يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: اقدامات پیشگیرانه مهمترین راهکار در کاهش حوادث و تلفات جاده‌ا‌ی است.

جلیل کوهپایه‌زاده در دیدار با جمعی از مصدومان سوانح جاده‌ای در بیمارستان شهید مدرس ساوه که به مناسبت فرا رسیدن "دهه ایمنی راه‌ها و مسئولیت ما " برگزار شده بود افزود: نقش مقوله پیشگیری در کاهش سوانح و حوادث جاده‌ای بسیار حائز اهمیت است و باید به همان اندازه که در حوزه درمان و تجهیز مراکز درمانی اقداماتی انجام می‌شود در حوزه پیشگیری نیز تلاش کرد.

 

وی ادامه داد: رویکرد ما انجام اقداماتی با ماهیت درمانی بوده است اما، باید پذیرفت که تقویت ماهیت پیشگیری و انجام آموزش‌های لازم به مراتب بهتر و در کاهش حوادث ترافیکی تأثیرگذارتر است.

 

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان به عنوان مدعی‌العموم حوزه سلامت توجه به سلامت مردم را در اولویت دارد، تصریح کرد: آنچه برای مجموعه بهداشتی و درمانی کشور حائز اهمیت است درمان افرادی است که سلامت آنان به مخاطره افتاده و در کنار آن تلاش برای جلوگیری از مصدومیت و بیماری است که می‌توان با همکاری بین بخشی نقش پیشگیرانه‌ای در این حوزه ایفا کرد.

 

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه با اشاره به اینکه ۱5 تا ۲۵ آبان‌ دهه ایمنی راه‌ها نامیده شده و هر روز آن تحت یک عنوان نامگذاری شده گفت: مقرر شده از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ همه اعضای مجمع جهانی سازمان ملل در این تاریخ اقداماتی برای کاهش سوانح جاده‌ای انجام دهند.

 

وی ادامه داد: با توجه به نامگذاری روزهای 15 آبان‌ماه بنام امداد، نجات و فوریت‌های پزشکی و 24 آبان روز بهداشت جسم و روان و ایمنی سعی و تلاش ما بر این است تا در راستای برنامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که فعالیت‌های اجتماعی ،آموزشی و فرهنگی لازم را با موضوعات ذکر شده در بردارد اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهیم.

 

وی هدف از نامگذاری این دهه را حساس‌سازی جامعه و جلب افکار عمومی به موضوع ایمنی و تقویت همکاری مردم و دولت در موضوع کاهش حوادث ترافیکی و عوارض ناشی از آن دانست.

 

به گفته‌ی کوهپایه‌زاده مجموعه‌های بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، هلال احمر، آتش‌نشانی، شهرداری ساوه، ورزش و جوانان و ... در طول این ۱۰ روز وظایفی برای بهبود فرهنگ سفر و سایر موارد مرتبط با ایمنی راه‌ها بر عهده گرفته‌اند.

 

وی با تشریح برنامه‌های این دهه تصریح کرد: طبق برنامه طراحی شده در دهه ایمنی راه‌ها روز نخست این دهه به نام فرهنگ عمومی و ایمنی، روز دوم به نام امداد و نجات در راه و روز سوم به نام آموزه‌های دینی و ایمنی نامگذاری شده است.

 

وی تصریح کرد: روز چهارم این دهه سفر سالم با وسایل حمل و نقل عمومی، روز پنجم راه و خودروی ایمن و روزهای دیگر نیز به نام‌های دانش‌آموزان و ایمنی، مشارکت مدنی و ایمنی، عابران پیاده و ایمنی، موتورسیکلت‌سواری ایمن، خانواده و ایمنی، بهداشت جسم و روان و ایمنی و یادمان قربانیان حوادث رانندگی نامگذاری شده است.

 

وی تصریح کرد: تا زمانی که مشاركت مردم در بحث ايمني و توسعه فرهنگ رانندگي در جامعه پياده نشود هيچ دستگاهي به تنهايي نمي‌تواند در زمينه كاهش تلفات جاده‌اي موفق باشد و نامگذاري اين دهه نيز به اين خاطر است که افكار عمومي به اين سمت متمركز شده و اطلاع‌رساني در این حوزه صورت بگیرد.

 

کوهپایه‌زاده تهیه لوح‌های فشرده به منظور آموزش همگانی، عیادت از مصدومین حوادث ترافیکی و استقرار آمبولانس‌ها را از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این دهه دانست.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group