شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

طرح کنترل سیلاب و رسوب در حوزه‌های آبخیز شهرستان ساوه اجرا شد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از محل اجرای پروژه‌های آبخیزداری شهرستان ساوه در حوزه‌های آبخیز سامان، مراغه و بیوران واقع در بخش نوبران این شهرستان بازدید کردند.

 

شهلا میرگلوبیات در حاشیه این بازدید گفت: اجرای طرح‌های آبخیرداری نقش بسزایی در مدیریت منابع آبی و رونق کشاورزی و دامپروری دارد.

 

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های مناسبی که در حوزه آبخیزداری در شهرستان ساوه وجود دارد با تأمین اعتبارات لازم می‌توان طرح‌های مفید و مؤثری را اجرا کرد چرا که بکارگیری روش‌های علمی در پیشگیری از هدررفت آب و بازگرداندن آن به چرخه تولید از نیازهای اساسی این منطقه است.

 

میرگلوبیات ادامه داد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری با هدف حفظ آب و خاک، جذب روان آب‌ها به سفره‌های زیرزمینی، رونق‌بخشی به کشاورزی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از سیلاب انجام می‌شود.

 

نماینده مردم ساوه و زرندیه در ادامه با اشاره به اجرای طرح‌های آبخیزداری در رودخانه‌های سامان، مراغه و بیوران بخش نوبران ساوه گفت: با اجرای این پروژه‌ها علاوه بر کنترل سیلاب و رسوب رودخانه‌های سامان، مراغه و بیوران کمبود آب کشاورزی بهره‌برداران در فصل نیاز آبی(تابستان) نیز برطرف خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پروژه‌های تعریف شده در حوزه‌های آبخیز سامان و مراغه نیاز به اعتبارات بیشتری جهت اتمام دارد لذا ادامه پروژه از محل جذب مشارکت‌های مردمی در حوزه‌ها انجام و تکمیل خواهد شد.

 

به گفته میرگلوبیات در در طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری به بحث سیل و احداث سد در بالادست رودخانه‌ها و موضوع جنگل و حفظ محیط زیست تأکید شده و مجلس نیز به جد پیگیر این موضوع است.

 

به گزارش ایسنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز از اجرای بیش از 400 طرح آبخیزداری در سطح استان خبر داد.

 

یوسف یوسفی افزود: حفظ آب و خاک‌، جذب روان‌آب‌ها در سفره‌های زیرزمینی، رونق‌بخشی به کشاورزی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از سیلاب از دستاوردهای اجرای این طرح‌ها بوده است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه نیز گفت: آبخیزداری به عنوان یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

 

سهراب پاژنامه با اشاره به اجرای این طرح‌ها در شهرستان گفت: با پیگیری‌های نماینده مردم ساوه و زرندیه از محل اعتبارات ماده 180( اعتبارات در اختیار نمایندگان) مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون ریال جهت اجرای این پروژه‌ها که شامل بندهای سنگی ملاتی و خاکی است اختصاص می‌یابد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group