پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

دوشنبه ۲۳ خردادماه (سه روز پیش) بود که ایسنا با انتشار گزارشی با عنوان "سریال تکراری تعطیلی سینمای ساوه؛ در گودال آرزوی ساوجیها علف سبز شده! /از تعجب وزیر هم کاری برنیامد" به تعطیلی های چندباره سینما پرداخت و از تعلل در احداث پردیس سینمایی این شهر انتقاد کرد.

در این گزارش ضمن بازخوانی تاریخچه احداث و فعالیت سه سینمای این شهر در ادوار گذشته در گفت‌وگو با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به تشریح جزئیات تعطیلی سینما پرداخت و راهکار جلوگیری از تعطیلی تنها سینمای ساوه را هم افزایی بین بخشی بین دستگاههای اجرایی شهرستان دانست و بنا بر اظهارات سینا دلشادی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه با همه توان خود برای فعالیت سینمای این شهر پای کار بوده است که شایسته تقدیر است اما برای جلوگیری از تعطیلی آن باید نماینده عالی دولت در شهرستان با برگزاری نشستی متشکل از دستگاههای اجرایی ذیربط ورود پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخش دولتی نمی‌تواند مستقیما درآمدزایی داشته باشد، گفته بود براین اساس باید زیرساخت‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود و واگذاری به بخش خصوصی منوط به مالک بودن زیرساخت‌هاست.

وی با بیان اینکه مالکیت سینمای ساوه در اختیار اداره ارشاد نیست، گفته بود: طبق اسناد موجود عرصه این زیرساخت فرهنگی وقفی است و اعیان آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی متعلق است و واگذاری آن به بخش خصوصی براساس قانون چون وقفی است، شدنی نیست و چنانچه این سینما در چنین شرایطی فعالیت کند درآمد حاصله از آن تخلف محرز است.

دلشادی تصریح کرده بود: به منظور بهره‌برداری از این فضای فرهنگی در قالب سینما و واگذاری به بخش خصوصی که با درآمدزایی همراه است باید صورتجلسه‌ای با مدیریت نماینده عالی دولت در شهرستان تنظیم شود و هر یک از دستگاههای ذیربط نقش خود را برای حل ریشه‌ای مساله ایفا کنند تا این نوع فعالیت تخلف تلقی نشود که نیازمند همکاری اداره اوقاف و دستگاههای نظارتی و بازرسی است و به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داده شود در راستای بهره‌مندی مردم از این مزیت فعالیت سینما قانونمند و سازوکار قانونی برای درآمد حاصله از آن اتخاذ شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خواستار تعیین تکلیف زمین این مجتمع فرهنگی شده بود که با تعیین تکلیف مالکیت این مجموعه هرگونه ادعایی با تنظیم سند برطرف و واگذاری به بخش خصوصی با حضور دستگاههای نظارتی و بازرسی با نظر فرماندار شهرستان بلامانع تشخیص داده شود.

وی با تاکید مجدد بر اینکه حل مشکل سینمای ساوه نیازمند هم‌افزایی بین بخشی است، تصریح کرده بود: نباید مسئولیت یک اقدامی که مردم از منافع آن برخوردار می شوند متوجه یک فرد یا یک دستگاه اجرایی باشد باید همه دستگاههای اجرایی به این موضوع ورود کنند و سازوکار قانونی را اتخاذ تا آن فرد یا دستگاه اجرایی در آینده متخلف شناخته نشود.

با انتشار این گزارش بلافاصله سرپرست فرمانداری ساوه با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه و همچنین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی دستور تشکیل جلسه‌ای در فرمانداری ساوه با دستور جلسه بهره‌برداری از سالن اجتماعات سلمان ساوجی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها سینمای این شهر ساوه و همچنین بررسی پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی احداث پردیس سینمایی این شهر براساس تفاهم نامه مشترک بین وزارت ارشاد و شهرداری ساوه که در ۳۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ کلنگ‌زنی آن در قالب یک مجموعه فرهنگی، تجاری، آموزشی، اداری و مسکونی با حضور استاندار وقت استان مرکزی در محله قاسم آباد آغاز و تاکنون هیچ اقدام عملی با وجود تاکید وزیر ارشاد در جریان بازدید چهارماه گذشته صورت نگرفته است، داد.

به گزارش ایسنا، سرپرست فرمانداری ساوه امروز پنجشنبه ۲۶ خردادماه در این جلسه گفت: سینما به عنوان یک کالای فرهنگی طی سالیان گذشته در این شهرستان فعالیت داشت و با توجه به نرخ بالای جمعیتی این منطقه، موضوعات فرهنگی در این شهر مهاجرپذیر مغفول ماند.

مهدی الیاسی با تاکید بر اینکه با افزایش جمعیت و مهاجر پذیری به دلیل مزیت صنعتی و کشاورزی بودن ساوه نیاز به سینما به عنوان یک نیاز ضروری احساس نشد، تصریح کرد:در چند سال گذشته به منظور برخورداری شهروندان ساوجی از سینما سالن نمایش و اجتماعات سلمان ساوجی این شهر به سالن سینما تبدیل شد و در این مدت به عنوان سینما مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: با وجود ویژه بودن ساوه، دستگاههای اجرایی در راس، وزارت ارشاد نتوانستند کالاهای فرهنگی نظیر سینما و زیرساخت‌های مورد نظر را تامین کنند. نبود سینما و پائین بودن شاخص‌های فرهنگی، کمبود در خصوص تامین نیازهای روحی شهر را رقم زده است.

سرپرست فرمانداری ساوه در ادامه خواستار تعیین تکلیف فعالیت سینمای این شهر با مشارکت دستگاههای اجرایی و اتخاذ سازوکار مناسب برای حل مشکلات آن شد و افزود: در خصوص احداث پردیس سینمایی نیز باید شهرداری طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۸ با وزارت ارشاد بعمل آورده است به تعهد خود عمل کند.

وی افزود: با گذشت دو سال از آغاز عملیات اجرایی پردیس سینمایی ساوه تاکنون فقط عملیات گودبرداری انجام شده و به دلیل محدودیت اعتبارات پیشرفت اجرایی ندارد که باید هرچه سریعتر در یک زمان بندی مشخص نسبت به تامین منابع مالی و یا جذب سرمایه گذار اقدام شود.

به گزارش ایسنا، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: هرگونه سرمایه گذاری در حوزه سینما توسط بخش خصوصی انجام شده و دولت صرفا نقش نظارتی دارد.

افشین حسینی افزود: به هیچ وجه بخش دولتی نمی‌تواند درآمدزایی داشته باشد و باید تمامی ارکان مدیریتی متولی امر، مسئولیت فعالیت سینما را طی صورتجلسه تنظیمی بپذیرند.

وی با تاکید بر اینکه باید منشاء درآمد سینما مشخص و تعیین تکلیف شود، تصریح کرد:  باید ساختاری تعریف شود که مجموعه های نظارتی و بازرسی مطلع شوند که مفسده‌ای در فعالیت سینما وجود ندارد و از ساختاری که برای فعالیت سینما تبیین شده بطور کامل در جریان قرار گیرند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز گفت: با وجود رشد صنایع در ساوه اما به حوزه فرهنگ توجه جدی نشده است و دولت سرمایه‌گذاری در افزایش سرانه‌های فرهنگی این شهرستان صورت نداده است.

حسین محمودی‌فر با اشاره به منع قانونی سرمایه‌گذاری دولت در حوزه سینما گفت: طبق قانون باید فعالیت‌های فرهنگی در حوزه سینما به بخش خصوصی واگذار شود و بخش دولتی نمی تواند با فعالیت‌های این چنینی درآمدزایی داشته باشد.

وی بیان کرد: نیاز بالا به منابع مالی برای احداث پردیس سینما، عملیات اجرایی این پروژه را با وقفه مواجه کرده است که باید در این زمینه چاره اندیشی‌کرد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه نیز با اشاره به اینکه موقوفات شامل دو نوع متصرفی و غیر متصرفی است، گفت: اداره موقوفات متصرفی بر خلاف موقوفات غیرمتصرفی تحت نظر اداره اوقاف است. زمین سینمای ساوه موقوفه غیرمتصرفی است و متولی دارد و اوقاف زمانی می‌تواند به عنوان ناظر در موقوفات غیرمتصرفی ورود پیدا کند که گزارشی مبنی بر تعدی یا تفریط توسط متولی صورت گرفته باشد.

حجت‌الاسلام سعید عطاءاللهی افزود: تولیت سینمای ساوه با متولی آن است و اداره اوقاف در این خصوص نقشی ندارد. تا زمانی که تعدی یا تفریطی در امر موقوفه صورت نگرفته باشد اداره اوقاف دخالتی در اختیارات متولی آن ندارد.

وی بیان کرد: هرگونه توافق و صورتجلسه به منظور بهره‌برداری، نباید برخلاف نیت واقف و متولی باشد و باید به تائید اعضای جلسه برسد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه پس از بحث و بررسی مقرر شد که اداره فرهنگ و  ارشاد اسلامی شهرستان ساوه نسبت به اکران فیلم در سالن سلمان ساوجی اقدام و مشکلات حقوقی نظیر تامین هزینه‌های سالن و پرداخت حقوق تهیه کننده با نظارت دستگاههای اجرایی و موافقت فرمانداری شهرستان رفع و هرگونه درآمد حاصله به تامین  هزینه‌های جاری، خدماتی و نگهداری اختصاص یابد.

بر این اساس در پی تنظیم صورتجلسه  فعالیت سینمای ساوه با موافقت اعضای جلسه از امشب پنجشنبه ۲۶ خردادماه سال ۱۴۰۱ از سر گرفته شده و درب‌های سینما بر روی مردم گشوده می شود و سریال تعطیلی‌های مقطعی سینما پایان می پذیرد.

همچنین مقرر شد شهرداری ساوه چون توان مالی کافی برای احداث پردیس سینمایی برابر تفاهم‌نامه وزارت ارشاد ندارد از طریق جذب سرمایه گذار اقدام به اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه ساخت این مجتمع فرهنگی و هنری کند. همچنین مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذار به منظور احداث سینما در این شهر از سوی شهرداری در نظر گرفته شود تا براساس مفاد تفاهم نامه پس از اتمام عملیات اجرایی احداث پردیس سینمایی توسط شهرداری، عملیات تجهیز بنا بر وعده وزیر ارشاد توسط وزارت ارشاد صورت گیرد.

خبرگزاری ایسنا، پیگیری های رسانه ای برای اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه انعقادی بین وزارت ارشاد و شهرداری ساوه که در سال ۱۳۹۸ برای ساخت پردیس سینمایی صورت گرفته بود را ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود این گودالی که دو سال است قرار است سینمای استاندارد شهر ساوه شود از این ترکیب خارج شود و در آینده ای نه چندان دور به یک کالای فرهنگی شهر ساوه تبدیل و منجر به ارتقای شاخص‌ها و سرانه فرهنگی این شهرستان شود.

انتهای پیام

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group