شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

معاون حقوقی، امور مجلس و استان ها وزارت ارشاد گفت: مسلمانان با برخورداری از فرهنگ غنی و آموزه های دینی سرشا، نتوانسته اند به خوبی از ابزار هنر برای بیان عقاید و آرمان های اسلام استفاده کنند، لذا بکارگیری ضعیف هنر در بیان عقاید از نقایص ماست.

حسین نوش آبادی در آئین اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای تئاتر دفاع مقدس «یاقوت سرخ» با عنوان یادواره شهید مصطفی چمران در ساوه افزود: جامعه بشری با هنر نمایش زائیده شده است و با هنر نمایش و تصویرگری در همه عرصه ها حضور داشته است.

 

وی با بیان اینکه خدای تعالی بزرگترین هنرمند عرصه نمایشگری و تصویرگری است، اظهار کرد: خدای تعالی با تصویر و طراحی انسان را آفرید و این الگوی بسیار زیبای آفرینش است.

 

وی تصریح کرد: خداوند متعالی وقتی انسان را می آفرید به خود تبریک گفت و انسان را در بهترین شکل و هیئت آفرید و قرآن کریم را نیز با هنرمندی خاصی نازل کرده است.

 

وی ادامه داد: قرآن کریم به عنوان یک کلام هنرمندانه با زیباترین زبان دنیا که زبان عربی است نازل و به عنوان معجزه بزرگ کلامی الگویی برای تمامی بشریت است.

 

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه گفت: گرچه گفته می شود هنرهای نمایشی وارداتی و محصول غربی هاست اما این یک هنر اصیل است که کمتر بدان توجه شده است.

 

وی بیان کرد: هنرهای نمایشی ابزار انتقال فرهنگ و روشی نافذ برای انتقال مطالبات و انتظارات هستند و وسیله ای کارآمد برای رساندن پیام به شمار می روند در حالیکه سایر هنرها چنین جامعیتی ندارد.

 

وی با تجلیل از برگزارکنندگان جشنواره تئاتر با موضوع دفاع مقدس گفت: چه زیباست که این هنر بتواند در عرصه معنوی و دفاع مقدس به تقویت واژه مقاومت بپردازد.

 

معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه بقای ارزش ها در سایه مقاومت محقق می شود، افزود: به تصویر کشیدن روحیه مقاومت بزرگترین خدمت به نسل های آینده است که البته باید مطابق با نیازها و ضرورت های جامعه صورت بگیرد.

 

وی تصریح کرد: هنر ابزار موثر و نافذ فرهنگی است و از عناصر مهم فرهنگ به شمار می رود که اگر آن را از فرهنگ بگیریم فرهنگی تهی شده و بقا نخواهد داشت.

 

وی خواستار بهره گیری صحیح ابزار هنر و بکارگیری آن در مسیر درست شد و افزود: دنیای غرب اگر توانسته خود را سرآمد کاذب نشان دهد بر اثر تبلیغات رسانه ای و بهره گیری از هنر و فرهنگ خود است.

 

وی ادامه داد: اما مسلمانان با داشتن فرهنگ غنی و آموزه های دینی نتوانسته اند به خوبی از ابزار هنری برای بیان عقاید و آرمان ها استفاده کنند، لذا بکارگیری ضعیف هنر در بیان عقاید از نقایص ماست.

 

نوش آبادی با تاکید بر اینکه باید از ابزار هنر برای بیان انگیزه ها استفاده کرد، افزود: نتوانسته ایم از ابزار رسانه و هنر در بیان عقاید و تقویت زیر ساخت ها و نیز گسترش فرهنگ ارتباطات بهره ببریم.

 

وی خاطر نشان کرد: امروز گروهک هایی مانند تکفیری ها و داعش تصویر اعمال جنایتکارانه خود را با استفاده از ابزار رسانه و نیز اهرم های مدرن ارتباطی منتقل می کنند.

 

وی تصریح کرد: هنر نمایش ابزار نافذ انتقال فرهنگ است و وظیفه داریم همواره از این ابزارها در مسیر درست و در راستای ترویج عقاید جامعه اسلامی بهره برداری کنیم.

 

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه واقعه عاشورا، اربعین و نیز دفاع مقدس این ملت صحنه ای از هنرمندی انسان هایی است که امروز برای همه ما الگوی راستین هستند، گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی موجب اعتلای هنرهای نمایشی و تئاتر خواهد شد.

 

وی از شهرستان ساوه به عنوان سرزمینی با تاریخ و فرهنگ ارزشمند یاد کرد و افزود: این خطه از کشورمان سرشار از حضور انسان هایی فرهیخته و ماندگار همچون شهید چمران است.

 

نوش آبادی خاطر نشان کرد: به روایت تاریخ، ساوه از مردمی هنردوست و هنر پرور برخوردار است و به لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی که دارد بزرگانی را در خود پرورش داده و به جهان تقدیم کرده است.

 

وی برگزاری جشنواره منطقه ای تئاتر دفاع مقدس در ساوه را بیانگر علاقمندی مردم این شهرستان به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرمایه گذاری برای تحقق اصل ارتقای فرهنگ عمومی از ضروریات است و این موضوع جزو برنامه های مصوب و تدوین شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. 

 

وی اظهار کرد: این سیاست ها مبتنی بر چند اصل است که مهمترین آن فراهم کردن زمینه های لازم برای ارتقای فرهنگ عمومی با تقویت هنرهای نمایشی است.

 

وی طراحی ساختارها و زیر بناها را دومین اصل سیاست این وزارتخانه در حوزه هنرهای نمایشی دانست و افزود: باید امکانات لازم مانند محیط، ساختمان و تجهیزات را فراهم کرد تا با فراهم کردن زیرساخت ها شاهد پویایی هنرهای نمایشی باشیم.

 

معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: خوشبختانه در تولید محتوا برای هنرهای نمایشی مشکلی وجود ندارد چرا که انسان های فرهیخته ای در این حوزه هستند و با ایده های مطلوب و افکار اندیشمندانه و نیز با بهره مندی از بهترین نظریات فعالیت می کنند؛ کمبودی احساس نمی شود اما، مشکل اصلی در حوزه سخت افزاری و تأمین زیرساخت هاست که تأمین آن از اولویت های این وزارتخانه است.

 

وی تصریح کرد: در کشوری که استعدادهای زیادی در حوزه هنرهای نمایشی وجود دارد باید بسترسازی کرد و معتقدیم تأمین زیرساخت ها منجر به شکوفایی بیشتر استعدادها خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: رشد فرهنگ و هنر اسلامی با اشاعه هنرهای نمایشی محقق می شود و این یک اصل دیگر در سیاست های وزارت ارشاد در حوزه هنرهای نمایشی است.

 

نوش آبادی تصریح کرد: اشاعه فرهنگ ملی نیازمند توجه به هنرهای نمایشی است و بر اساس آن باید تعاملات بین المللی و ارتباطات ملی تقویت شود.

 

وی ادامه داد: ارتباط با جامعه بشری از طریق عرضه آثار و توانمندی های آنان عملی شده و حمایت از هنرمندان و ایجاد مشارکت در بین نهادهای دولتی از سیاست های مدون شده است.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر این باید امکانات برای حضور هنرمندان در جشنواره های بین المللی فراهم شود چرا که بسیاری از مردم جهان تشنه هنر ایرانی هستند که باید این ظرفیت ایجاد شود.

 

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: تقویت ساختار حقوقی و قانونی و تعمیم مقررات اجتماعی نیز اصل دیگری برای ظهور هنرهای نمایشی است تا براساس این اصل هنرهای نمایشی در غربت نمانند.

 

وی حمایت از پژوهش در حوزه هنرهای نمایشی را از دیگر اصول وزارت ارشاد در حوزه هنرهای نمایشی دانست و افزود: وقتی یک منطقه در کشور استعداد شکوفایی در عرصه هنری دارد باید این ظرفیت را با انجام کارهای پژوهشی و مطالعاتی ایجاد کرد.

 

نوش آبادی از استان مرکزی به عنوان یکی از مناطق دارای استعدادهای بالای هنری یاد کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم طوری برنامه ریزی کنیم که برگزاری چنین جشنواره هایی در شهرستانی همچون ساوه از سطح منطقه ای به ملی و بالاتر از آن ارتقا یابد و قطعا حمایت های مالی و تدارکاتی را نیز انجام خواهیم داد.

 

به گزارش ایسنا نخستین جشنواره منطقه ای تئاتر دفاع مقدس (یاقوت سرخ) با عنوان شهید چمران با حضور هشت استان لرستان، خوزستان، کرمانشاه، البرز، قزوین، همدان، مرکزی و قم در شهرستان ساوه برگزار و در آئین اختتامیه آن با حضور معاون وزیر ارشاد، نماینده مردم ساوه و زرندیه، فرماندار و جمعی از مقامات استانی برگزار شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group