سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

در جلسه بررسی ساخت‌وسازهای غیرمجاز شهر ساوه که ۱۵ تیرماه در سالن جلسات فرمانداری ساوه تشکیل شد، نیاز شهر ساوه به مسکن، اقدام وسیع مالکین باغات برای تفکیک اراضی باغات و مشاورین املاک برای فروش اراضی به مردم، تحریک سودجویان در فضای انتخابات و خلاء نیروی انسانی در واحد اجراییات شهرداری، از جمله دلایل ترغیب مردم برای ساخت و ساز غیرمجاز اعلام شد.

در این جلسه پس از بحث و بررسی در خصوص راهکارهای جلوگیری از عوامل ترغیب کننده مردم برای ساخت و سازهای غیرمجاز، مشاورین املاک مکلف به انجام معاملات قانونی شدند، چرا که گفته شد متاسفانه بعضا اقدام به فروش اراضی ملی می‌کنند و با عقد معامله برای افرادی که از قوانین مطلع نیستند آنها را فریب می‌دهند. همچنین مطرح شد در مورد ساخت‌وسازهای غیرقانونی اخیر ساوه، ۵۲ بنگاه‌دار دست اندرکار و بیش از ۵۰ باغ تفکیک شده شناسایی شده‌اند.

در همین رابطه رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، خواستار معرفی ۵۲ بنگاه دار و مشاور املاکی شد که در این جلسه از آنها با عنوان مشاورین املاک متخلف نام برده شده‌اند.

جلال‌الدین یاوری با تاکید بر اینکه یک مشاور املاک دارای تعریف خاصی است، اظهار کرد: آن کسی که دارای پروانه کسب معتبر بوده و مکان استقرار و آدرس مشخصی دارد و مجوزهای لازم را برای فعالیت در خرید و فروش یا اجاره و رهن املاک کسب کرده است، برابر ضوابط، مشاور املاک تلقی می‌شود. اینکه چند نفر دلال در دفاتر مشاورین املاک رفت‌وآمد می‌کنند و همین افراد نیز اقدام به فروش غیرقانونی املاک یا ساخت وساز غیرمجاز می‌کنند، ارتباطی به مشاورین املاک ندارد.

وی تصریح کرد: ادعاکنندگان در خصوص دست داشتن ۵۲ مشاور املاک و بنگاه دار در ساخت و سازهای غیرمجاز، چنانچه در اظهارات خود صادق هستند لطفا مستندات خود را ارائه کنند و اگر مستنداتی که ارائه می‌کنند صحیح باشد به عنوان رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک متخلفین را به دستگاه قضا معرفی خواهم کرد.

او تاکید کرد: چنانچه ادعاکنندگان مستنداتی دال بر اثباث تخلفات مشاورین املاک مبنی ورود به ساخت وسازهای غیرمجاز نداشته باشند باید رسما از بنگاه داران این شهرستان عذرخواهی کنند در غیر این صورت از طریق مراجع قضائی علیه آنان طرح شکایت شده و اقدام قانونی انجام خواهیم داد چرا که طرح چنین مباحثی موجب بدنام شدن ۷۰۰ متصدی صنف مشاورین املاک در سطح شهرستان شده است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان ساوه همچنین از شهروندان خواست تا در خریدوفروش یا اجاره و رهن املاک از مراجع قانونی استعلام کرده یا به مشاورین املاکی که فعالیت آنان با ساختار قانونی، مجاز شناخته شده است مراجعه کنند.

وی در ادامه گفت: اتحادیه مشاورین املاک شهرستان ساوه از همکاران صنفی خواسته است تا هرگونه معاملات ساختمانی را با سازوکار قانونی انجام داده و از آگهی کردن املاک در سایت دیوار و سایر فضاهای مجازی خودداری کنند چرا که به اعتبار مشاورین املاک لطمه می‌زند.

یاوری افزود: مردم باید مراقب انتشار آگهی‌های خرید و فروش در فضای مجازی و سایت دیوار باشند و اجازه ندهند که عده‌ای در قالب آگهی خرید و فروش، فعالیت غیرقانونی انجام دهند. با تبلیغات مشاورین املاک در سایت دیوار مخالف بوده و تذکرات لازم برای پرهیز از چنین فعالیت‌هایی داده شده است.

وی از رسانه‌ها خواست تا در انعکاس اخبار طوری عمل کنند که موجب هتک حیثیت و آبروی افراد نشود و یقین بدانند که اتحادیه صنف مشاورین املاک هیچ تسلطی بر فعالیت افراد در سایت دیوار ندارند و مردم هم مراقب باشند معاملات خود را از طریق این درگاه اینترنتی انجام ندهند.

یاوری همچنین با اشاره به قانون افزایش ۱۵ درصدی نرخ اجاره‌بها در شهرهایی نظیر ساوه گفت: این میزان افزایش در شهرهای بزرگ تا ۲۵ درصد و در شهرهای کوچک تا ۱۵ درصد در سطح ملی مطرح است و ارتباطی به مشاورین املاک ندارد و طرفین معامله هستند که در خصوص این میزان افزایش اجاره باید به توافق برسند. اتحادیه مشاورین املاک هیچ نقشی در تعیین اجاره بها ندارد و صرفا یک مجموعه اجرایی و تابع قوانین است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group