يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

معاون واحد شهرسازی شهرداری ساوه گفت: ساوه تا چند سال آینده به روستاشهری بزرگ تبدیل می‌شود.

سید مهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، افزود: میزبانی بزرگترین شهر صنعتی کشور، نزدیکی به پنج استان کشور و بدل شدن به قطب کشاورزی و اشتغالزایی زمینه رشد پنج درصدی جمعیت ساوه را فراهم کرده، بطوریکه شرایط این شهر از لحاظ مهاجرپذیری با دیگر شهرهای استان مرکزی متفاوت است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه شهر صنعتی کاوه عامل بیشترین حجم مهاجرت به ساوه بوده، در ابتدا اين مجموعه مناطقي را براي سكونت شاغلان خود در این منطقه فراهم كرد اما در طرح‌های توسعه‌ای مقوله مسکن در آن نادیده گرفته شد و این امر به رشد مناطق حاشیه‌نشین ساوه دامن زد.

 

وي اظهار كرد: كم‌توجهي شهر صنعتي به بخش مسكن موجب شد كه کارکنان آن که عمدتاً از کارگران و اقشار ضعیف بودند به سمت مسکن ارزان‌قیمت گرایش پیدا کنند و خلاء همکاری بین‌بخشی از سوی دستگاه‌های ذیربط در خصوص این نیاز مهم در شهر موجب شد كه گروهی از سوداگران با استفاده از عدم اطلاع و آگاهی متقاضیان مسكن به قوانین و ضوابط، باغ‌هاي حاشيه شهر را با مدیریت خود قطعه‌بندی و به این اقشار فروختند.

 

وی ادامه داد: این پدیده در میان خلاء حضور و اقدام مسئولان ذیربط تا حدی رشد داشته که سكونتگاه‌هاي غير رسمي از 12 نقطه حاشیه‌نشین در سال 84 هم‌اکنون به 24 نقطه در حاشيه ساوه افزایش یافته است.

 

حسینی، اعمال راهکارهای مناسب و اساسی را برای مقابله با این مشکل جدی ضرورری دانست و گفت: ما برای مهار این پدیده دو راه در پیش داریم، نخست برخورد جدی و سخت است که قطعاً این راه، تسکین‌دهنده بوده و درمان درد نیست و راه دوم، اینکه این واقعیت را بپذیریم که ساوه در بخش‌های مختلف بخصوص جمعیت در حال رشد شتابان است و باید زمینه توسعه مناسب و پایدار را برای رشد جمعیت آن مهیا کنیم.

 

وی با بیان اینکه تاكنون بضاعت دولت در حد برطرف کردن نیاز مسکن شهروندان ساوه نبوده است، گفت: احداث مسکن مهر در شهرک علوی ساوه نیز نتوانست تاثیر زیادی در روند رشد مناطق حاشیه‌نشین ساوه داشته باشد چون افرادی که هم‌اکنون در این آپارتمان‌ها مستقر هستند، افراد متقاضي حاشیه‌نشینی نيستند.

 

حسيني افزود: از سوی دیگر زمین‌های ویلایی قانونی که بصورت سنددار از سوي راه و شهرسازي در مناطق مختلف پیش‌بینی شده است، دارای مساحت‌های بالا بوده و خرید آنها نيز در توان اقشار ضعيف و كم درآمد شهر ساوه نيست.

 

وی گفت: هم‌اکنون نیز املاک زیادی در اطراف شهر ساوه وجود دارد که پس از عرضه توسط افردا سودجو، توسط متقاضیان كم درآمد مسكن بصورت شبانه و غیر اصولی ساخته می‌شوند و سپس با اعمال فشار از سوی برخی مسئولان با تغییر کاربری به آنان خدمات ارائه می‌شود.

 

وی اضافه کرد: اگر فکری اساسی برای این روند و رشد نامناسب حاشيه‌نشيني در ساوه نشود، ساوه در چند سال آینده به یک روستاشهر بزرگ تبدیل خواهد شد.

 

وی بيان كرد: هم‌اکنون بیش از 50 درصد از املاک مسکونی ساوه فاقد سند مالکیت و بصورت قولنامه‌ای است که این مسئله در شأن شهري نزدیک به تهران نبوده و مدیریت شهری را زیر سوال می‌برد.

 

وی ادامه داد: باید با این دید نگاه شود که افرادی که حتي از دورترین روستاهای برخی استان های کشور وارد ساوه می‌شوند، اندک سرمایه خود را وارد این شهر مي‌كنند، بنابراين اگر ما نتوانیم این حداقل سرمایه آنها را درست مدیریت کنیم، این سرمایه آنان تبدیل به یک آلونک غیر اصولی و بی‌ارزش در حاشیه می‌شود.

 

حسینی اظهار کرد: همچنين ساخت و سازهای غیر رسمی علاوه بر عدم استحکام لازم بواسطه مدیریت دلالان بخش مسکن در مناطقی بنا شده‌اند که فاقد هرگونه فضای آموزشی، فرهنگی فضای سبز، خیابان و معابر مناسب و دیگر خدمات مورد نیاز شهری است.

 

وی پایان دادن به شرایط نامساعد حاشیه‌نشینی در ساوه را بسيار ضروری دانست و گفت: باید با مشارکت مردم و مالکان بزرگ، باغات محدوده شهر ساوه که هم‌اکنون از شرایط کشاورزی خارج شده و مستعد برای ساخت و سازهای غیرمجاز هستند را بر اساس برنامه و سیاست‌های شهرسازی ساماندهی و در اختیار اقشار کم درآمد قرار دهیم.

 

حسینی اضافه کرد: ضروری است تا با قانونی کردن ساخت و سازها از تبديل باغ‌هاي حاشیه شهر به ساخت و سازهای غير رسمي و حاشيه‌نشيني جلوگيري کنیم یا اینکه شهرداری، راه و شهرسازی و استانداری در تولید مسکن ارزان‌قیمت در ساوه ورود پیدا کرده و با جذب سرمایه‌گذاران بتوانند براي اقشار كم درآمد مسکن ارزان قيمت توليد کنند.

 

وی بیان كرد: اگر این اتفاق بیفتد و سالانه 200 تا 300 واحد مسکونی ارزان‌قيمت با مدیریت سرمایه‌گذار و نظارت مدیریت شهري در شهر احداث و توزیع شود، حرص ساخت و ساز در ساوه آرام خواهد گرفت.

 

حسيني گفت: عدم اعمال مدیریت صحيح در یک بخش موجب ایجاد رانت مي‌شود، بطور مثال در ساوه زمین‌های مجاز بالای 170 متر مربع با قیمت‌های زیاد در توان خرید اقشار کم درآمد نبوده و این امر زمینه سودجویی فعالان این بخش را با واگذاری زمین‌های ارزان‌قیمت فراهم می‌کند.

 

به گفته وی، همچنين نکته مهم این است که ساخت و سازهای غیر رسمی موجب می‌شود که ما حقوق شهروندی را از گروهی که تحت ضوابط قانونی هستند گرفته و به دیگران بدهیم که این مهم آسیب جدی بر پيكره شهر است.

 

وی از برخی فشارهای اجتماعي برای ارائه خدمات به سکونتگاه‌های غیرمجاز گله کرد و افزود: ما نیز به لحاظ انسانی و عاطفی از عدم ارائه خدمات به اين مناطق ناراحت هستیم اما این رأفت و مهرباني با عواقب ناگواری همراه است، بطوریکه تا 10 سال آینده در ساوه شهری فقیر و روستانشین خواهیم داشت.

 

حسینی اضافه كرد: مردم منتظر تصمیم ما مسئولان نمی‌نشینند و به دنبال نیازهای اساسی خود هستند و هر گونه تعلل از سوی مسئولان در رفع نیازهای اساسی مردم مانند مسکن، گاه با مشکلات جبران‌ناپذیر این چنینی همراه خواهد بود.

 

به گفته وی، هم‌اکنون بهترین زمین‌های هموار در مناطق خوب ساوه در مجاورت سکونتگاه‌های غیر رسمی است كه جلوگیری از تصرف آن نیازمند تعامل مدیریت شهری با مردم است تا مسئولان بتوانند نیازهاي مسكن را به موقع و متناسب با توان شهروندان در بخش‌های مختلف شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام كنند.

 

وی گفت: ساوه دارای مردم و مالکان فهیمی است و تاکنون برای مقابله با رشد پدیده حاشیه‌نشینی حدود 80 هکتار توافقات با این مالکان انجام شده که در صورت کم‌توجهی این 800 هزار متر مربع نیز می‌توانست به مأمن ساخت و ساز غیر رسمی تبديل شود.

 

وی با بیان اینکه امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده شاهد توسعه پایدار در شهر ساوه باشیم افزود: هم‌اکنون شهرک 170 هکتاری توسط راه و شهرسازی در جنوب غرب ساوه پیش‌بینی شده اما نگاه دولت به توسعه شهری در ساوه خوش‌بینانه است چراكه اکثر متقاضیان مسکن اين شهر اقشار ضعیف و کم‌توان بوده و قدرت خرید این قبیل زمین‌ها را ندارند.

 

حسيني بیان کرد: هم اكنون شهرداری برای افزايش گرایش مردم به ساخت و سازهای مجاز، حد نصاب تفکیک اراضی را از 170 متر به 120 متر کاهش داده و همچنین شرايطي فراهم كرده تا اقشار ضعيف براساس ضوابط خاص در سازمان نظام مهندسی بتوانند، پروانه ساخت بگیرند.

 

وي تعرفه‌های تامین اجتماعی را نیز سدی بزرگ بر سر راه ساخت و سازهای قانونی دانست و افزود: این تعرفه‌ها موجب رو آوردن مردم به ساخت و سازهای غیر رسمی شده که امیدواریم دولت درباره برطرف کردن این مشکل اقدام موثر انجام دهد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group