پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: باغات این شهرستان نیازی به مبارزه با مگس زیتون ندارند.

 

"محمودرضا خلیلی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی - افزود: مدیریت خاصی که توسط زیتون‌کاران در سطح شهرستان ساوه انجام می‌شود، باعث شده که نیاز به هیچ نوع مبارزه‌ای وجود نداشته باشد.

وی بیان کرد: مدیریت صحیح باغ که در حد بسیار بالایی در باغات این شرایط حکمفرماست و شرایط محیطی ساوه مانع از توسعه آفت شده است.

وی در ادامه افزود: مگس زیتون یکی از آفات اختصاصی زیتون است که فقط بر روی محصول زیتون تاثیر گذاشته و به درختان میوه‌ دیگری که حتی در مجاورت درخت زیتون هم قرار داشته باشند، کاری ندارد.

وی با بیان اینکه مگس زیتون جزو آفات قرنطینه‌ای است که در چند سال اخیر وارد کشور شده است، اظهار کرد: این آفت هم‌اکنون بیشتر در استان‌های گیلان، قزوین، زنجان، گلستان و مرکزی در حال انتشار است.

خلیلی با بیان نوع خسارتی که مگس زیتون به این محصول وارد می‌کند، گفت: پس از تخم‌ریزی توسط این نوع آفت بر روی میوه‌ای که در مرحله رسیدن است، تخم تبدیل به کرم شده و کرم تولید شده میوه را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: بر اثر عملکردی که این آفت بر روی زیتون دارد منجر به ریختن بخشی از محصول در پای درخت شده و موجب کاهش راندمان تولید روغن و کیفیت آن می‌شود.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص راه‌های کنترل و مقابله با آفت مگس در زیتون اظهار کرد: بیل زدن و شخم زدن به موقع پای درختان، انجام یخ آب زمستانه، استفاده از تله‌های فرمونی و کارت زرد، استفاده از طعمه‌های مسموم به همراه پروتئین هیدرولیز شده در باغاتی که آلودگی بالایی دارند، از جمله راهکارهای مبارزه با آفت مگس در زیتون است.

وی با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی ساوه در مقابله با آفات احتمالی زیتون اظهار کرد: توزیع کارت زرد، توزیع طعمه‌های جذب حشرات و برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور ایجاد پیش‌آگاهی و تعیین میزان آفت و نه به منظور جلوگیری، از جمله اقدامات جهاد کشاورزی است چرا که خسارت آفت مگس در ساوه در حدی نیست که بخواهیم کار جلوگیری و مبارزه انجام دهیم.

به گفته وی از آنجاکه برداشت زیتون از باغات ساوه به صورت کنسروی است، خسارت آفت در آن دیده نمی شود، چرا که خسارت عمده آفت مگس زیتون پس از برداشت مشاهده می‌شود.

خلیلی خاطرنشان کرد: با اینهمه از کلیه باغداران درخواست می‌شود، در صورت مشاهده آفت زیتون مراتب را به مدیریت جهاد کشاورزی ساوه گزارش دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group