دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 | Monday 6 May 2024

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: در این شهرستان حدود 45 هزار نفر تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار گرفتند و خدمات بهداشتی درمانی پایه دریافت می‌کنند.

 

"جلیل کوهپایه‌زاده" افزود: در سال گذشته 100 درصد بودجه‌ای که وزارت بهداشت جهت بهبود ساختار طرح پزشک خانواده تخصیص داده بود، هزینه شده است و علاوه بر آن 50 درصد اعتبار بیشتر از محل درآمدهای اختصاصی دانشکده نیز برای کیفیت‌بخشی بیشتر در این زمینه صرف شده است.

وی ادامه داد: سعی شد مردم خدمات بهداشتی درمانی بهتری را نسبت به گذشته دریافت کنند مثلا در جایی که یک پزشک لحاظ شده بود برای ارتقای کیفیت خدمات، دو پزشک تامین کردیم.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه تشکیل دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: این دانشکده در اردیبهشت 1392 با تلاش‌های نماینده مردم ساوه و زرندیه مجوز گرفت و از مهرماه 1392 شروع به فعالیت کرد و در دیماه 1393 دستور موافقت قطعی استقلال دانشکده علوم پزشکی ساوه با حکم وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، صادر شد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اقدامات انجام شده در بخش بهداشت در سال 93 گفت: از اقدامات خوبی که در حوزه بهداشت انجام شد، ارتقاء سلامت ساکنین حاشیه شهرها در کشور بود. در ساوه دو پایگاه بهداشتی شهری تا پایان هفته آینده در منطقه عباس‌آباد و منطقه پشت سپاه افتتاح خواهد شد و علاوه بر این سعی خواهد شد در منطقه شهرک علوی یک مرکز بهداشتی درمانی و یک پایگاه بهداشتی الحاقی هم برپا شود.

وی از جذب 18 بهورز برای انجام بهتر خدمات سلامت در خانه‌های بهداشت خبر داد و افزود: همچنین سرشماری شهرهای زیر 20 هزار نفر برای تشکیل پرونده الکترونیک برای هر خانوار از اقدامات دیگر دانشکده در سال گذشته در حوزه بهداشت بود.

کوهپایه زاده با بیان اقدامات طرح تحول نظام سلامت در ساوه گفت: در سال گذشته اقدامات بسیار زیادی در حوزه سلامت کشور و به تبع آن در ساوه اتفاق افتاد که از مهمترین آنها کاهش پرداخت مستقیم هزینه‌ها از جیب بیماران در بخش بستری بیمارستان‌های دولتی بود که این رقم در حال حاضر به پرداخت 6 درصد کل هزینه در شهرها و سه درصد در بیمه روستایی کاهش یافته و رضایت عمومی مردم را در کشور در پی داشت.

وی افزود: اجرای این طرح باعث بکارگیری متخصصین بیشتر در بیمارستان‌های دولتی از جمله بیمارستان‌های ساوه و زرندیه شد تا خدمات بهتری را به مردم شهرمان ارائه دهند.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته علاوه بر بهبود ساختمان‌ها و بازسازی بخش‌ها و همچنین ارتقاء کیفیت و کمیت تجهیزات، دو بخش روانپزشکی و شیمی درمانی در بیمارستان شهید مدرس به بهره‌برداری رسید تا مردم نیازهای بیماران خود را در همین شهر دنبال کنند و از رفت و آمد به شهرهای همجوار بی‌نیاز شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که مردم عنوان می‌کنند در بخش تشخیصی است، گفت: از ابتدای امسال خدمات آزمایشگاهی، سونوگرافی، رادیولوژی با کیفیت بهتری در بیمارستان ارائه خواهد شد و همچنین دستگاه پیشرفته MRIتا یکی دو ماه آینده در بیمارستان شهید مدرس راه‌اندازی خواهد شد.

کوهپایه زاده در خصوص دریافتی‌های غیرقانونی برخی پزشکان گفت: با اجرای برنامه طرح تحول در کشور از دریافتی‌های غیرمتعارف که توسط عده ای از پزشکان از مردم دریافت می‌شد جلوگیری شده و در شهرستان ساوه هم به شدت و براساس قانون با هرگونه دریافتی غیرمجاز برخورد خواهد شد و مردم در صورت مشاهده می‌توانند موارد را به اداره نظارت بر درمان دانشکده اعلام کنند.

وی افزود: در سال گذشته کلینیک‌های تخصصی را که در مرکز بهداشتی درمانی شهید مصطفی خمینی(ره)در فضای محدود و با پزشکان کمتری خدمات ارائه می‌داد را در بیمارستان مدرس در فضای بهتر و کاملا بازسازی شده مستقر کردیم که هنوز هم رو به گسترش است و امسال با متخصصین بیشتر مانند طب ورزشی، پزشکی توانبخشی و سایر تخصصهای بالینی به کار خود ادامه خواهد داد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه همچنین از راه‌اندازی كلينيك پيشگيري و ارتقاي سلامت با رویکرد الکترونیک برای نخستین بار در کشور در دانشکده علوم پزشکی ساوه خبر داد که وظیفه آن ارائه کلیه خدمات پيشگيرانه جهت عموم مردم در راستاي پيشگيري از وقوع بيماري‌ها، درمان ناخوشی‌های موجود و بهبود وضعیت سلامت آنان است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص حوزه آموزش و پژوهش دانشکده افزود: در قسمت آموزش و پژوهش مجوز سه رشته بهداشت عمومی، بهداشت حرفه‌ای و فناوری اطلاعات پزشکی را دریافت کردیم که از اول مهرماه آینده جمعا در 9 رشته آموزشی در مقطع لیسانس علوم پزشکی با اولویت افراد بومی منطقه جذب دانشجو خواهیم داشت.

وی یکی دیگر از اقدامات در سطح شهرستان را تأسیس مجمع خیرین سلامت نام برد و افزود: خیرین سلامت خدمات بسیاری را در توسعه بخش بهداشت و درمان شهرستان ارائه کردند که یکی از کارهای ماندگار که در حال حاضر با کمک خیرین و مدیریت دانشکده در حال اجراست احداث بیمارستان جامع زنان است که تا مهرماه به پایان خواهد رسید.

کوهپایه‌زاده در ادامه با بیان اینکه مشارکت همگانی منجر به ارتقاء سطح سلامت جامعه خواهد شد، گفت: باید یک عزم همگانی و یک وحدت و همدلی بین مردم و سایر نهادهای شهرستان برای ارتقاء سلامت مردم بوجود آید که این مهم با مشارکت عمومی محقق می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد که از مصرف دخانیات و قلیان پرهیز کنند و مردم را برای حفظ سلامتی خود به تحرک بیشتر، پیاده روی، دوچرخه سواری، و مصرف میوه و سبزیجات بیشتر توصیه کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group