جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

مدیر امور منابع آب ساوه گفت: برداشت‌های غیر مجاز شن و ماسه از رودخانه و طراحی نامناسب سازه ها عامل آسیب رسیدن به سازه هایی می شود که در عرض رودخانه ها احداث شده اند.

نقی بهجت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: در هنگام تشدید بارش‌ها و سیلابی شدن رودخانه به دلیل عدم طراحی صحیح سازه‌های رودخانه‌ای که به هر دلیلی در عرض رودخانه‌ها احداث می‌شوند، آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ها و تاسیسات عمومی وارد شده و بعضا موجب نشست یا تخریب سازه‌ها و پل ارتباطی رودخانه می شود.

وی اظهار کرد: برداشت‌های غیر مجاز شن و ماسه از رودخانه موجب پائین افتادن رودخانه می شود و همین عامل موجب آسیب رساندن به سازه هایی می شود که در عرض رودخانه احداث شده است. از این رو نشست پل هفت دهنه ساوه که بر عرض رودخانه مزلقان احداث شده و پل ارتباطی سدالغدیر و چندین روستا و کوتاهترین مسیر شهرستان ساوه تا شهرستان تفرش و روستای تابعه است، به همین دلیل بوده است.

بهجت، برداشت های غیرمجاز شن و ماسه در بالادست و پائین دست رودخانه مزلقان را موجب شسته شدن پایه های اصلی پل دانست که موجب آسیب رساندن به پل هفت دهنه ساوه شد.

وی تصریح کرد: امور منابع آب ساوه با علم به اینکه این اقدام غیرقانونی قطعا در درازمدت آسیب جدی را به تاسیسات عمومی و سازه ها وارد خواهد کرد از سالهای پیش برداشت شن و ماسه رودخانه ای را در رودخانه‌های مزلقان و قره چای ممنوع اعلام کرده بود و در جلسات نیز نقاط آسیب پذیر و مناطقی که احتمال عبور سیلاب را داشت مطرح و هشدارهای لازم عنوان شده بود.

مدیر امور منابع آب ساوه در ادامه گفت: در پی بارندگی‌های شدید امسال دبی پیک رودخانه مزلقان ساوه از مرز 50 متر مکعب بر ثانیه گذشت و در حال حاضر با فروکش کردن سیلاب روان آب این رودخانه به 16 متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه سرشاخه‌های رودخانه مزلقان در حوزه استحفاظی استان مرکزی و شهرستان ساوه قرار دارد، گفت: رودخانه مزلقان از قسمت شمالی بخش نوبران ساوه واقع در روستاهای گزل دره، سامان، یاتان و چشمه‌های روستای سنگستان سرچشمه می‌گیرد و جویبارهای محلی و روستایی به این آب افزوده می‌شود و در روستای سرخده(پائین دست سدالغدیر ساوه) به ادامه رودخانه اصلی قره چای که از حوضه آبریز بالادست سد الغدیر سرچشمه می‌گیرد متصل می‌شود و نهایتا به حوضه آبریز دریاچه نمک در استان قم ختم می شود.

مدیر امور منابع آب ساوه در ادامه گفت: استراتژی درخصوص رواناب‌های رودخانه‌ای تامین منابع آبی زیرزمینی به صورت طبیعی است اگرچه عملیات آبخیزداری و احداث بندهای خاکی کمک شایانی به تقویت سفره‌های زیرزمینی و نفوذ بهتر آب خواهد کرد اما در رواناب‌های با دبی بالا امکان احداث بندهای خاکی وجود ندارد مگر اینکه اقدام به احداث سد با سازه اصولی و مهندسی شود که تاکنون برای رودخانه مزلقان پیش بینی نشده است.

وی ادامه داد: امور منابع آب شهرستان در پائین دست رودخانه مزلقان منتهی به شهر ساوه با ایجاد انشعاباتی در رودهایی نظیر رود پرند، رود سرخک و ... که از سالیان گذشته صورت گرفته توانسته تامین آب مناطق زیادی را انجام دهد. این منطقه به منطقه رودابان ساوه مشهور است و محصولات جالیزی با کیفیت بالایی نظیر طالبی و انواع سبزیجات را تولید می کند.

بهجت تصریح کرد: در سالجاری نیز امید است با افزایش میزان بارندگی‌ها و انجام اقداماتی نظیر ایجاد انشعاب برای فراگیر شدن رواناب در منطقه به منظور نفوذ بیشتر منابع آبی در سفره‌های زیرزمینی بتوان بستری را فراهم کرد تا کشاورزان حداکثر بهره برداری را از منابع سطحی و رواناب رودخانه بعمل بیاورند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group