دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 | Monday 6 May 2024

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نسبت به تولید محصولات کشاورزی با استفاده از سموم هشدار داد و گفت: این اقدام عاملی برای شیوع سرطان در کشور است.

 

 "شهلا میرگلوبیات" در همایش هفته سلامت در ساوه افزود: براساس ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص کند.

وی بیان کرد: براساس این قانون باید عرضه محصولاتی که به صورت غیرمجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کرده‌اند، ممنوع شود.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف است ضمن اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی امکان دسترسی مردم به محصولاتی که از سلامت لازم برخوردارند را فراهم آورد.

به گفته وی متاسفانه در حالی که برنامه پنجم در حال به اتمام رسیدن است اما، هنوز این ماده قانونی اجرایی نشده و ما شاهد تولید محصولات کشاورزی ناسالم و غیرارگانیک هستیم.

وی تصریح کرد: هنوز اهتمام جدی برای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه در این حوزه وجود نداشته و امنیت غذایی در کشور ما با چالش مواجه است چرا که یک سوم از بیماری‌های سرطانی کشور ما به سموم و کودهای شیمیایی باقیمانده در محصولات کشاورزی مرتبط است و این هشداری برای متولیان سلامت کشور است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت کنترل و نظارت بر مراکز و صنایع غذایی را از دیگر اولویت‌ها بیان کرد و افزود: وقتی شعار امسال هفته سلامت، "ایمنی غذا از مزرعه تا سفره" است یکی از روش‌های تحقق این شعار نظارت بر تمامی اماکن تغذیه، نظیر صنایع غذایی است.

وی با اشاره به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان نیز گفت: عدم نظارت صحیح بر تولید و عرضه دام نیز، سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازد.

به گفته وی سازمان دامپزشکی که هم‌اکنون زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی مدیریت می‌شود به دلیل اینکه ارتباط مستقیم با فرآورده‌های غذایی دارد باید زیرمجموعه وزارت بهداشت و یا سازمان غذا و دارو قرار گیرد تا با انجام نظارت تخصصی، فرآورده‌های غذایی سالم‌تری به مردم ارائه شود.

میرگلوبیات با اشاره به اهمیت موضوع سلامت در جامعه گفت: سلامت به دلیل اهمیت بالایی که دارد به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها تبدیل شده است و گاه کوتاهی در تامین سلامت مردم منجر به تغییر دولت‌ها می‌شود.

وی اجرای طرح تحول سلامت را یکی از اقدامات موثر و قابل تقدیر دولت دانست و افزود: اجرای این طرح، تحولی عظیم در حوزه درمانی مردم ایجاد کرد که البته نقائصی هم دارد که امیدواریم برطرف شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: یکی از ضعف‌هایی که در اجرای این طرح شاهد هستیم کم‌توجهی به حوزه بهداشت و پیشگیری است که باید اول پیشگیری و بهداشت در اولویت قرار گیرد که قطعا از میزان بروز بیماری کاسته خواهد شد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه همچنین با اشاره به فعالیت دانشکده علوم پزشکی در ساوه، از آن به عنوان یک مرکز علمی یاد کرد که موجب رشد منطقه می‌شود و افزود: در سال گذشته بالغ بر 25 میلیارد تومان و امسال نیز 45 میلیارد تومان برای این دانشکده اعتبار تخصیص یافته است که شاخص‌های بهداشتی و درمانی ساوه و زرندیه را ارتقا می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در این همایش که به مناسبت هفته سلامت( یکم تا هفتم اردیبهشت ماه) با شعار" ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره" در سالن سلمان ساوجی ساوه برگزار شد از خیرین و یاوران سلامت ساوه و زرندیه با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group