جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

چندی است که از سوی برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به خرید قبر با قیمت بالا در امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان ساوه انتقاد می‌شود.

با وجود فعالیت آرامستان بهشت رضوان در این شهر، اما عده‌ای همچنان تمایل دارند اموات خود را در مجاورت بقاع متبرکه مدفون کنند و هزینه بالای تهیه خانه آخرت برای تدفین اموات موجب بروز برخی گلایه‌ها شده است.

در همین رابطه رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه قبرفروشی در به هیچ عنوان در دستور کار هیات امنای بقاع متبرکه و اداره اوقاف نیست، اظهار کرد: از نظر قانونی دفن در جوار امامزاده‌ منعی ندارد اما توصیه اکید شده که دفن فوتی‌ها در آرامستان‌های عمومی صورت گیرد و دفن اموات در مجاورت بقاع متبرکه شاید با تبدیل شدن بقاع به قطب فرهنگی سنخیتی نداشته باشد.

حجت‌الاسلام سعید عطاءالهی با بیان اینکه بازماندگان متوفیان به دلیل قداست امامزادگان و بهره معنوی که اموات بر اثر تدفین اموات در بقاع متبرکه می‌برند تمایل به دفن در این اماکن مقدسه دارند، اظهار کرد: هر هزینه‌ای که از خانواده متوفی دریافت می‌شود در حساب  همان امامزاده برای تامین هزینه‌های بقعه در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: مبالغ دریافتی بابت خرید قبر در اماکن متبرکه صرفا برای برنامه‌های عمرانی و توسعه و نگهداری همان امامزاده هزینه شده و صرف هزینه این مبالغ دریافتی در سایر بخش‌ها و سایر امامزادگان به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه هزینه‌های امامزادگان از محل درآمدهای متاثر از فروش قبور و نذورات مردمی تامین می‌شود، اظهار کرد: بازماندگان متوفیان که نسبت به فروش قبر گلایه داشته و حتی اقدام به چانه‌زنی برای کاهش قیمت می‌کنند اگر مروری به فعالیت‌های روزانه بقاع متبرکه در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و ... با صرف هزینه‌های بالا کنند یقینا برای آنها اثبات خواهد شد که حجم فعالیت‌های صورت گرفته از محل درآمدزایی فروش قبر  و نذورات است و جای هیچگونه گلایه‌ای باقی نمی‌ماند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه افزود: اکثر امامزادگان شهرستان در نقاط حاشیه‌ای شهر با سکونت افراد کمتر برخوردار استقرار دارند و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که در کنار تامین هزینه‌های نگهداری و توسعه امامزادگان و نیز هزینه‌های جاری، بخشی از درآمدهای متاثر از فروش قبور و نذورات صرف تهیه بسته‌های معیشتی، ذبح قربانی و تهیه غذای گرم بین نیازمندان و افراد کمتر برخوردار ساکن در مجاورت بقاع متبرکه شود.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در تمامی شب‌های ماه مبارک رمضان علاوه بر برگزاری مراسم جزءخوانی قرآن کریم با حضور قاریان مطرح و مفسران کلام وحی، نماز جماعت، احیای لیالی قدر و مناسبت‌های مذهبی از همه زائران امامزاده سید اسحاق (ع) با افطاری پذیرایی بعمل آمد و نظیر چنین برنامه‌هایی با صرف هزینه‌های زیاد در سایر امامزادگان نظیر شاهزاده حسین(ع)، سیدعلی اصغر(ع)، سید بشیر(ع) و ... برگزار شده است.

وی بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی بقاع متبرکه از ابتدای سال با اجرای طرح آرامش بهاری آغاز شده و برنامه‌هایی نظیر سوگواره یاس نبوی، ماه محرم و صفر و تمامی مناسبت‌های مذهبی و ملی اجرا می‌شود که تامین هزینه‌های این برنامه‌ها جز با درآمدزایی از محل فروش قبور و نذورات امکان پذیر نیست و از هیچ اعتبار دولتی نیز برخوردار نیستند.

وی افزود: در حوزه فعالیت‌های اجتماعی در هر ماه طرحی با عنوان قرار دوازدهم در بقاع متبرکه اجرا و با تهیه سبدهای معیشتی در اختیار جامعه هدف و نیازمندان قرار می‌گیرد که تامین هزینه آن نیز جز با درآمدزایی امامزادگان امکان‌پذیر نیست.

حجت‌الاسلام عطاءالهی در خصوص فعالیت‌های عمرانی بقاع متبرکه نیز گفت: علاوه بر فعالیت در حوزه عمرانی و توسعه فضای فیزیکی بقاع، طرح همسان سازی قبور به منظور پیشگیری از آب گرفتگی در محوطه بقاع و یکپارچه شدن قبور اجرایی شده که در امامزاده سید اسحاق(ع) بالغ بر چهار هزار متر و صرف هزینه چند میلیارد تومانی همسان سازی صورت گرفته است و این طرح موجب جلوگیری از هزینه خانواده متوفیان برای خرید سنگ قبر شده است چرا که تامین هزینه چند میلیون تومانی حکاکی سنگ قبر متوفیان از محل درآمدهای امامزاده پرداخت شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه شهروندان تصور می کنند هزینه فروش قبور به حساب اداره اوقاف واریز می‌شود در حالیکه این مبلغ مستقیما به حساب امامزاده واریز و همان طور که گفته شد صرف هزینه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و ... همان امامزاده می‌شود.

وی تصریح کرد: حجم بالای فعالیت‌های فرهنگی و انجام عملیات عمرانی در بقاع متبرکه موجب شده است که امامزادگان به قطب فرهنگی تبدیل شوند و همین عاملی برای تمایل مردم به دفن اموات در این اماکن مقدس و نیز اهدای نذورات شده است. چه بسا خیرینی که علاوه بر پرداخت هزینه قبر به دلیل حجم بالای اقدامات صورت گرفته در امامزادگان حاضر هستند مبلغی بیشتر از مبلغ اعلامی در قالب اقدام خیرخواهانه اهدا کنند.

حجت‌الاسلام عطاءالهی همچنین گفت: برخی هزینه‌های خدمات و نیز حقوق خادمین مستقر در امامزاده نیز از محل درآمدزایی بقاع تامین می شود تا زائران از رفاه لازم در مدت زمان حضورشان در جوار امامزادگان برخوردار شوند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group