جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه گفت: آحاد مختلف جامعه نسبت به خانواده زندانیان مسئولیت اجتماعی دارند و بی تفاوتی نسبت به خانواده زندانیان منجر به وقوع آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

مجید علیپور شب گذشته، 24 خردادماه، در جلسه مجمع عمومی سالانه انجمن حمایت از زندانیان شهرستان ساوه به تاریخچه زندان و انتقام‌جویی خصوصی پرداخت و اظهار کرد: از بدو خلقت عده‌ای مقررات و هنجارهای اجتماعی را رعایت نمی‌کردند و مجازات می‌شدند. مجازات‌های اولیه نظیر قطع دست و پا شدید و عذاب‌آور بود اما در آن مقطع طبیعی و عادی بود.

وی افزود: به مرور با پیشرفت جوامع و رشد دانش تمایل به انسانی شدن مجازات‌ها زیاد شد و عقل بشری یکی از انسانی‌ترین مجازات‌ها را زندان برگزید. با توسعه بیشتر جوامع، دانش‌پژوهان مجازات زندان را  قابل بهبود دیدند و به دنبال اصلاح و بازپروری محکومان از طریق زندان بودند.

وی اظهار کرد: با توسعه و پیشرفت انسان‌ها، مجازات زندان نیز زیان‌بار دیده شد و به سمت محدود ساختن مجازات زندان و جایگزینی سایر مجازات‌ها رفتند چرا که زندان فی نفسه علاوه بر اینکه هزینه‌های بسیار زیادی را به جامعه وارد می‌کند تاثیر بسیار مستقیم بر بستگان زندانی که مرتکب جرم نشده‌اند نیز دارد. به عنوان مثال با رفتن یک فرد به زندان هزینه مالی به دولت وارد می‌شود، نیروی مفید کار حذف می‌شود، خانواده‌ها آسیب فرهنگی و اخلاقی دیده و ممکن است فرزندان نیز بالقوه بزهکار شوند.

 دادستان ساوه افزود: البته حذف مجازات زندان در شرایط موجود جامعه امکان ندارد و باید برای عده‌ای این مجازات را در نظر گرفت، هرچند سیاست قوه قضائیه در سالهای اخیر کاهش مجازات زندان است.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد به دنبال آزادی زندانیان و بازگشت زندانی به آغوش خانواده هستند اما در خصوص افرادی که باید در زندان باشند و نمی‌توان آنها را آزاد کرد چه باید کرد؟ خانواده‌ها را باید چگونه مدیریت کنند؟ آیا جامعه تعهدی در قبال خانواده زندانیان دارد. به نظر می‌رسد که جامعه و دولت در قبال خانواده زندانی مسئولیت دارند و اگر به این مسئولیت خود پاسخ ندهد درگیر ناهنجاری‌های بیشتری خواهند شد.

علیپور تصریح کرد: در شهرستان ساوه خانواده افرادی که می‌بایست در زندان باشند و بودن آنها در جامعه امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد و نمی‌توان آنها را آزاد کرد از طریق انجمن حمایت از خانواده زندانیان حمایت می‌شوند و این انجمن به دنبال ایجاد درآمد پایدار با کمک خیرین برای ارائه خدمات به خانواده زندانیان است.

وی با اشاره به احداث ساختمان اداری انجمن حمایت از زندانیان در ساوه گفت: عملیات اجرایی احداث این پروژه پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد و لازم است که با مشارکت خیرین به اتمام برسد تا از درآمد پایدار و مستمر حاصله از کاربری تجاری و اداری که پیش بینی شده است نیازهای جامعه هدف را برطرف کرد.

وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی و اخلاقی که نسبت به خانواده زندانیان وجود دارد، تصریح کرد: با زندانی شدن یک نفر، خانواده وی بیش از خود او در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند و در شرایطی که نان‌آور خانواده در زندان محبوس می‌شود حمایت از خانواده زندانیان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ضرورت دارد.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌های استان مرکزی نیز گفت: انجمن حمایت از زندانیان در راستای کمک به زندانیان و خانواده آنها فعالیت دارد.

حجت‌الاسلام علی اکبری افزود: خانواده زندانیان در قبال جرمی که زندانیان آنها انجام داده‌اند گناهی ندارند بنابراین باید مورد حمایت قرار گیرند. مجرمان باید به سزای عمل خود برسند اما خانواده‌های آنان نباید به جرم آنها بسوزند.

وی افزود: اگر از خانواده‌های زندانیان حمایت نشود قطعا آسیب‌های اجتماعی متوجه آنان و جامعه خواهد شد که هزینه آسیب‌هایی که به جامعه وارد می‌شود بیشتر از هزینه‌ای است که برای حمایت از آنها صرف خواهد شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group