يكشنبه 16 ارديبهشت 1403 | Sunday 5 May 2024

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب ساوه در آذرماه سال گذشته توانستیم دومین شهرستان استان مرکزی را از بحران آب خارج کنیم.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- " عبدالرضا خلیلی " شامگاه گذشته در مراسم بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب ساوه که با حضور وزیر نیرو انجام شد، افزود: اگر انجام این طرح بزرگ آب‌رسانی به ساوه در سال گذشته عملیاتی نمی‌شد، امسال قطعا آب در این شهر جیره‌بندی می‌شد.

وی ادامه داد: در طرح آب‌رسانی سد الغدیر 65 کیلومتر شبکه احداث شده، 29 هزار مشترک ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از 52 کیلومتر شبکه نیز در حال احداث است.

خلیلی با بیان اینکه تعهدات حوزه آب‌رسانی هیچ وقت تمام نخواهد شد، تصریح کرد: به لحاظ رشد جمعیتی و نیز مشکلاتی که به لحاظ محدودیت منابع آبی وجود دارد کارکنان آب و فاضلاب به صورت مستمر باید در حال خدمت‌رسانی به مردم باشند.

مدیرعامل آبفای استان مرکزی در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب ساوه گفت: این تصفیه‌خانه یازدهمین تصفیه‌خانه استان مرکزی و به روزترین تصفیه‌خانه فاضلاب استان و از بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور با ظرفیت تحت پوشش 240 هزار نفر است.

وی با بیان اینکه ساوه با توجه به موقعیت استثنایی به لحاظ روند رو به گسترش صنایع، رونق کشاورزی، توسعه راه‌های ارتباطی و پذیرش بخشی از سرریز جمعیت تهران در سال‌های اخیر، رشد جمعیت بالایی داشته گفت: بر پایه مطالعات انجام شده جمعیت شهر ساوه در سال 1403 به بیش از 320 هزار نفر خواهد رسید و باید بر اساس این جمعیت برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: 170 لیتر فاضلاب در شبانه‌روز سرانه هر نفر در افق طرح و 35 هزار متر مکعب در شبانه‌روز ظرفیت این تصفیه‌خانه بوده و در زمینی به مساحت 18 هکتار ساخته شده است.

به گفته وی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ساوه به روش لجن فعال با هوادهی گسترده در دو مدول با ظرفیت نهایی 35 هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه‌روز ساخته شده که با قرار گرفتن این تصفیه‌خانه در مدار بهره‌برداری علاوه بر تاثیر بسیار مثبت در محیط زیست اطراف، می‌توان از پساب آن برای گسترش فضای سبز و صنعت استفاده کرد.

خلیلی خاطرنشان کرد: این طرح در راستای تحقق اهداف زیست‌محیطی و اقتصادی اجرای طرح‌های فاضلاب همچون حفظ و بالا بردن سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه، جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیر زمینی و سطحی و امکان استفاده از پساب تصفیه شده در گسترش فضای سبز و صنعت، توسط شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اجرا شده است.

بزرگترین گلخانه کشور با مشکل تامین برق مواجه است

به گزارش ایسنا، معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز در این مراسم گفت: با اختصاص بخشی از پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ساوه به حوزه صنعت، نیاز آبی و تشنگی صنایع این شهرستان برطرف می‌شود.

"محمد بهاروند" در مراسم بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب ساوه که با حضور وزیر نیرو انجام شد، افزود: فرآیند تولید پساب حاصل از تصفیه فاضلاب برای تامین آب مورد نیاز صنایع ساوه از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: جانمایی دومین شهرک صنعتی ساوه به گونه‌ای انجام شده که به تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر نزدیک بوده و بتوان پساب حاصل از تصفیه‌خانه را در حوزه صنعت استفاده کرد. براین اساس کارکرد صنعتی از جمله مزیت های احداث تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر به شمار می‌رود.

وی گفت: با تلاش‌های دولت تدبیر و امید اقدامات ارزشمندی در ساوه صورت گرفته که نمونه آن در حوزه وزارت نیروست. در این مدت بالغ بر 115 میلیارد تومان برای بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب و فاضلاب شهرستان هزینه شده است.

فرماندار ساوه در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان ساوه در یکی از مناطق خشک کشور واقع شده است، افزود: این شهرستان کمترین میزان بارندگی در سطح استان را داراست و کمبود آب مهمترین مشکل ساکنین این منطقه است.

وی با اشاره به میزان آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه گفت: ذخیره سد الغدیر که زمانی دارای 210 میلیون متر مکعب آب بود هم اکنون با کاهش چشمگیر به 10 میلیون متر مکعب رسیده و از این میزان 6 میلیون متر مکعب برای مصارف کشاورزی و مابقی برای تامین آب شرب اختصاص می یابد.

وی با اشاره به اجرای طرح آبرسانی از سد الغدیر به ساوه با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب این شهر گفت: اگر تصفیه‌خانه آب ساوه در سال گذشته افتتاح نمی‌شد قطعا امسال بحران آب داشتیم.

فرماندار ساوه در ادامه خواستار تسریع در اجرای طرح انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری شد و اظهار کرد: تسریع در اجرایی شدن این طرح نقش بسزایی در جبران کمبود آب این شهر خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه دمای هوای شهر ساوه با قم یکی بوده و باید تعرفه گرمسیری این شهر مانند قم محاسبه شود، افزود: انتظار دیگر مردم ساوه از وزارت نیرو محاسبه تعرفه برق گرمسیری این شهرستان در گروه‌های سه یا چهار است.

بهاروند با اشاره به کارکرد ملی شهرستان ساوه برای کشور گفت: با توجه به برخورداری از بزرگترین شهر صنعتی کشور در ساوه و سهم بسزای آن در تولید محصولات شاخص کشور باید نگاه ویژه‌ای به تامین زیرساخت‌های لازم این شهرک از جمله آب و برق لحاظ شود.

وی با اشاره به تامین برق صنایع ساوه نیز گفت: قرار بود سه دستگاه پست 63 کیلووات در شهر صنعتی ساوه مستقر شود تا مشکل کمبود برق برطرف شود، اما هنوز چنین پستی راه‌اندازی نشده است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 500 واحد صنعتی تولیدی کوچک و بزرگ در ساوه با اشتغال بیش از 50 هزار کارگر، تصریح کرد: مواجه بودن صنایع با مشکل آب و برق زیبنده این شهرستان نیست.

فرماندار ساوه همچنین با اشاره به فعالیت بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در آوه گفت: بزرگترین گلخانه کشور هم‌اکنون در تامین برق با مشکل مواجه است و نیازمند استقرار پست 63 کیلووات است.

وی افت فشار و ضعف ولتاژ برق را از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در حوزه برق دانست و از مسئولان خواستار بررسی و رسیدگی شد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group