پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

موسس و عضو هیات مدیره شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان (آیلند) زرندیه از هدف‌گذاری فعالیت ۳۵۰ شرکت دانش‌ بنیان در سرزمین ایرانیان خبر داد و افزود: فعالیت‌ ۳۵۰ شرکت دانش بنیان، این مجموعه را به کانون تبادلات بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته تبدیل کرده و این مجموعه سهم ۱۵ درصدی از حوزه فناوری در منطقه غرب آسیا را به خود اختصاص خواهد داد.

سید جواد موسوی امروز شنبه چهارم بهمن ماه در جریان بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از مجموعه سرزمین ایرانیان با اشاره به فعالیت ۴۵ پارک علم و فناوری دولتی در کشور اظهار کرد: بازدید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از مجموعه سرزمین ایرانیان با هدف شناسایی و آشنایی با نخستین پارک علم و فناوری غیردولتی انجام می‌شود.

وی به وسعت ۱۴۰۰ هکتاری اراضی سرزمین ایرانیان اشاره کرد و افزود: از این میزان  ۴۳ هکتار به پارک علم و فناوری اختصاص یافته است و تحقق پایلوت کشوری شهر هوشمند در این مجموعه با آغاز فعالیت شرکت‌های دانش بنیان می تواند حداقل برای ۶ هزار نیروی متخصص فرصت شغلی ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه سرزمین ایرانیان (شهر آیلند) نخستین شهر فناور کشور است که در فاز نخست، پارک علم و فناوری آن فعالیت خواهد کرد، گفت: در چشم انداز نهایی احداث این شهر علم و فناوری، استقرار و فعالیت ۳۰۰ الی ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان برای یک بازه ۱۰ ساله هدف‌گذاری شده است.

موسوی با اشاره به اینکه کار احداث پروژه پارک علم و فناوری سرزمین ایرانیان از دو سال پیش آغاز شده و زیرساخت‌های مورد نیاز آن تامین شده است، اظهار کرد: در حال حاضر افزون بر ۲۵ شرکت دانش‌بنیان به عضویت این پارک درآمدند و تلاش خواهیم کرد تا روند توسعه زیرساخت‌ها شتاب گرفته و سرعت تکمیل پارک افزایش یابد.

وی عنوان کرد: با ایجاد پارک علم و فناوری در مجموعه سرزمین ایرانیان، اکوسیستم نوآور کشور شکل گرفته و نخستین نمونه از نواحی نوآور با محوریت فناوری، تجارت، تفریح، ورزش، اشتغال و زندگی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی به ایجاد اکوسیستم نوآوری کشور توسط معاونت علمی رئیس جمهور در حوزه‌های شتاب دهنده‌ها، مراکز و کارخانه‌های نوآوری اشاره کرد و گفت: شکل گیری پارک های غیردولتی در کنار اکوسیستم نوآوری موضوع مهمی است که در این مجموعه بخش خصوصی شکل می گیرد و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۶ اکوسیستم فناوری در حوزه نانو، بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی در این پارک شکل گرفته و ۱۵ درصد از سهم بازار در حوزه فناوری در منطقه غرب آسیا را این مجموعه به خود اختصاص دهد تا به عنوان کانون تبادلات بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته شناخته شود.

عضو هیات مدیره شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان در ادامه به مزیت‌های پارک علم و فناوری سرزمین ایرانیان اشاره کرد و افزود: همجواری این مجموعه عظیم گردشگری در سطح خاورمیانه با منطقه ویژه اقتصادی زرندیه و گمرکات منجر به تسهیل در حوزه صادرات با کمترین بروکراسی اداری می‌شود و به عبارتی، صنعت، فناوری، کار و تفریح را با هم تلفیق کرده است.

وی با بیان اینکه هیچکدام از پارک‌های علم و فناوری کشور مزیت همجواری با منطقه ویژه اقتصادی را ندارند، گفت: پارک های علم و فناوری به جهت قرار گرفتن در مجاورت مناطق آزاد صرفا از مزیت های مناطق آزاد بهره‌مند هستند در حالی که پارک علم و فناوری سرزمین ایرانیان اولین پارک کشور است که از مزیت مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور نیز بهره‌مند است.

موسوی به واگذاری اراضی این مجموعه به صورت رسمی و  سند تک برگی برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه پارک اشاره کرد و گفت: در سایر پارک‌ها واگذاری اراضی به صورت حق بهره برداری صورت می‌گیرد و جذابیت سرمایه گذاری توسط شرکت‌های فناور را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در سرزمین ایرانیان یک محیط کار، نوآوری، ورزش، تجارت و ... رقم زده شده است و این مزیت منحصر بفرد این مجموعه است و در رشد و توسعه پارک نیز اجزای شرکت های عضو پارک در مدیریت آینده آن سهیم هستند و به عنوان عضو شورا یا هیات رئیسه پارک مطرح هستند.

ایجاد دانشگاه بین‌المللی توسط دانشگاه‌های داخلی کشور با طرف خارجی مانند کشورهای کانادا و اتریش از اولویت‌های در دست اقدام است اما در حال حاضر به صورت موقتی این موضوع منتفی شده و امیدواریم با برطرف شدن برخی موانع، ایجاد دانشگاه بین‌المللی به منظور جذب دانشجوی خارجی از خارج از کشور و تربیت دانشجویان داخل کشور برای فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری محقق شود.

وی ایجاد این پارک علم و فناوری را ماحصل ۱۴ سال تلاش بیان کرد و افزود: ۲۱ مشاور بین المللی در پروژه و ۳۵ مشاور داخلی در این حوزه فعال هستند و در آینده نزدیک ۹ پروژه در قالب فاز نخست به بهره‌برداری می‌رسد.

موسوی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری پیش بینی شده است،  افزود: هم اکنون ۱۴۰۰ نفر در این مجموعه فعالیت دارند و در افق تکمیلی حدود ۳۰ هزار نفر شاغل خواهیم داشت. شهر آیلند نخستین شهری است که در آن مدل اقتصادی توسعه مادر با طراحی و اجرای زیرساخت‌ها مدنظر است.

منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان (آیلند) بزرگترین شهرک بین المللی اقامتی، تفریحی، تجاری، ورزشی، آموزشی و ... در ایران است.

در این مجموعه ۲۵ شرکت دانش بنیان آخرین دستاوردها، یافته‌های علمی و توانمندی های دانش بنیان خود را به معرض نمایش گذاشتند. معاون رییس جمهوری با حضور در این مجموعه گردشگری و تفریحی از این نمایشگاه دانش بنیان نیز بازدید کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group