جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه گفت: درصد باسوادی این شهرستان براساس سرشماری سال 95 به 95.6 درصد در گروه سنی 10 الی 49 سال رسیده است.

ابراهیم فراشیانی به مناسبت فرا رسیدن 8 سپتامیر (17 شهریورماه) روز جهانی سوادآموزی در گفت ‌ و گو با ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های رشد در جوامع متمدن، میزان بهره‌مندی مردم از حداقل سواد نوشتن و خواندن است، اظهار کرد: مبارزه با بی‌سوادی نه تنها در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد می‌شود، بلکه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژه‌ای است .

وی با اشاره به اینکه سازمان ‎  آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو" 17شهریور  سال 98 را سوادآموزی و چند زبانی نامگذاری کرده است، افزود: سوادآموزی فرصت دوم آموزش است و طبق تحقیقات انجام شده دلایلی چون مسائل مالی و آسیب‌های اجتماعی، اختیاری بودن آموزش، شناسنامه‌دار نبودن برخی افراد، ترک تحصیل کودکان در مقطع ابتدایی به دلایل مشکلات اقتصادی و اجتماعی، معضل بازگشت به بی‌سوادی و مشکل شناسایی بی‌سوادان و بی‌علاقگی و بی‌انگیزگی بیسوادان برای سواد آموزی، از دلایل بازماندگی افراد از تحصیل است.

وی تلاش برای جلوگیری از فقر آموزشی با برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی را از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش دانست و افزود: در سال 97 بیش از 600 نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفت که 500 نفر در برنامه‌های مصوب در قالب طرح‌های آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان، کمیساریای عالی پناهندگان، آموزش اتباع و خودآموز ثبت‌نام کردند و  200 نفر در فعالیت ‌ های فوق‌برنامه و مکمل شرکت کردند. 20 نفر زندانی در سال گذشته آموزش دیده‌اند که هزینه این آموزش را آموزش و پرورش می‌پردازد و مکان را سازمان زندان مهیا می‌کند.

مدیر آموزش و پرورش ساوه در ادامه به اجرای طرح خواندن با خانواده اشاره کرد و افزود: هدف این طرح مطالعه دسته جمعی در خانواده است. طرح "نماز؛ کلید بهشت" که مربوط به آموزش احکام نمازهای واجب است و با مشارکت ستاد اقامه نماز ارائه می‌شود، در سال 97 اجرا شده و در سال جاری نیز اجرا خواهد داشت، همچنین طرح "صرفه‌جویی در مصرف برق و پیشگیری از برق‌گرفتگی" و مسابقات انشاءنویسی با موضوع حمایت از کالای ایرانی برگزار شده است.

وی گفت: آموزش این تعداد سوادآموز با مشارکت 25 آموزش‌دهنده آزاد که دوره‌های توانمندسازی و توجیهی آموزشی را گذرانده‌اند، انجام پذیرفته، تعدادی از فرهنگیان نیز به صورت حق‌التدریس همکاری داشتند و تعدادی از افراد بی‌سواد به صورت خودآموز در منزل توسط افراد با سواد خانواده خود آموزش دیده‌اند.

فراشیانی در ادامه آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان، سوادآموزی عشایر، راه‌اندازی حلقه‌های کتاب و کتابخوانی، اجرای طرح خواندن با خانواده، سوادآموزی اتباع خارجی، سوادآموزی زندان‌ها، برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی، اجرای طرح آموزش مقدمات رایانه به سوادآموزی دوره انتقال، آموزش عملی نماز در قالب طرح بهشت را از جمله برنامه‌های سوادآموزی در سال تحصیلی جاری اعلام کرد.

وی گفت: به رغم اهمیت سواد آموزی و نقش بی‌سوادی در افزایش آسیب ‌ های اقتصادی و اجتماعی، مردم و مسئولان همچنان همکاری در زمینه سواد آموزی را یک تکلیف بر خود نمی‌دانند .

فراشیانی در ادامه به حجم ابلاغی استان برای سال 98 اشاره کرد و  با توجه به آمار بی‌سوادان شهرستان که باید تحت پوشش قرار گیرند، گفت: سوادآموزی 570 ایرانی و 280 نفر از اتتاع خارجی در دستور کار امسال قرار دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group