شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

پس از رونمایی از باب ‌الراس شریف حرم حضرت عباس (ع) کار انتقال درب های این حرم شریف به سایر شهرهای استان مرکزی آغاز شد تا دوستداران اهل بیت (ع) توفیق زیارت آن را پیدا کنند.

 

با آغاز کار انتقال این درب ها، روز گذشته خیل کثیری از مردم شهرهای غرق آباد و نوبران استقبال باشکوهی از آن را بعمل آوردند.

در ادامه مردم شهر آوه که از ساعت ها قبل از اعلام زمان استقرار درب های حرم حضرت عباس (ع) در ورودی این شهر تجمع کرده بودند استقبال باشکوهی از درب ها انجام دادند.

با ورود درب های حرم حضرت عباس (ع) به شهر آوه حال و هوای عاشورایی در این شهر حکمفرما شد و هئیت های عزاداری با نواختن طبل و سنج و مارش عزا همزمان با شهادت پیشوای دهم (ع) شیعیان استقبال باشکوهی از آن کردند.

ساعت ها انتظار مردم و حضور پرشور و شعور خیل جمعیت عاشقان و ارادتمندان حال و هوای خاصی به مسیر استقبال بخشیده بود و بعد از ورود درب های حرم حضرت ابالفضل (ع) به این شهر جمعیت به کندی حرکت می کرد و مردم متدین و ولایتمدار با چشمانی اشکبار ذکر یا عباس یا عباس سر می دادند.

برپایی ایستگاه های صلواتی، ذبح قربانی و دود کردن اسپند از جمله اقدامات خودجوش مردمی در استقبال از باب الراس شریف حضرت عباس (ع) بود. پس از استقرار دربهای حرم حضرت عباس (ع) در شهر آوه ضمن برپایی نماز جماعت مراسم عزاداری و قرائت زیارت عاشورا برگزار شد.

به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان ساوه درب های حرم حضرت عباس(ع) پس از زیارت مردم شهر آوه مجددا به ساوه باز خواهد گشت تا مراسم وداع مردم این شهر انجام شود.

"مجید زنجانی افزود: مراسم وداع با این درب امروز پنجشنبه از ساعت سه بعدازظهر از جوار امامزاده سید علی اصغر(ع) و گلزار شهدا با اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی آغاز و سپس به امامزاده سید اسحاق (ع) منتقل می شود و پس از وداع مردم به سمت شهرستان زرندیه حرکت داده می شود.

وی بیان کرد: با ورود باب الراس شریف حضرت عباس (ع) به زرندیه مراسم استقبال در روزهای جمعه و شنبه در برگزار و در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه به ترتیب به شهرهای دلیجان، محلات و خمین انتقال داده می‌شود و در روز چهارشنبه مردم اراک توفیق زیارت حاصل خواهند کرد.

به گفته زنجانی درب حرم حضرت عباس(ع) روز جمعه وارد شهرستان شازند شده و روز شنبه پس از اجرای برنامه ‌های فرهنگی و مذهبی از استان مرکزی خارج شده و پس از حضور در استان های لرستان و ایلام به سمت کربلای معلی انتقال خواهد یافت.

وی بیان کرد: این درب ها به همت مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه ساخته شده است و مردم ولایی این دو شهرستان حدود دو میلیارد تومان کمک نقدی برای ساخت آن اهدا کردند. در ساخت این درب سه کیلو و 190 گرم طلا، 700 کیلو مس، و چهار مترمکعب چوب ساج به کار رفته و  50 هنرمند روی آن کار کردند.

به گفته زنجانی در ساخت این درب ها 50 نفر از هنرمندان چیره ‌دست رشته‌ های مختلف هنری از جمله قلمزنی، میناکاری، نجاری، زرگری، گره چینی، معرق، خاتم‌کاری و مونتاژ مشارکت داشته ‌اند.

وی خاطرنشان کرد: طرح مینایی که در این درب ها به کار رفته به ‌صورت گل و بوته و تذهیب و خطاطی به روش پرداز است و مضامین آن اسامی و القاب حضرت ابوالفضل(ع)، آیات مقدس قرآن کریم و همچنین اشعاری در وصف قمربنی هاشم(ع) است

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group