يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

نائب رئیس شورای اسلامی شهر و شهرستان ساوه به تشریح چرایی مطرح شدن طرح الحاق شهرستان ویژه به استان قم پرداخت.

محسن فیاضی در گفت و گو یا رادیو ساوه افزود: استان به محدوده جغرافیایی گفته می شود که از چند شهرستان تشکیل شده و استاندار آن را اداره می کند .

وی بیان کرد: در ابتدا اولین سوالی که پیش می آید این است که چرا کشور و یا استان به محدوده کوچکتری تقسیم می شود ، این تقسیم بندی چگونه است ؟ آیا قابل تغییر است ، و اگر قابل تغییر است چه پارامترهایی را باید در نظر گرفت ، این تغییرات خاص ملت است ، یا دولت یا هر دو و ده ها سوال دیگر که پیرامون این موضوع به ذهن متبادر می شود.

وی اضافه کرد: حال در این نوشتار فارغ از موضع گیری های سیاسی توسط افراد و گاه حزب های مختلف در زمانهای متفاوت سعی بر آن می شود تا به سوالاتی در گام نخست پاسخ داده شود و از خوانندگان محترم انتظار می رود این نوشتار را از دیدگاه یک معلم جغرافیا و براساس نظریاتی که شهروندان در مواجه حضوری و یا وسایل ارتباطی بیان می کنند، نگریسته و واقعیت های موجود را با آن مقایسه کنند .

وی بیان کرد: مبدا تقسیمات کشور روستاها و از مجموع چند روستا دهستان و از چند دهستان بخش ،سپس شهرستان و درآخر استان می باشد که این نوع تقسیم بندی ها جهت اداره راحت تر می باشد ، و تقسیم بندی ها در کشور ها به گونه های متفاوتی می باشد (ایالت ، ولایت ،استان ، ...) بر اساس مذهب ، زبان، موقعیت جغرافیایی و ... و از آنجا که ایران عزیزمان سابقه ی بسیار کهن دارد و تمدن آن نزدیک به ده هزار سال می رسد ، در دوره های مختلف نوع تقسیم بندی متفاوت بوده و آنچه که به شیوه امروزی تقسیم شده است به سال 1316 بر می گردد که تقسیم بندی کشور بر مبنای محدوده جغرافیایی حرف اول و آخر را می زند . مثلاً استان مرکزی به سال 1356 از استان تهران منتزع شد و استان قم نیز در دهه 70 تشکیل شد.

وی افزود: با این تقسیم بندی گردنه دخان آن را ازهمدان ، گردنه زالیان آن را از لرستان ، ارتفاعات خرقان و نوبران و گردنه هجیب آن را از همدان و قزوین جدا می کند ، پس این نوع تقسیم بندی و مرز قرار دادن به خاطر ارتفاعات بوده که در فصل سرما به راحتی امکان پذیر نیست.

نائب رئیس شورای شرستان ساوه ادامه داد: و اما آنچه که باعث شکل گیری استان قم شد خواست و نظر مردم همراه با موافقت مسئولین ارشد نظام بود ، که به حق شایسته چنین توجه و تقسیم بندی در آن زمان بود.

وی بیان کرد: حال با توجه به موارد ذکر شده به چند سوال پاسخ داده شده : الف تقسیم بندی جهت اداره راحت تر می است و این نوع تقسیم بندی قابل تغییر است و این تقسیم بندی غالباً محدوده جغرافیایی است و خواست و نظر مردم مورد احترام است.

وی با بیان اینکه بحث انتزاع ساوه از استان مرکزی به قم به بیش از 16 سال می رسد، تصریح کرد: حتی به استان تهران به اوایل انقلاب و حتی ... و آنچه که حدود دو دهه در شهرستان ساوه و زرندیه در میان عوام و خاص متداول است بحث انتزاع ساوه از استان مرکزی (اراک ) به قم و گاه استان شدن آن به میان می آید .

به گفته وی با یک نگاه سطحی و واقع بینانه می توان نتیجه گرفت که استان شدن شهرستان ساوه با توجه به برخی شاخص ها نظیر وسعت جمعیت ، منابع کشور – قوانین حاکم ، خارج از عرف و قانون و گاه محال است ،و در صورت اجرایی شدن تعداد استانها به بیش از 50 استان می رسد و اما درخواست قریب به اتفاق مردم ساوه پیوستن به استان قم است که در دوران اصلاحات در حال وقوع بود که به دلایل مختلف این امر محقق نشد که خارج از این مقوله است.

وی بیان کرد: در صورت انجام چنین امری در هر دولت باعث سپاسگذاری مردم از آن دولت شده و مردم آن را فراموش نخواهند کرد و جزء خدمات مثبت خواهد بود . و اگر ساوه جز استان قم شود به دهها دلیل به نفع ساوه و کشور خواهد بود که به مواردی اندک اشاره می شود.

فیاضی اضافه کرد: روزانه دهها ماموریت به اراک انجام می گیرد و انصافاً کاهش 60 درصدی بعد مسافت چه صرفه جویی هایی را برای دولت تدبیر امید به وجود می آورد و از طرفی روزانه چند صد نفر جهت انجام امور اداری راهی اراک می شوند.

وی گفت: سالانه چندین کارمند در ادارات مختلف از سهمیه ساوه استفاده کرده و بعد از یکسال به طرق مختلف به شهر خود باز می گردند.

وی بیان کرد: عامل کمبود معلم در مقطع ابتدایی با 220 معلم و 3700 ساعت در مقطع متوسطه دلیل آن چیست و دهها و صدها دلیل دیگر .

به گفته وی اتفاق چنین امری در هر دولت به نفع آن دولت بوده و کسانی که در شهرستان ساوه و زرندیه خود را از حامیان اصلی آن می دانند ، انتظار می رود که برای چنین امری تلاش کنند ، انشاء الله انجام چنین امری باعث سر بلندی آنان در دنیا و آخرت خواهدشد و مردم ساوه مطمئناً حامی آنها در آینده خواهند بود و جایگاه آنان در میان مردم افزایش خواهد یافت و از مسئولین که در خارج از این دو شهرستان فعالیت می کنند انتظار می رود اجازه دهند که مردم این دو شهرستان تصمیم بگیرند و اتفاق چنین امری چیزی از توانمندیهای آن عزیزان نمی کاهد .

وی خطاب به مسئولین گفت: از سیاسی کردن این موضوع جداً خوداری کرده و به دنبال منافع مردم باشید یا اگر به کار کارشناسی نیاز بیشتری دارد کار به گروه های مربوطه که این کار را انجام می دهند سپرده شود.

وی اضافه کرد: مردم در دوره های گذشته و حال به طرق مختلف موافقت خود را به مسئولین و یا از طریق امضاء پلاکارد اعلام داشته و اگر لازم باشد دوباره نظر سنجی انجام شود.

فیاضی با بیان مزایای الحاق به قم نیز گفت: صرفه جویی در مصرف سوخت ، بابت رفت آمدهای روزانه مردم از مسئولین شهر ساوه به اراک با توجه به بعد مسافت صرفه جویی زیادی در طول سال در این زمینه انجام خواهد شد که در نهایت به نفع دولت می شود.

وی ادامه داد: صرفه جویی در زمان ، مردم در کمترین زمان ممکن می توانند به قم عزیمت نموده و کارهای خود را انجام داده که اگر این زمان را با اراک مقایسه نمائیم تقریباً زمان صرفه جویی در رفت آمد به نصف کاهش می یابد که این امر به نفع مردم وتکریم آنها می شود و صرفه جویی در هزینه های استهلاک وسایل نقلیه عمومی و دولتی .

فیاضی خاطر نشان کرد: حال این سوال را نگارنده به نمایندگی از شهروندان فهیم ساوجی مطرح می کند:آیا وقت آن نرسیده که در برابر خواست به حق مردم سر تعظیم فرود آوریم و اجازه دهیم هم اکنون که قاطبه آنها تصمیم بر تحقق این امر دارند در دست یابی به این آرزوی چندین ساله آنان تلاش کنیم.

وی گفت: امیدواریم این حرکت که خواست جدی مسئولان و مردم ساوه است، به زودی محقق شده تا هر چه سریعتر موجب رشد و توسعه شهر ساوه شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group