پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: مسجد جامع ساوه به عنوان شاهکار معماری ایران نقش موثری در معرفی تاریخ این سرزمین دارد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی – طالبیان در بازدید از آثار تاریخی ساوه، هدف از سفر به ساوه را بازدید از پروژه‌های مرمتی در حوزه میراث فرهنگی دانست و افزود: امید است با همدلی و مشورت بتوان بهترین اقدامات را در راستای احیا و حفظ میراث فرهنگی به انجام رساند.

وی افزود: مسجد جامع ساوه یک موزه کامل معماری برای علاقه‌مندان بوده و می‌تواند منبع تحقیقی کاملی در خصوص قرون اولیه اسلام برای محققان باشد.

طالبیان وضعیت مرمت مسجد جامع ساوه را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: مرمت این بنا به گونه‌ای انجام شده است که می‌توان براحتی به لایه‌های تاریخی آن دست یافت.

وی افزود: مرمت این اثر تاریخی به روش حفاظتی در حال اجراست که البته پروژه بام‌های این بنا نیاز به سبک‌سازی دارد.

طالبیان در خصوص عدم معرفی کامل این مسجد هزار ساله گفت: باید به گونه ای برنامه‌ریزی شود که ارزش‌های این مسجد برای مردم ساوه و دنیا تبیین شود.

طالبیان در خصوص بازدید از مسجد سرخ ساوه(مسجد انقلاب) نیز گفت: مرمت و بهسازی مسجد سرخ محل اشکال است و این بنا به معنای واقعی و آنچنان که مد نظر میراث فرهنگی است مرمت نشده است.

وی بر لزوم بازنگری در مرمت این اثر تاکید کرد و خواستار کار کارشناسی توسط کارشناسان میراث فرهنگی و مشارکت هیات مدیره مسجد سرخ برای مرمت اصولی این مسجد شد و افزود: مرمت این بنا باید بر اساس چارچوب و ضوابط مد نظر میراث فرهنگی انجام شود.

طالبیان با اشاره به بازدید از قنات ابراهیم‌آباد اراک به عنوان یکی از برنامه‌های سفر به استان مرکزی گفت: ظرفیت‌های این قنات برای ثبت جهانی بررسی خواهد شد و بزودی یک گروه ارزیاب نیز در این راستا از قنات یاد شده بازدید خواهد کرد تا در نهایت در نوبت ثبت جهانی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، طالبیان به همراه مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی و فرماندار ساوه از آثار تاریخی این شهرستان از جمله مسجد جامع، مسجد سرخ، محوطه تاریخی آوه بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این آثار باستانی در شهر هزار ساله ساوه قرار گرفت.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group