سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 | Tuesday 7 May 2024

سرپرست ایستگاه تحقیقات جهاد کشاورزی ساوه گفت: روش‌های متفاوتی وجود دارد تا بتوان مانع از رنگ‌پریدگی و سفیدی دانه‌های انار شد.

 

"بهروز مرادی" افزود: موثرترین اقدام در جلوگیری از رنگ‌پریدگی و سفیدی دانه‌های انار، اجرای طرح‌های تحقیقاتی است که برای تحقق آنها تامین هزینه‌های مالی و نیروی انسانی مورد نیاز است.

وی بیان کرد: در هر موجود زنده‌ای براساس شرایط گوناگون اقلیمی تغییراتی بوجود می آید و محصول انار نیز به عنوان یک میوه خاص با شرایط ویژه از این قاعده مستثنی نیست.

وی تغییر شرایط آب و هوایی و اقلیم را موثرترین عامل در تغییر رنگ دانه‌های انار دانست و افزود: یکی از این فرضیات تغییر اقلیم ناشی از گرم شدن زمین است به طوری که تغییر دمایی باعث تغییر ژنتیکی شده و ژن‌ها تحت تاثیر محیط قرار گرفته و براساس شرایط محیطی فعال می‌شوند.

به گفته وی عوامل جهش‌زای فیزیکی در خصوصیات کمی و کیفی انار تاثیر فراوانی خواهد داشت، از این انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در این حوزه بسیار ضروری است.

سرپرست ایستگاه تحقیقات جهاد کشاورزی ساوه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا کشورهایی که طالب انار ساوه هستند تمایل به استفاده از انار دانه سفید دارند یا خیر، گفت: معدود کشورهایی هستند که متقاضی انار دانه سفید یا به اصطلاح انار شیرین هستند، ذائقه اغلب کشورها متمایل به انار با دانه‌های قرمز رنگ است.

وی در توصیه به باغداران گفت: مدیریت باغ و تامین به موقع نهاده‌های باغی خصوصا کودهایی که دارای مقدار کافی منیزیم و روی باشند در تامین قرمزی رنگ انار موثر است.

مرادی آفتاب‌سوختگی انار را نیز یکی دیگر از دلایل سفید شدن دانه‌های یاقوت سرخ دانست و افزود: در برخی موارد شاهد متاثر شدن پوست انارها از نور شدید خورشید هستیم.

به گفته وی انارهای آفتاب سوخته دارای دانه‌های زیر پوست کم‌آب یا خشک شده و به رنگ سفید هستند و در بیشتر مواقع نیز ترک می‌خورند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group