يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

معاون استاندار و فرماندار ساوه گفت: بروز پدیده حاشیه‌نشینی به عنوان یک معضل اساسی در مدیریت شهری مانع از توسعه پایدار شهرها می‌شود.

محمد بهاروند در جلسه ستاد توانمندسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی که در سالن جلسات فرمانداری ساوه برگزار شد، افزود: نبود الگوی مناسب توسعه شهری و عدم برنامه‌ریزی صحیح در توسعه شهری منجر به بروز برخی معضلات همچون حاشیه‌نشینی شده که منجر به کاهش کیفیت محیط شهری می‌شود.

 

وی با اشاره به پیدایش پدیده حاشیه‌نشینی در ساوه نیز گفت: این شهرستان به دلیل جاذبه‌های صنعتی و کشاورزی و نیز برخورداری از ویژگی‌های خاص همواره به عنوان یک شهر مهاجرپذیر با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو بوده است.

 

وی با بیان اینکه نبود سیاست‌گذاری صحیح شهری در گذشته منجر به ایجاد نقاط حاشیه‌ای در شهر شده است، اظهار کرد: توسعه بدون برنامه شهر و نیز تحمیل هزینه‌های بالای خدمات‌دهی به مدیریت شهری نتیجه فقدان سیاست‌گذاری صحیح شهری بوده است.

 

فرماندار ساوه در ادامه با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است خواستار ارائه تمهیدات لازم به منظور جلوگیری از توسعه حاشیه‌نشینی در این شهر شد و با تقدیر از خدمات شهرداری و شورای شهر گفت: ایجاد کمربند سبز که به همت مجموعه شهرداری در اطراف شهر صورت می‌گیرد عامل مهمی برای جلوگیری از توسعه بی‌رویه کالبدی و بدون برنامه شهر است.

 

وی بیان کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز موظفند خدمات شهری را با اخذ پروانه ساخت و نظریه کمیسیون ماده صد صادر شده از شهرداری ارائه کنند.

 

وی با اشاره به استحکام ضعیف بناهای احداث شده در نقاط حاشیه‌نشین نیز گفت: بعضا مشاهده می‌شود که برخی از سکونت‌گاه‌های غیر مجاز در حاشیه شهر به دلیل ضعیف بودن استحکام بنا که بعضا در تاریکی شب و دور از چشمان دستگاه‌های نظارتی احداث می‌شود با جزئی‌ترین حوادث و یا یک باد و طوفان معمولی تخریب می‌شوند .

 

بهاروند خواستار نظارت بیشتر به منظور برخورد قانونی با ساخت و سازهای غیر مجاز شد تا منجر به بروز برخی حوادث ناگوار نشود.

 

به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز گفت: پدیده حاشیه‌نشینی معضلی است که صرفا به مجموعه مدیریت شهری تحمیل شده است در حالی که شهرداری و شورای شهر به تنهایی نمی‌توانند با این پدیده مقابله کنند و باید برای حل مشکلات آن تمامی دستگاه‌های اجرایی به کمک مدیریت شهری بیایند.

 

سید مرتضی ابطحی افزود: با شروع دوره چهارم شورای شهر ساوه خدمات‌رسانی به مناطق حاشیه شهری که در حریم شهری قرار گرفتند شامل جدول‌گذاری، زیرسازی، آسفالت انجام شده است اما توان مالی به قدری نیست که بتوان پاسخگوی نیازها بود.

 

به گزارش ایسنا شهردار ساوه نیز در این جلسه گفت: بررسی راه‌های کنترل ساخت و سازها و نیز توانمندسازی سکونت‌گاه‌های فعلی از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

کامران جوادی افزود: شهرداری ساوه نیز با برگزاری مستمر جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم به ریاست دادگستری شهرستان موضوع راه های کنترل ساخت و سازها را در اولویت قرار داده است.

 

وی اضافه کرد: در گذشته مدیریت کامل و برنامه مشخصی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر وجود نداشته است اما خروجی این جلسات منتج به تصمیم گیری‌های خوبی در ساماندهی وضعیت پیش آمده شده است.

 

وی بیان کرد: براساس مصوبه شورای پیشگیری از وقوع جرم ساوه هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و بدون پروانه منجر به صدور حکم تخریب خواهد شد.

 

شهردار ساوه در ادامه با اشاره به شناسنامه‌دار کردن باغات اطراف شهر نیز گفت: شناسایی مالکین باغات به منظور بررسی چگونگی تفکیک اراضی و تغییر کاربری آنان با هدف نظارت بر احتمال ساخت سکونت‌های غیر مجاز از دیگر برنامه‌های شهرداری بوده است.

 

وی همچنین از عکسبرداری هوایی از شهر خبر داد و افزود: با انجام عکسبرداری هوایی و اجرای طرح تفصیلی می توان اراضی اطراف شهر را تعیین تکلیف کرد و با تشدید نظارت مانع از گسترش حاشیه نشینی شد و قطعا با تبدیل جریمه نقدی به تخریب به عنوان مجازات متخلفان این معضل شهری ساماندهی می‌شود.

 

جوادی در ادامه گفت: 70 درصد از جمعیت شهرنشین استان مرکزی در شهرهای اراک و ساوه قرار دارند. توانمندسازی سکونت‌گاه‌های مردم این دو شهر قطعا توسعه استان را به همراه خواهد داشت.

 

وی با درخواست از مسئولان استانی و شهرستانی به منظور حمایت از مجموعه مدیریت شهری گفت: سیستم مدیریت شهری ساوه فراتر از بضاعت خویش تلاش می کند که نیازمند حمایت است.

 

شهردار ساوه با انتقاد از رشد فیزیکی ناصحیح شهر در سال‌های قبل گفت: برای برطرف شدن این مشکل باید پروژه جدیدی را به منظور تحول بنیادی در این حوزه تعریف کرد.

 

وی تصریح کرد: باید کیفیت عینی و ذهنی مردم را در موضوع مدیریت شهری افزایش دهیم که تعین تکلیف زمین های اطراف شهر عامل مهمی در این خصوص است.

 

وی همچنین از احداث سرای محله در نقاط مختلف شهر خبر داد و افزود: احداث چنین مراکزی منجر به افزایش کیفیت شهرنشینی خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا در این جلسه که با حضور نماینده مردم ساوه و زرندیه و نیز مدیرکل دفتر توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی کشور برگزار شد در راستای گازرسانی به چند نقطه حاشیه‌نشین شهر و نیز بررسی مشکلات این نقاط شهر ساوه تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group