جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه با اشاره به قرار داشتن این شهرستان در وضعیت رنگ بندی قرمز کرونایی، جزئیات نحوه بازگشایی مدارس با توجه به شرایط کرونایی را تشریح کرد.

ابراهیم فراشیانی چهارشنبه ۳۱ شهریورماه در نشستی با خبرنگاران با تاکید بر اینکه پروژه مهر یکی از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش در فصل تابستان است، اظهار کرد: پروژه مهر یک برنامه جامع است که با رویکرد برنامه محوری، سیستم آموزشی را نظام‌مند می‌کند.

وی در ادامه نقل و انتقالات و نیروی انسانی، تعمیرات زیرساختی، ساماندهی تجهیزات، پشتیبانی و نوسازی، اطلاع‌رسانی و ارزیابی و در نهایت بازگشایی مدارس را از برنامه های پروژه مهر بیان کرد و افزود: امسال ۱۵۱ نیروی انسانی در آموزش و پرورش ساوه بازنشسته شدند و در ازای آن ۲۲۰ ورودی جدید شامل تربیت معلم و ماده ۲۸ داشتیم البته همچنان کمبود نیروی آموزشی و خدماتی وجود دارد اما با تمهیدات صورت گرفته و با جذب نیروهای حق التدریس اجازه نخواهیم داد در سال تحصیلی جدید کمبودی در حوزه نیروی انسانی احساس شود.

او بیان کرد: بیشترین بازنشستگی مدیران مدارس مربوط به امسال با تعداد ۳۲ نفر بوده اما با جذب مدیران جدید برای سال تحصیلی جدید تعداد ۳۶ مدیر براساس شیوه نامه انتخاب و جایگزین افراد بازنشسته مشخص شدند.

مدیر آموزش و پرورش ساوه در خصوص تعمیر، تجهیز و نوسازی مدارس به عنوان برنامه دیگر پروژه مهر نیز گفت: همه ساله تعدادی مدرسه جدید به سیستم آموزشی این شهرستان افزوده می شوند. در طول چهار سال گذشته ۱۸ مدرسه به سرانه فضای آموزشی ساوه افزوده شده و  برای سال تحصیلی جدید نیز چهار شیفت جدید اضافه شده است. تجهیزات مدارس نیز از طریق نوسازی مدارس و آموزش و پرورش شهرستان تامین می شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی در خصوص بازگشایی مدارس به عنوان برنامه پایانی پروژه مهر توضیح داد: الگوی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید از سوی وزارتخانه به آموزش و پرورش اعلام شده است و در شورای آموزش و پرورش مطرح و به تصویب رسید و سازوکار مناسب با تفکیک مقاطع تحصیلی از طریق برگزاری جلسه با مدیران مدارس و دانشکده علوم پزشکی اندیشیده شده است.

او با اشاره به اینکه براساس الگوی بازگشایی مدارس قرار بر این شد روشهای مختلفی برای سال تحصیلی جدید دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: مقرر شد در مدارس روستایی سال تحصیلی جدید با دانش آموزان کمتر از ۱۵ نفر به صورت حضوری دایر شود. کلاس های دانش آموزان هنرستانی نیز به دلیل فضای فیزیکی گسترده در کارگاه، صرفا در دروس کارگاهی با رویکرد پایه دوازدهم به صورت حضوری تشکیل شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه همچنین به اتخاذ تصمیم مشترک با دانشکده علوم پزشکی برای بازگشایی پایه دوازدهم دروس نظری نیز اشاره کرد و گفت: شرط بازگشایی مدارس برگزاری جلسه مشترک کادر آموزشی با اولیای دانش آموزان، واکسینه شدن کامل کادر آموزشی، اتخاذ تمهیدات لازم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامی بودن استفاده از ماسک است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط قرمز ساوه از نظر رنگ بندی کرونایی، مابقی مدارس شهرستان تا اطلاع ثانوی به صورت غیر حضوری فعالیت خواهند کرد و برای بازگشایی برخی دروس تخصصی پایه دوازدهم نظری نیز حتما باید دانش آموزان واکسینه شوند. هنوز به صورت مکتوب شیوه نامه واکسیناسیون دانش آموزان ابلاغ نشده است اما طی روزهای آینده اجرایی خواهد شد. همچنین واکسیناسیون افزون بر ۹۰ درصد فرهنگیان با مشارکت آموزش و پرورش و دانشکده علوم پزشکی ساوه انجام شده است.

او در ادامه با تاکید بر اینکه مبنای آموزش به صورت تلویزیونی است، اظهار کرد: آموزش تلویزیونی به دلیل دسترسی بهتر و کامل بودن آموزش مناسب تر است اما مکمل این آموزش استفاده از برنامه شاد است و نسخه جدید آن رونمایی شده و از قابلیت‌های جدیدی نظیر گفتگوی صوتی، تعامل بین معلم و شاگرد (مکالمه دو طرفه) برخوردار است.

فراشیانی به تغییرات کتب درسی در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و آن را جهش بزرگی در حوزه تعلیم و تربیت دانست و افزود: کتب تحصیلی امسال به صورت چند رسانه‌ای شامل خوانداری، دیداری و شنیداری است و گوشه هر درسی از کتاب بارکدی درج شده است که دانش آموز با استفاده از گوشی تلفن همراه یا تبلت می‌تواند توضیحات بیشتر در مورد دروس تحصیلی دریافت و یا به صورت انیمیشن از آن استفاده کند.

وی در ادامه به برخی دغدغه‌های موجود در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: کمبود ۲۵ درصدی نیروی انسانی با وجود جذب نیروی جدید مهمترین چالش پیش روست و با افزایش جمعیت دانش آموزی موضوع کمبود نیروی انسانی و خدماتی به یک نگرانی قدیمی و جدی تبدیل شده است.

او بیان کرد: در سال آینده پیش بینی می‌شود حدود ۳۰۰ معلم بازنشسته شوند و کمبود نیرو در سال آینده چالش جدی پیش روی آموزش و پرورش است که با توجه  به افزایش سالانه ۱۲۰۰ دانش آموز در سطح شهرستان مشکلات جدی را بوجود خواهد آورد. موضوع واگذاری زمین با کاربری آموزشی برای احداث مدرسه از دیگر مشکلات آموزش و پرورش ساوه است.

فراشیانی در ادامه با اشاره به اینکه شورای آموزش پرورش و مجمع خیرین مدرسه ساز ساوه طی سال های اخیر رتبه برتر استان را کسب کرده‌اند، گفت: خیرین مدرسه ساز نقش بسزایی در برطرف کردن کمبود فضای آموزشی این شهرستان داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه سال تحصیلی جدید با بیش از ۵۶ هزار دانش آموز آغاز خواهد شد، ضمن تقدیر از همکاری اولیا در شرایط کرونایی برای آموزش دانش آموزان که متحمل سختی‌های زیادی شدند از آنها خواست با توجه به استمرار شرایط کرونایی کادر آموزشی را همچنان یاری کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group