چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

شهردار ساوه گفت: با توجه به مشرف بودن اراضی شمال ساوه به درون شهر، در هنگام وقوع سیلاب‌های احتمالی، کمربندی شمالی می‌تواند بعنوان یک سیل بند ایمن از شهر محافظت کند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سید مهدی حسینی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرداری برگزار شد با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه می‌تواند موجب نجات یک شهر شود، افزود: ساوه به دلیل شرایط ویژه دارای ظرفیت‌های خطر پذیری بالایی است لذا باید ستاد مدیریت بحران در آن با حفظ آمادگی و هوشیاری مراقب باشند تا دچار غافلگیری نشوند.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر ساوه با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران شهرداری تاکنون با وجود مشکلات مالی از این امر مهم غافل نشده است و اقدامات لازم را در حد توان به عمل آورده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه جمعیت شهر ساوه به حدود ۲۳۳ هزار نفر رسیده و بر اساس استاندارد لازم باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتش نشانی تاسیس شود، مدیریت شهری ساوه اقدام به احداث چهارمین ایستگاه آتش نشانی در شهرک علوی کرده و با بهره برداری این ایستگاه در هفته دولت تمامی توان خود را برای تجهیز آن بکار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به کاهش منابع مالی شهرداری به دلیل اجرای قانون تجمیع مالیات بر ارزش افزوده نیازمند اعتبارات استانی جهت اقدامات پیشگیرانه در نقاط مختلف شهر به ویژه مناطق حاشیه نشین و نوسازی تجهیزات و ماشین آلات آتش نشانی هستیم زیرا هم اینک میانگین عمر ماشین آلات آتش نشانی شهرداری به بالای ۱۵ سال رسیده و نوسازی این بخش نیازمند تجدید نظر جدی و حمایت اعتبارات استانی و ملی است.

حسینی گفت: با توجه به وجود بیش از ۱۰۵ کیلومتر معبر خاکی در شهر ساوه، طی سال گذشته شهرداری توانست با بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری حدود ۵۵ کیلومتر از معابر خاکی مناطق حاشیه شهر را زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت کند که در نتیجه این اقدامات انجام شده نقش مهمی را در کاهش خسارات سیل بهار امسال به همراه داشت.

وی با بیان اینکه اگر این بستر در مناطق حاشیه نشین شهر فراهم نمی‌شد ممکن بود که سیلاب‌های اخیر خسارات زیادی به این مناطق وارد کند، اظهار کرد: در بهار امسال بحران طبیعی سیلاب را تجربه کردیم و در آن نقاط آسیب پذیر شهر به خوبی شناسایی شد و علیرغم غیر منتظره بودن توانستیم آن را به خوبی مدیریت کنیم.

شهردار ساوه ادامه داد: ساوه دارای ظرفیت بحران‌هایی مانند سیل، گرمای هوا، سرما و یخ زدگی، زلزله غیره را دارد و لازم است تا با ارائه آموزش‌های لازم در گام نخست در این جهت تلاش کنیم .

وی بیان کرد: با توجه به وقوع زلزله‌های مخرب در استان کرمانشاه، شهرداری ساوه نیز ضمن شناسایی نقاط آسیب پذیر شهر تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و هدایت آنها به مسیر قانونی به کار گرفته است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر ساوه افزود: با توجه به مشرف بودن اراضی شمال به درون شهر، بیشترین خطر از این ناحیه شهر را تهدید می‌کرد اما با احداث کمربندی شمال، این پروژه به عنوان یک سیل بند ایمن از شهر ساوه محافظت خواهد کرد.

حسینی در ادامه از جمع آوری تمام سرعت گیرها در سطح شهر خبر داد و تصریح کرد: وجود این موانع و سرعت‌گیرها می‌تواند در سرعت عمل یک خودروی آتش‌نشانی و امدادی در زمان بحران و بروز حادثه در محله‌ها یا حتی هسته مرکزی شهر و زمانی که جان یک شهروند یا اموال شهروندان به خطر افتاده است، تاثیر گذاشته و ستاد مدیریت بحران را در ارائه خدمات و امدادرسانی به شهروندان با مشکل مواجه سازد.

وی گفت: این جلسه با هدف ارائه گزارش عملکرد از سوی کارگروه‌های مختلف ستاد مدیریت بحران شهرداری و ارائه برنامه و راهکارهای آینده با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی ها برگزار شد و از این پس باید تمامی نهرها، مسیل‌ها، کانال‌ها و ... لایروبی و رفع موانع شود و در صورت نیاز کانال‌های جدید احداث شود.

شهردار ساوه ضمن تاکید بر آموزش شهروندی در بحث بحران اظهار کرد: هر آنچه را که مردم در مورد بحران باید بدانند، لازم است به روش‌های مختلف به آنان ارائه و خلاء‌های موجود در آموزش رفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به پیش‌بینی محل‌های اسکان موقت در مواقع بحران‌های احتمالی اشاره کرد و افزود: معاونین، مدیران مناطق و سازمان‌ها باید ضمن پیش بینی این اماکن و معرفی آنها به استان، تمامی نقاط آسیب پذیر را رصد و گزارش کنند.

در ادامه این جلسه که با حضور بهجت مدير امور منابع آب شهرستان ساوه و برخی اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد، مسئولان چهار کارگروه اطفاء حریق، سیلاب شهری، اطلاع رسانی و تدفین اجساد به بیان ارائه گزارش عملکرد و اقدامات انجام شده پرداختند.

شهرداران مناطق و مدیران و نمایندگان سایر ادارات خدمات رسان نیز به ارائه گزارشی از اقدامات خود در جهت شناسایی نقاط حادثه خیز و بحرانی شهر ساوه اشاره و به ارایه پیشنهاداتی پرداختند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه معاون مدیر کل مدیریت بحران استان مرکزی نیز گفت: ما نمی‌توانیم جلوی بسیاری از حوادث را بگیریم اما با دانش می‌توانیم میزان خسارات را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

عباسعلی نظیری ادامه داد: در سیلاب‌های بهار امسال ۲۰ جلسه در استان مرکزی برگزار شد و توانستیم خسارت‌های ناشی از سیل را در استان به حداقل برسانیم و اقدامات انجام شده ستاد مدیریت بحران در استان به ویژه ستاد بحران شهرداری ساوه در مهار سیلاب قابل تغییر بود.

نظیری گفت: رهبر معظم انقلاب پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در نشست رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان تأکید کردند، ستاد بحران همیشه باید مثل یک مرزبان حاضر باشد و فرموده مقام معظم رهبری بیانگر جایگاه ستاد مدیریت بحران است.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود بلایای طبیعی و غیر طبیعی مانند گرما، سرما، زلزله، سیل و ... چاره‌ای جز پیشگیری و آمادگی برای مقابله با بحران را نداریم.

نظیری گفت: استان مرکزی و شهرستان ساوه دارای پتانسیل خطرسازی بالایی است و با توجه به اینکه معین استان تهران نیز هست، نقش ستاد مدیریت بحران شهرداری ها در این استان بسیار برجسته است لذا باید همه دست به دست هم داده تا با توجه به کمبود اعتبارات از منابع موجود به بهترین شکل استفاده کنیم .

وی وظیفه مدیریت بحران را آگاهی بخشی به جامعه و ایجاد آرامش در بین مردم دانست و گفت: با توجه به کمبود اعتبارات کشور در پرداخت خسارت پس از بحران لازم است تا با اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی مردم را به سمت بیمه کردن اموال ترغیب کنیم تا هر چیزی که احتمال خسارت دارد را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group