شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: سطح زیر کشت محصول زیتون در ساوه آن طور که انتظار می ‌ رفت(مانند پسته و انار) افزایش پیدا نکرده است.

محمودرضا خلیلی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، سطح زیر کشت باغات زیتون این شهرستان را افزون بر 750 هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان باغ زیتون در ساوه 550 هکتار، بارده است. گرچه در سالجاری به صورت پراکنده وسعت باغات زیتون در این شهرستان تا حدودی افزایش پیدا کرده، اما به شکل باغ تجاری هیچ افزایشی در سطح زیر کشت باغات نسبت به گذشته صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سطح زیر کشت باغات در سال ‌ های اخیر بویژه پس از سرمازدگی سال 1395 مورد استقبال کشاورزان و باغداران قرار نگرفته است، افزود: به دلیل اینکه زیتون از قدرت رقابت اقتصادی کمتری نسبت به انار و پسته به عنوان دو محصول باغی شاخص شهرستان برخوردار است، لذا انگیزه کافی برای توسعه کشت این محصول در ساوه وجود ندارد.

خلیلی بیان کرد: به دلیل مقاومت بالای درخت پسته به شوری و سرمای زیاد و نیز نیاز آبی کمتر نسبت به زیتون، توسعه سطح زیر کشت این محصول افزایش یافته است و از طرفی انار نیز به عنوان محصول برند ساوه که شهرت جهانی دارد بخش اعظمی از باغات این منطقه را تشکیل داده است.

وی در ادامه از احیای حدود 75 درصد از باغات زیتون این شهرستان پس از سرمازدگی سال 1395 خبر داد و افزود: به دلیل سرمازدگی سال 1395 حدود 160 هکتار از باغات زیتون این شهرستان بر اثر سرما از بین رفت و باغداران به دلیل تجربه تلخ سرمازدگی سال 1386 اقدام به جایگزین کردن نهال جدید نکردند و عملا سطح باغات زیتون شهرستان پس از دو تجربه تلخ سرمازدگی در بازه زمانی 10 ساله، کاهش یافت.

وی افزود: سطح زیر کشت باغات بارور زیتون حدود 550 هکتار است که پس از سرمازدگی سال 1395 احیا شده است و 350 هکتار آن باردهی اقتصادی دارد و با توجه به اینکه با سرمازدگی سال 1395 فاصله چندانی نداریم و هنوز درختان به طور کامل احیا نشده اند، لذا پیش بینی می ‌ شود که در هر هکتار افزون بر 500 کیلوگرم زیتون برداشت شود که در مجموع بالغ بر 250 تن زیتون برداشت خواهد شد و نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نخواهد داشت .

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود که باغات زیتون شهرستان ساوه ظرف دو سال آینده به میزان تولید قبل از سرمازدگی برگردند و بتوان در هر هکتار بالغ بر 1200 کیلوگرم زیتون برداشت کرد.

وی رقم غالب زیتون ساوه را زرد روغنی دو منظوره بیان کرد و افزود: بیش از 75 درصد زیتون تولیدی شهرستان ساوه را رقم زرد تشکیل می ‌ دهد که هم برای مصرف کنسروی برداشت می ‌ شود و هم در حوزه استحصال روغن زیتون مصرف دارد.

به گفته خلیلی، براساس بررسی‌های بعمل آمده روغن زیتون تولیدی در ساوه مرغوب ترین روغن زیتون تولیدی در کشور است و از پارامترهای کیفی بالایی به دلیل رطوبت و اقلیم مستعد این منطقه برخوردار است و به دلیل نوع اسید موجود در این محصول، قابل مقایسه با زیتون سایر نقاط کشور از نظر کیفی و کمی، نیست.

گفتنی است، کار کارشناسی در مورد سازگاری زیتون با شرایط آب و هوایی ساوه از سال 1375 آغاز شد و به مدت چهار سال به طول انجامید و سرانجام کارشناسان امور باغبانی اين سازمان تاييد کردند که شرايط آب و هوايی ساوه برای کشت زيتون مناسب است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group