شنبه 31 شهريور 1403 | Saturday 21 September 2024

طالبی به عنوان یک محصول تولیدی ساوه در کنار انار - شاخص ترین تولید باغی این شهرستان - توانسته است به عنوان یک فرصت اصلی در ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- در سال جاری چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان ساوه زیر کشت انواع محصولات صیفی قرار دارد، که از این میزان دو هزار و 500 هکتار آن زیر کشت طالبی و بقیه به کشت هندوانه، خربزه و سایر محصولات اختصاص یافت.

متوسط عملکرد کشت طالبی در این شهرستان 20 تن در هکتار است و کیفیت بالا، ماندگاری طولانی و عطر و طعم خاص از ویژگی‌های منحصر به فرد طالبی ساوه در کشور است که متقاضیان زیادی از سراسر جهان دارد.

برداشت طالبی در ساوه روزهای پایانی خود را سپری می کند، اما آنچه در سال جاری موجب بی‌انگیزگی کشاورزان برای تولید این محصول آب‌بر شده و تمایل آنها را برای کشت طالبی در سال آینده از بین برده، کم آبی، گرمای شدید هوا و کاهش یکباره قیمت در بازار است.

یک طالبی کار ساوه ای ساکن روستای اوجان از توابع بخش مرکزی ساوه در جریان بازدید خبرنگار ایسنا مرکزی از مزارع طالبی این منطقه گفت: باید به کشت طالبی زیرپلاستیکی روی بیاوریم چرا که این نوع محصول به دلیل زود‌رس بودن به قیمت بالایی به فروش می‌رسد.

"حمید زارع" افزود: روزهای ابتدایی برداشت طالبی، این محصول در بازار حدود 1500 تومان به فروش می‌رسید، اما قیمت هم‌اکنون هر کیلو به 500 تومان رسیده است و با توجه به هزینه‌هایی که برای کشت این محصول صرف شده است، عرضه طالبی با این قیمت به صرفه نیست.

وی افزود: به دلیل هزینه بالای کشت زیرپلاستیکی توان انجام این نوع کشت را نداریم و مجبوریم به روش سنتی اقدام به کشت طالبی کنیم که با وجود زحمت زیاد درآمد چندانی از این بخش نداریم.

وی کم‌آبی و گرمای شدید هوا را موجب خشک شدن زودهنگام بوته‌ها و نیز از بین رفتن این میوه پرطرفدار دانست و افزود: حدود 30 درصد از طالبی تولید شده نیز بر اثر خشکسالی و کم‌آبی از بین رفته است.

در همین خصوص معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه نیز گفت: علاوه بر کمبود منابع آبی که در کشت‌های با هکتار بالا موجب از بین رفتن بخشی از محصول طالبی می شود، آفات زیادی نیز وجود دارد که تولید این محصول را با چالش مواجه می کند.

"محمودرضا خلیلی" افزود: اصلی‌ترین آفت این محصول مگس میوه است که می تواند جلوی رشد میوه را گرفته و بدان آسیب وارد کند.

وی بیان کرد: شته‌های عمومی و قارچ‌های ریشه ای نیز از عواملی است که بروز آنها منجر به کاهش تولید طالبی شده و باید به صورت مقطعی با آن مبارزه کرد.

وی در خصوص پدیده گرمازدگی نیز اظهار کرد: یکی از دلایلی که موجب شده طالبی ساوه از عطر و طعم خاصی برخوردار شود اقلیم این منطقه است که گرم و خشک بوده و کشت این محصول در چنین شرایطی امکانپذیر است.

به گفته وی افزایش گرمای هوا منجر به خشک شدن بوته نخواهد شد، گرچه می تواند به روند کشت صدمه بزند اما مهمترین مشکلی که می تواند کشت این محصول را محدود کند کم آبی است.

وی کم‌آبی، هزینه‌های بالای تولید و نیاز آبی بالای طالبی، هزینه‌های نیروی انسانی، سوخت و ... را از دلایلی دانست که انگیزه کشاورزان را برای کشت این محصول کاهش داده است.

خلیلی با توصیه کشاورزان به منظور کشت محصولات با نیاز آبی کمتر اظهار کرد: کشت زیرپلاستیکی و نیز گلخانه‌ای صیفی‌جات از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی است.

به گفته کارشناسان تغذیه، طالبی سرشار از ویتامین  و فیبر بوده و میوه ای اشتها آور، ملین است که باعث رفع تشنگی نیز می شود. طالبی منبع غنی پتاسیم و فسفر است و پتاسیم موجود در این میوه باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. وجود کلسیم فراوان در این میوه باعث بهبود و رشد اسکلت و استخوان بدن، لطافت و شادابی و نرمی پوست می‌شود

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group