پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

مدیرعامل شرکت شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کارکرد مناطق ویژه اقتصادی در اقتصاد کشور را تشریح کرد.

فرهاد هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کارکرد مناطق ویژه اقتصادی افزود: این مناطق، محدوده جغرافیایی مشخصی هستند که در مبادی ورودی یا داخل کشور به منظور تسهیل مراودات بین‌المللی، جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی، انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری شکل داده شده‌اند.

وی اظهار کرد: در واقع این مناطق در راستای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه تولیدات مناطق به بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، کاهش هزینه‌های تولید به منظور ورود به بازارهای رقابتی جهان، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال در کشور تاسیس شده‌اند.

وی به علت نام‌گذاری مناطق ویژه اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: علت نامگذاری آنها ناظر به ویژه بودن ضوابط و مقررات حاکم بر اداره آنها و خارج بودن از شمول برخی از مقررات جاری کشور و سرزمین اصلی است.

مدیرعامل شرکت شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه با اشاره به نقش این مناطق در تولید و حمایت از کالای ایرانی، تصریح کرد: در صورت رفع موانع تحریم‌های ظالمانه و وجود آگاهی لازم از ضوابط و مقررات حاکم در بین صنایع مستقر و نیز هماهنگی لازم و بین‌بخشی میان نهادهای سیاست‌گذار در حوزه مناطق از قبیل شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، گمرک، صنعت، معدن و تجارت و دیگر نهادهای متولی به خوبی می‌توان شاهد جهش تولید در این مناطق بود. توجه به این مسائل همچنین باعث حمایت از مصرف کالاهای ایرانی به عنوان مواد اولیه مصرفی در تولیدات صنایع مسقر با لحاظ تخصیص ارزش افزوده بیشتر خواهد شد.

وی به نقش منطقه ویژه در افزایش میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال پرداخت و گفت: همانطور که توضیح داده شد، مناطق ویژه اقتصادی دارای ضوابط و مقررات ویژه هستند که شمول و اعمال این ضوابط خاص در بحث معافیت‌ها یا تخفیفات حقوق ورودی، عوارض گمرکی و امثالهم، خواه ناخواه بسترساز جذب و افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها و در ادامه، ایجاد و ارتقای اشتغال در کشور خواهد بود.

هاشمی در خصوص نقاط ضعف یا قوت منطقه ویژه کاوه نیز گفت: مهمترین نقطه قوت و وجه ممیزه منطقه ویژه اقتصادی کاوه از دیگر مناطق، وجود زیرساخت‌های بسیار خوب و بی‌نظیر در منطقه از قبیل قرارگیری در چهارراه ارتباطی کشور و اتصال به شبکه خطوط ریلی، ایستگاه راه‌آهن اختصاصی، باسکول ریلی و ثابت، گمرک اختصاصی و هاب سوخت، انبارهای بزرگ سرپوشیده و روباز، تصفیه‌خانه صنعتی، هتل ۴ ستاره، آب، برق، گاز و مخابرات کافی و کارآمد، نزدیکی به تهران و فرودگاه امام(ره) و مجاورت با چند استان صنعتی کشور است. این قابلیت‌های ممتاز، موجب دسترسی و تسریع در تامین مواد اولیه واحدها و نیز کاهش هزینه‌های تولید و حضور در زنجیره کامل تامین در پهنه مرکزی کشور شده است.

وی افزود: با همکاری بسیار خوبی که در سازمان و گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه وجود دارد، روند پیشبرد امور صنایع در این منطقه بسیار خوب و مطلوب است و تنها ضعف موجود در اندکی از موارد، مربوط به ناآگاهی و عدم اطلاع برخی از صنایع و واحدهای تولیدی مستقر نسبت به ضوابط و مقررات حاکم بر مناطق ویژه است. این موارد هم با انجام مذاکرات لازم و قول مساعد واحدهای مستقر در جذب نیروهای متخصص و برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای دانش سازمانی، در آینده نزدیک، رفع خواهد شد.

او در خصوص راه‌های جلوگیری از فساد در مناطق نیز اظهار کرد: بهترین راهکار، اداره تخصصی مناطق، اجرای صحیح و کامل قوانین از سوی سازمان‌های مناطق و نیز اعمال بی‌ملاحظه ضوابط و مقررات صادرات و واردات از سوی گمرک در کنار شفافیت اجرایی است که به دلیل وجود این شاخصه‌ها و توجه خوب و مناسب به موارد پیش‌گفته، تاکنون شاهد فساد یا اتفاقات مشابه در منطقه ویژه اقتصادی کاوه نبوده‌ایم.

وی در ادامه گفت: منطقه ویژه اقتصادی کاوه فعالیت‌هایش را در سال ۱۳۹۳ برای ایفای نقشی موثرتر در چرخه اقتصاد و تولید کشور آغاز کرد. با برنامه‌های توسعه و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و پشتیبانی بهینه و رعایت شفافیت و قانون‌مداری، پذیرای سرمایه‌گذران، کارآفرینان و برندهای مطرح تولیدی کشور و منطقه شده است و می‌کوشد تا با بهبود فرآیندها و ارتقای وضع موجود و توجه ویژه به محیط‌زیست، توسعه پایدار شهر و منطقه را دنبال کند.

هاشمی با اشاره به اینکه چشم انداز منطقه ویژه اقتصادی، انتخاب سرمایه گذاران و فعالان حوزه‌های صنعت، تجارت و خدمات در سطح منطقه به عنوان مکانی مناسب برای دستیابی به موقعیت‌های حرفه‌ای مطلوب است، مأموریت آن را ایجاد ارزش افزوده برای حوزه‌های صنعت، تجارت و خدمات کشور و ایجاد الگویی منحصر به فرد در حوزه کسب و کار با همکاری سرمایه‌گذاران، توسعه متوازن و دانش محور با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، ارائه خدمات با کیفیت و مناسب به مشتری عنوان کرد.

او اهداف کلان منطقه ویژه اقتصادی کاوه را افزایش سهم بازار، ارتقای رضایتمندی ذینفعان، توسعه فعالیت و ارتقای  ارزش دارایی ذینفعان دانست و گفت: دو شعبه مجهز از گمرک جمهوری اسلامی ایران شامل گمرک ساوه و گمرک منطقه ویژه اقتصادی در این مجموعه مستقر هستند که با مدیریت واحد و زیرنظر اداره کل گمرک استان مرکزی و با در اختیار داشتن کادری متخصص و مجرب و زیرساخت‌های تأمین شده از سوی منطقه ویژه اقتصادی کاوه به شرکت‌های بازرگانی، تولیدی و خدماتی، خدمات رسانی می‌کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group