شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

رئیس سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی کشور از اصلاح دستورالعمل تولید انار و ابلاغ آن در اردیبشهت‌ماه 93 خبر داد.

محمدرضا جهانسوز در نشست تخصصی اساتید، محققان و کشاورزان نمونه با موضوع انار که در دانشگاه علوم تحقیقات واحد ساوه برگزار شد، با تأکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی افزود: در این راستا طرح بسیج همگام با کشاورزی در قالب تقویت در تولید محصولات تخصصی هر استان انجام می‌شود.

 

وی بیان کرد: برگزاری این همایش به منظور تحقق این امر و همچنین اصلاح دفترچه‌های دستورالعمل اصلاح محصولات انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه محصول انار از سال 82 تاکنون دستورالعمل خاصی در امر تولید نداشته است، اضافه کرد: این دستورالعمل اصلاح شده و در اردیبهشت‌ماه سال آینده به باغداران و تولیدکنندگان انار ابلاغ می‌شود.

 

جهانسوز با تأکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از روش‌های نوین آبیاری ادامه داد: به علت مصرف زیاد آب در کشور و برداشت‌های غیرمجاز درصد شوری آب بسیار بالا رفته و با توجه به مشکلات خاک، فرسایش خاک و شکاف‌های ایجاد شده در آن، مشکلات عدیده‌ای در امر تولید محصولات کشاورزی ایجاد شده است.

 

وی کمبود سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی، نبود ساماندهی لازم در قیمت محصولات کشاورزی، نوسانات قیمت نهاده‌ها، نبود نظارت بر صادرات و واردات و فقدان استانداردسازی را از دیگر چالش‌ها برشمرد.

 

وی با اشاره به مشکلات جمعیتی کشور به ویژه رو به پیری بودن نیروی انسانی تصریح کرد: مدیریت کشاورزی فعلی در امر تأمین نیروی انسانی پاسخگو و نتیجه‌بخش نبوده و نیاز به تجدید نظر دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: تداوم این امر موجب کاهش جذب نیروی کار در امر باغداری و کشاورزی شده و عملا موضوع تولید محصولات کشاورزی را با چالش مواجه خواهد کرد.

 

وی با اشاره به ضرورت از میان بردن واسطه‌ها و دلالان بخش محصولات کشاورزی اظهار کرد: در این خصوص باید جلسات متعددی برگزار شود تا به یک جمع‌بندی کلی دست یابیم.

 

جهانسوز ابراز امیدواری کرد: باید با بررسی مشکلات باغداران و همکاری بسیج و جهاد کشاورزی این برنامه‌ها عملیاتی شده و به اهداف مورد نظر دست یابیم.

 

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به شرایط ایده‌آل رشد درخت انار گفت: درخت انار در ارتفاع هزار و 700 متری و با PH پایینی از خاک رشد مناسبی دارد.

 

وی با بیان اینکه خصوصیات شهرستان ساوه برای رشد درخت انار بسیار ایده‌آل و خاص است، تصریح کرد: با این وجود به دلیل بازدهی اقتصادی انار تولید این محصول در شهرهای دیگر نیز رونق پیدا کرده که با کیفیت انار ساوه قابل قیاس نیست و متأسفانه بعضی از این محصولات با برند ساوه به فروش می‌رسد.

 

به گزارش ایسنا با توجه به اهمیت مباحث کشاورزی در شهرستان ساوه این همایش دومین همایشی است که در سال جاری در این راستا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه برگزار شد و در آن 200 نفر از اساتید، محققان و باغداران هشت استان کشور حضور داشتند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group