يكشنبه 16 ارديبهشت 1403 | Sunday 5 May 2024

معاون خدمات شهری شهرداری ساوه از کاهش شاخص آلودگی و بازگشت هوای سالم به این شهر خبر داد.

 

"مصطفی احمدی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- افزود: بر اساس گزارش ایستگاه سنجش کیفی هوا، از 8 مردادماه کیفیت هوای ساوه با خروج از حالت ناسالمی که از اردیبهشت‌ماه با آن مواجه بوده‌ایم، برای تمامی گروه‌های حساس در شرایط سالم شهر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در تیر‌ماه گذشته هوای ساوه تنها چهار روز سالم و 27 روز آلوده بود، گفت: در روزهاي ناسالم به شهروندان بويژه گروه‌هاي حساس و آسيب‌پذير چون کودکان، سالمندان، بيماران قلبي، عروقي و تنفسي توصيه مي‌شود از فعاليت‌هاي طولاني و سنگين خود در معابر بکاهند.

احمدی ادامه داد: بر اساس آمار بدست آمده از دستگاه سنجش آلودگي هوا علت بیشترین میزان آلودگی هوا در ساوه وجود ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 ميکرون بود و عواملی چون دي‌اکسيدنيتروژن و ازن نیز سهم کمتری داشتند.

وی درخصوص این آلاینده‌ها افزود: آلودگی بیش از 70 درصد روزهای آلوده ساوه در این مدت ناشی از افزایش ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 ميکرون بود. اين ذرات که با نام "ريزگرد" شناخته مي‌شوند، چند سالی است که گريبان شهر ما را نيز گرفته‌ اند.

به گفته وي، اين ذرات هم منابع طبيعي و هم منابع مصنوعي دارند. منابع طبيعي بروز این ذرات، ريزگردهاي منطقه‌اي و محلي است و منابع مصنوعي آن احتراق وسايل نقليه سبک و سنگين است . ذرات ناشي از احتراق سوخت، ريزتر، سمي‌تر و خطرناک‌تر از ريزگردها هستند.

احمدي اضافه کرد: نمونه‌برداري و بررسي ترکيب گرد و غبارهای اخير نشان مي‌دهد که اين ذرات صرفاً متشکل از دانه‌هاي خاک، شن، ماسه و ذرات خاک نيستند، بلکه ترکيب پيچيده‌اي از عناصر شيميايي هستند و ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 ميکرون به علت سبکي مي‌توانند تا عمق دستگاه تنفسي نفوذ کرده و حتي وارد جريان خون شوند.

وی ضمن درخواست از شهروندان برای گرایش به حمل و نقل عمومی و خودداری از استفاده از اتومبیل شخصی تک سرنشین، بر معاینه فنی خودرو تاکید کرد و گفت: انجام به موقع معاینه فنی و تنظیم موتور خودروها تا 20 درصد موجب کاهش آلودگی هوا در شهر می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه شهروندان به سلامت خودرو و همکاری با پلیس راهور در خروج خودروهای فرسوده و دودزا، نقش موثری در ارتقای کیفیت هوا در بیشتر روزهای سال خواهد داشت.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group