شنبه 15 ارديبهشت 1403 | Saturday 4 May 2024

مدیر امور منابع آب ساوه گفت: متاسفانه روند هشداردهنده افت شدید منابع آب‌های زیرزمینی در این شهرستان ادامه دارد.

 

"نقی بهجت"  با بیان اینکه در سال‌جاری 119 میلی‌متر بارندگی در این شهرستان ثبت شده است، افزود: این در حالی است که این میزان در سال گذشته به 186 میلی‌متر رسیده بود.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌ها در این شهرستان در درازمدت حدود 195 میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: براساس آمار ثبت شده درصد تغییرات بارندگی‌ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه منفی 36 درصد و در درازمدت منفی 40 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به تداوم افت منابع آب‌های زیرزمینی با توجه به وضعیت بارندگی سال‌جاری اظهار کرد: در پی بروز پدیده خشکسالی ناشی از کاهش نزولات آسمانی رودخانه‌های قبلی دائمی خشک شده و منابع آب‌های سطحی به حداقل رسیده است.

به گفته وی این میزان کاهش بارندگی‌ها و عدم آورد رودخانه‌ها منجر به دریافت نکردن آب از آبخوان‌های دشت ساوه و منابع آب‌های زیرزمینی شده و ذخیره‌سازی مجددی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه براساس نتایج مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده، افت سطح ‌آب‌های زیرزمینی و کسری حجم مخزن در محدوده ساوه همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: تمدید ممنوعیت‌ بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی این شهرستان به منظور جلوگیری از افزایش افت سطح آب‌های زیرزمینی تا 15 شهریور 96 در دشت مرکزی و نوبران ساوه اتخاذ شده است.

وی با اشاره به شرایط بحرانی وضعیت منابع آبی در شهرستان ساوه اظهار کرد: توصیه ما به کشاورزان که بیش از 92 درصد از منابع آبی در اختیار آنان است، صرفه‌جویی و پرهیز از کشت محصولات آب‌بر است، ضمن اینکه مشترکان آب شرب شهری و روستایی نیز با رعایت الگوی مصرف باید مانع از بحرانی‌تر شدن این وضعیت شوند.

بهجت با توصیه به واحدهای صنعتی در خصوص صرفه‌جویی و مدیریت در مصرف آب نیز گفت: صاحبان صنایع نیز باید تمهیدی اتخاذ کنند تا ضمن استفاده حداقلی از منابع آبی با بازآوری و استفاده مجدد از آب در صنعت نقش تاثیرگذار خود را در مدیریت مصرف بهینه آب ایفا کنند.

وی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه و افت آب‌های زیرزمینی موجب فرونشست زمین در برخی از مناطق این شهرستان شده است، اظهار کرد: پدیده نشست زمین به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در دو روستای انجیرآوند و سینک این شهرستان به میزان بیش از نیم ‌متر مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت ساوه به طور متوسط دو متر در هر سال بوده است، بنابراین بهینه‌سازی مصرف کشاورزی به عنوان عمده‌ترین مصرف‌کننده منابع آبی کشور می‌تواند نقش موثری در حفظ منابع آب این شهرستان ایفا کند.

به گفته وی در راستای اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و با در نظر گرفتن خشکسالی‌های سال‌های اخیر، چاه‌های غیرمجاز شناسایی و ماموران گشت و بازرسی و اکیپ انسداد چاه‌های غیرمجاز با همکاری نیروی انتظامی با اخذ حکم انسداد از دستگاه قضایی از انجام تخلفات جلوگیری می‌کنند

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group