شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: ورود دام‌های غیرمجاز به مراتع این شهرستان کنترل می‌شود.

 

"سهراب پاژنامه" افزود: طرح مدیریت چرا از نیمه فروردین ماه سال‌جاری با هدف جلوگیری از تخریب و ورود دام‌های غیرمجاز به مراتع شهرستان به اجرا درآمده و تا پایان برداشت گندم و جو ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح 113 هزار هکتار از اراضی ییلاقی و مرتعی ساوه زیر پوشش طرح مدیریت چرا قرار گرفته است، افزود: مدیریت چرا منجر به کاهش فشار دام بر روی عرصه‌های مرتعی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل دام موجود در مراتع این شهرستان بیش از 300 هزار راس است، اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت مراتع شهرستان برای یک دوره فصل چرا 6 هزار واحد دامی است که این مسئله ضرورت اجرای طرح مدیریت چرا را دوچندان می‌کند.

به گفته وی ورود غیرمجاز دام‌ها به مراتع صدمات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت و با توجه به اهمیت حفظ منابع آب، خاک، پوشش گیاهی و حفظ مراتع، دامداران باید بر اساس پروانه چرای دام و با رعایت فصل چرای دام اقدام به بهره‌برداری از مراتع کنند تا از وارد کردن خسارت به مراتع و منابع طبیعی جلوگیری شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه در ادامه با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و پدیده خشکسالی افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر در مراتع، پوشش گیاهی ضعیف شده و با پدیده بیابان‌زایی مواجه شده‌ایم.

وی تصریح کرد: کاهش بارندگی‌ها منجر به انقراض گونه‌های گیاهی و تبدیل شدن اراضی مرتعی به بیابان خواهد شد و چرای دام نیز تنها راه خسارت به مراتع موجود است.

به گفته پاژنامه اجرای فعالیت‌های آموزشی ترویجی، سبب ارتقای سطح آگاهی، افزایش مهارت مجریان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی و افزایش مشاركت آنها در حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی می‌شود.

وی با اشاره به بسیج کلیه نیروهای این مجموعه در خصوص مدیریت چرای دام از تمامی دامداران و مرتع‌داران خواست با نیروهای محافظ مرتع همکاری لازم را داشته باشند.

پاژنامه خاطر نشان کرد: آموزش‌های چهره به چهره و آشنا کردن مرتع‌داران با قوانین برای مشارکت در حفظ مراتع از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group