دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه اشاره به آغاز برداشت زیتون از باغات شهرستان ساوه گفت: میزان پیش‌بینی برداشت زیتون پس از گذشت هشت سال از سرمازدگی باغات این شهرستان در سال 86، در سال جاری به طور میانگین به ازای هر هکتار یک تن است.

 

"محمودرضا خلیلی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- سطح باغات زیرکشت زیتون در ساوه را بالغ بر 700 هکتار بیان کرد و افزود: از این میزان سطح زیر کشت بالغ بر 500 هکتار آن بارور است.

به گفته وی گرچه عملکرد زیتون بستگی به پدیده آور یا نیاور این محصول در سال‌های پیاپی متفاوت است، اما در بعضی از باغات شهرستان که به عنوان باغات نمونه از آنها یاد می‌شود میزان برداشت تا پنج تن در هکتار هم می‌رسد.

خلیلی با اشاره به اینکه برداشت زیتون معمولا از نیمه دوم شهریورماه در ساوه آغاز می‌شود و تا یک‌ماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شهرستان ساوه رتبه نخست تولید نهال زیتون استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی شهرستان ساوه به دلیل شرایط اقلیمی آب و هوایی و خاک مناسب از ظرفیت بالایی برای کشت زیتون برخوردار است و قطعا اگر امکانات فرآوری زیتون شامل روغن‌کشی و کنسرو کردن فراهم شود، قطعا کشاورزان و باغداران تمایل بیشتری برای کشت این محصول به دلیل بالا بودن ارزش افزوده پیدا خواهند کرد.

خلیلی با بیان اینکه از هر 10 کیلوگرم زیتون یک کیلو روغن استحصال می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر در هر منزل مسکونی دو درخت زیتون کاشته شود، زیتون و روغن زیتون مورد نیاز مصرف خانوار تامین خواهد شد و این مهم نقش بسزایی در ارتقای سطح سلامت خانوارها خواهد داشت.

وی ارقام زیتون تولیدی این شهرستان را شامل ارقام روغنی، زرد، مانزالنیا و کنسروالی دانست و ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت زیتون به تولید رقم زرد اختصاص یافته است و بالاترین سطح برداشت مربوط به این نوع زیتون خواهد بود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group