پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

رییس دادگستری ساوه گفت: انجام دقیق معاینات دوره ‌ ای و محفوظ نگه داشتن مستندات مربوطه منجر به تسریع در رسیدگی شکایات مطروحه در این حوزه و مطالبات دیه ای متاثر از حوادث کار و بیماری ‌ های در حین کار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاران ساوه در نخستین جلسه خود در سالجاری به تجزیه و تحلیل عارضه ‌ های ناشی از کار پرداخت.

رییس دادگستری ساوه در این جلسه اظهار کرد: شهرصنعتی ساوه به عنوان یکی از مهمترین مراکز صنعتی کشور سهم بسزایی در تولید و صادرات کالا به عهده دارد.

هادی ملکی افزود: حل مشکلات صنایع منجر به خروج کشور از رکود و تقویت رونق تولید خواهد شد و ایجاد اشتغال و رفع بیکاری از دیگر نتایج اهتمام جدی به برطرف کردن موانع تولید است و این موضوع رویکرد مهم کمیته حمایت قضائی از سرمایه گذاران و تولید است.

وی در ادامه با اشاره به عضویت جمعی از صنعتگران شهرستان ساوه در اتاق بازرگانی استان مرکزی گفت: لازم است به گونه ‌ ای برنامه ریزی شده و سازوکار فراهم شود که زمینه استقرار اتاق بازرگانی مستقل در شهرستان ساوه فراهم شود.

رییس دادگستری در خصوص عارضه ‌ ها و آسیب های کار به عنوان دستور مهم این جلسه گفت: انجام دقیق معاینات دوره ‌ ای و محفوظ نگه داشتن مستندات مربوطه منجر به تسریع در رسیدگی شکایات مطروحه در این حوزه و مطالبات دیه ای متاثر از حوادث کار و بیماری ‌ های در حین کار خواهد شد.

ملکی افزود: کارفرمایان باید با دقت و به درستی موضوع معاینات دوره ‌ ای نیروی کار را انجام دهند تا بتوان بر اساس قانون تصمیم گیری و اقدام به صدور رای کرد.

وی در خصوص اعتراضاتی که برخی از صاحبان صنایع به مطالبات مالیاتی دارند، گفت: ورود دستگاه قضایی و بویژه شخص دادستان با هماهنگی انجمن مدیران صنایع موجب کاهش این اعتراضات و زمینه ساز رضایتمندی مدیران صنایع در خصوص موضوعات مالیاتی شده است.

به گزارش ایسنا، دادستان عمومی و انقلاب ساوه نیز گفت: تغییرات قوانین موجب خواهد شد تا تصمیمات قضایی نیز متناسب با قوانین صورت گیرد.

مجید علیپور در ادامه به عارضه‌های بیماری یا حوادث ناشی از کار اشاره کرد و افزود: قبل از قانون مجازات مصوب سال 92 صرفاً حوادث ناشی از کار جرم نگاری شده بود اما پس از سال ۱۳۹۲ و در قانون جدید تمامی حوادث و بیماری‌ها بر اساس نظریه کارشناسان بهداشتی علوم پزشکی و نظریه پزشکی قانونی بیماری‌های ایجاد شده در حین کار نیز جرم انگاری شده و قابل تعقیب و مجازات است.

وی به انجام معاینات دوره‌ای اشاره کرد و افزود: با توجه به قانون موجود و حمایت عادلانه از نیروی کار و کارفرما اگر بیماری ناشی از نقص ایمنی و بهداشتی از سوی کارفرما باشد این موضوع قابل رسیدگی است.

وی بیان کرد: اما اگر بیماری نیروی کار به حالت طبیعی باشد و بر اثر کهولت سن و استهلاک جسمی و فیزیکی انسان باشد محکمه پسند نبوده و برای دادگاه پذیرفتنی نیست.

دادستان ساوه گفت: تشخیص اینکه بیماری و هرگونه عارضه ای که متوجه نیروی کار می شود از چه محلی است با کارشناسان بهداشت دانشکده علوم پزشکی، بازرسان بهداشت کار و پزشکی قانونی است.

در این جلسه برخی از مدیران صنایع به بیان مشکلات و موانع پیش روی تولید پرداختند.

اختلافات موجود بین برخی مدیران صنایع با نظام بانکی در خصوص نحوه پرداخت معوقات، مشکلات دریافت تسهیلات، مشکلات تامین وثایق بانکی، ابهامات موجود در خصوص قوانین کیفری و حقوقی در حوزه بیماری ها و‌حوادث ناشی از کار، تأکید بر رعایت اصول کار و آموزش، مطالبات معوقه قطعه سازان خودرو از خودروسازان و برخی مشکلات موجود در خصوص بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی از جمله مهمترین موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group