جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه به بیان آنچه که شهرستان های ساوه و زرندیه در شرایط کرونایی با آن مواجه شدند، پرداخت.

دکتر مهدی مصری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شروع بیماری یک شوک بزرگ به سیستم درمانی کشور بود و ساوه هم در همین راستا در مقابل این بحران قرار گرفت. این در حالی بود که تعداد زیاد بستری با تعداد تخت‌ها، علی‌الخصوص تخت‌های ویژه همخوانی نداشت و به همین دلیل به سرعت جهت افزایش تخت‌ها و تجهیزات اقدام شد و در کمترین زمان ممکن توانستیم پذیرای کلیه بیماران مراجعه کننده باشیم.

وی در ادامه به ضعف زیرساخت‌های حوزه درمانی در زمان ورود ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: به دلیل کافی نبودن میزان تخت بستری در ساوه و زرندیه فضای مجزایی برای پذیرش و درمان بیماران کرونایی وجود نداشت و از طرفی تجهیزات کامل و مکفی برای ارائه خدمات درمانی نیز وجود نداشت و کمبود منابع مالی اجازه ارتقای هتلینگ و تامین نیروی انسانی را در شرایطی که با کمبود کادر درمانی و نیروی انسانی مواجه بودیم، نمی‌داد.

دکتر مصری با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تمامی بخش‌های مرتبط با خدمت‌رسانی به این بیماران به منظور ارائه خدمت به مردم و مبتلایان بسیج شدند، اظهار کرد: همزمان با خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی به خدمات روزانه بیمارستان‌ها خللی وارد نشده است حتی برخی بیماران صعب‌العلاج که برای دریافت خدمات درمانی به شهرهای مجاور می‌رفتند در مرکز درمانی این شهرستان، خدمات تخصصی نظیر شیمی درمانی دریافت کرده‌اند.

ویبیان کرد: در طول مدت شیوع این بیماری بخش جدید اورژانس تنفسی راه‌اندازی و در کنار آن بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی هم اضافه شده و ارائه خدمات تخصصی‌تر به این بیماران شروع شد. بسیاری از تجهیزات و داروهای بیماران کرونایی با وجود مشکلات فراوان و کمبودهای کشوری تامین و برای این بیماران بدون وقفه خدمت‌رسانی لازم صورت گرفت و ظرفیت بخش‌های مرتبط با این بیماری در زمان‌های اوج بیماری افزایش یافت.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه به کاهش درآمدهای اختصاصی حوزه سلامت در نتیجه شیوع ویروس کرونا به دلیل عدم مراجعه بخشی از بیماران غیرکرونایی به مراکز درمانی اشاره کرد و افزود: در حوزه درمان بیماران کرونایی نه تنها درآمدی عاید دانشکده علوم پزشکی نمی‌شد بلکه هزینه بالایی را متوجه حوزه سلامت کرده بود.

او به وجود تنها بیمارستان وابسته به بخش دولتی در شهرستان ساوه اشاره کرد و گفت: بسیاری از نقاط کشور به دلیل تعدد بیمارستان‌های وابسته به علوم پزشکی ظرفیت بالایی برای ارائه خدمات به کرونایی‌ها داشتند و حتی خدمات درمانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی تفکیک شده بود، اما در ساوه مجبور به ارائه همزمان خدمات به بیماران کرونایی و غیرکرونایی صرفا در بیمارستان مدرس بودیم گرچه در همین بیمارستان با اتخاذ تدابیر لازم ارائه خدمات تفکیک شده بود.

دکتر مصری در ادامه با اشاره به حجم بدهی‌های دانشکده به شرکت‌های دارویی و نیز تامین تجهیزات متاثر از کاهش درآمدهای حوزه درمانی به دلیل افت میزان مراجعه بیماران غیرکرونایی گفت: در سایه پیگیری‌های صورت گرفته از طریق وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه توانستیم انبوهی از مشکلات را برطرف کنیم و اجازه ندادیم در وضعیت بحرانی کرونایی کار روتین و روزمره با اختلال جدی مواجه شود. با تامین منابع، مطالبات پرسنل به موقع پرداخت شد و بخشی از تجهیزات نیز تکمیل و حتی برخی کمبود نیروی انسانی تامین شده است.

وی در ادامه گفت: قبل از شیوع کروناویروس استفاده از اقلام حفاظتی نظیر ماسک، موادضدعفونی، لباس ایزوله و ... در مراکز درمانی مصرف کمتری داشت یا بعضا اصلا مورد استفاده قرار نمی‌گرفت که در شرایط کرونایی مصرف آنها رایج شد و نیاز به آنها در تمامی مراکز درمانی ازدیاد یافت.

او همچنین افزایش سرسام آور قیمت‌ اقلام حفاظتی تا چند برابر نظیر ماسک را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: هیچ کالایی نبود که علاوه بر افزایش قیمت، دسترسی بدان آسان باشد. قیمت اقلامی نظیر ترمومترهای لیزری، پالس اکسیمترهای انگشتی که حتی برای مصرف عموم مردم در منزل استفاده می‌شد، تا چندین برابر افزایش یافت و حتی با کمبود شدید در بازار مواجه شده بود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در پاسخ به این پرسش که چه کسانی از این شرایط سود بردند، گفت: میزان تولید اقلام دارویی و بهداشتی در شرایط کرونایی افزایش یافت اما در این میان برخی شرکت‌های توزیعی و اصناف به صورت قانونی یا غیرقانونی اقدام به خرید تجهیزات بهداشتی و اقلام حفاظتی می‌کردند و آنها را به چندین برابر قیمت می‌فروختند. بعضا افرادی وارد این بازار شدند که اصلا سابقه کار در حوزه تجهیزات پزشکی و بهداشتی نداشتند، گرچه اشتغالی برای برخی  ایجاد و موجب رونق کسب و کار شد چرا که یک دستگاه تولید ماسک به عنوان مثال در طول سال تنها دو الی سه ماه فعالیت می‌کرد و تعداد ماسک تولیدی در این مدت نیاز یکسال مشتریان را برآورده می‌کرد در حالیکه در دوران کرونا علاوه بر فعال شدن شبانه روزی حتی اقدام به توسعه خطوط تولید ماسک، موادضدعفونی و ... کرده و حتی برخی تولیدات دیگر را متوقف و از ظرفیت نیروی انسانی در تولید نیاز بازار استفاده کند.

وی تصریح کرد: ناگفته نماند برخی شرکت‌های دارویی اقدام به تولید تجهیزاتی کردند که در گذشته تولید داخل نبود و از خارج وارد می‌شد، یا با افزایش میزان تولید در هندل کردن شرایط کمک زیادی به حوزه سلامت کردند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group