شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

معاون فنی اجرایی جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه 20 هزار هکتار باغ  و 116 هزار هکتار زمین کشاورزی در ساوه وجود دارد، افزود: شهرستان ساوه به دلیل کیفیت بالای محصول و زودرسی محصولات باغی در آن، از جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار است.

 

 

"محمودرضا خلیلی" گفت: ساوه با تولید بیش از 250 هزار تن محصول، مقام نخست تولید محصولات باغی در استان را داراست.

وی افزود: گردو، بادام، زردآلو، سیب، انگور، گیلاس، پسته را از جمله محصولات باغی این شهرستان عنوان کرد و افزود: انار، زیتون و انجیر نیز از دیگر محصولات باغی شاخص این شهرستان هستند و ساوه خصوصا در تولید انار رتبه اول کشور را دارد.

وی گفت: در این میان انار، پسته، انجیر و طالبی و فرآورده‌های آنها از نظر صادرات و  ارزآوری دارای اهمیت ویژه‌ای برای ساوه است.

خلیلی افزود: انار ساوه علاوه بر شهرت جهانی در کیفیت، از نظر سطح زیر کشت با حدود 11 هزار هکتار و با تولید 140 هزار تن رتبه اول کشور را داراست.

وی اضافه کرد :حدود 10 درصد انار تولیدی شهرستان ساوه به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شود و مابقی در بازار داخل به فروش می‌رسد.

وی اضافه کرد:  از توانمندی‌های شهرستان ساوه می‌توان به وجود انواع انبارهای مکانیزه و صنعتی ذخیره گندم با ظرفیت 510 هزار تن، سردخانه بالای صفر با ظرفیت 15 هزار تن، سردخانه زیر صفر به ظرفیت 6 هزار تن، چهار ترمینال ضبط پسته، خط فرآوری و تولید ژل و نوشیدنی آلوئه‌ورا ، پنج واحد تولید خوراک دام و طیور و پنج واحد صنایع تبدیلی انار و سیب زمینی اشاره کرد.

وی اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را درجه‌بندی و بسته‌بندی میوه و سبزی به ویژه انار، فرآوری میوه‌ها به ویژه انار، پسته پاک‌کنی، تبدیل ضایعات کشتارگاهی و تولید کودهای عالی و زیستی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از هشت نهالستان تولید نهال‌های انار و زیتون در ساوه فعالیت می‌کنند که علاوه بر تامین نیاز شهرستان به استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

به گفته خلیلی با توجه به اینکه در سال آینده باردهی باغات انار بیشتر خواهد بود، در صورتی که باغات با سرمازدگی مواجه نشوند، شاهد افزایش 20 درصدی تولید انار خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: با گذشت چندین سال از زمان سرمازدگی باغات این شهرستان در سال 86 انتظار می‌رود تا باغات ساوه به ویژه در دو محصول انار و زیتون به عملکرد واقعی خود دست یافته و متوسط برداشت این دو محصول شاخص شهرستان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

خلیلی با اشاره به اینکه 20 هزار هکتار باغ  و 116 هزار هکتار زمین کشاورزی در ساوه وجود دارد، افزود: شهرستان ساوه به دلیل کیفیت بالای محصول و زودرسی محصولات باغی در آن، از جایگاه ویژه ای در سطح کشور برخوردار است

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group