جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

استاندار مرکزی گفت: اعتبارات دولتی پاسخگوی اجرای پروژه عظیم انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری نیست.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سیدعلی آقازاده در جلسه بررسی انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری در شهر آوه افزود: تامین آب شرب و کشاورزی از مشکلات و معضلات مهم شهرستان ساوه است و مسئولان استانی و شهرستان بویژه نماینده مجلس پیگیر حل این مشکل هستند .

وی با بیان اینکه تخصیص خوبی از سد کوچری به ساوه صورت گرفته است و باید در اجرایی شدن آن تسریع صورت گیرد تا اولا مشکل کمبود آب برطرف شود و ثانیا از زمان مصوبه خیلی نگذرد و بتوان با جذب اعتبارات از زمان بر بودن آن کاسته شود، گفت: به دلیل برخی اقدامات صورت گرفته در سد الغدیر حجم آب سد حفظ شده است و مشکلی در تامین نیاز آب شرب شهری و اراضی کشاورزی پایین دستی سد وجود ندارد .

وی اظهار کرد: دشت ساوه به دلیل کمبود منابع آبی از بحرانی ترین دشت های استان مرکزی است و به دلیل کم بارش بودن ساوه سفره های زیر زمینی با افت قابل توجهی مواجه شده اند .

وی با بیان اینکه اعتبارات دولتی پاسخگوی اجرای این پروژه عظیم نیست گفت: اجرای این طرح با اعتبارات دولتی بیش از 10 سال طول می کشد از این رو باید از طریق فاینانس دولتی و جذب منابع بانک ها اعتبارات مناسبی به پروژه تزریق یابد تا ظرف دو یا سه سال آینده عملیات آبرسانی به بهره برداری برسد و شاهد بهره‌برداری تا قبل از سال ۱۴۰۰ باشیم .

وی افزود: نگرانی از تامین بودجه، کندی کار توسط مجری و پیمانکار را باید با تعامل بین بخشی برطرف و با تخصیص اعتبار از طریق دریافت وام ۱۰۰ میلیارد تومانی از بانک روند اجرای آن را تسریع کرد . اجرای این پروژه حیاتی و مهم به تامین آب شرب و کشاورزی ساوه کمک خواهد کرد .

وی خاطرنشان کرد: با اجرای عملیات لوله گذاری به سمت سلفچگان به طول ۲۰ کیلومتر با اعتبارات تخصیص یافته سال‌جاری و آینده، بخشی از طرح سرعت خواهد گرفت .

به گزارش ایسنا، نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز محدودیت منابع مالی را عامل کند‌ی در اجرای این پروژه بیان کرد .

محمدرضا منصوری افزود: پیمانکار اعلام کرده است توان لوله گذاری ماهانه پنج کیلومتر را دارد و اگر منابع مالی تامین شود ظرف مدت دو سال پروژه به بهره برداری خواهد رسید .

وی افزود: با تخصیص منابع مالی و اضافه کردن یک یا دو پیمانکار دیگر روند اجرای این پروژه حیاتی برای ساوه تسریع خواهد یافت .

فرماندار ساوه نیز این طرح را از مصوبات سفر دولت تدبیر و امید به استان مرکزی بیان کرد .

محمد بهاروند آفرود: آبرسانی به ساوه خواسته بحق مردم است و اجرای این طرح باید از بن بست خارج شود .

وی افزود: با رفع موانع قانونی می توان از طریق تولیدات پروفیل ساوه لوله مورد نیاز تامین شود به شرط آنکه مشکلات اداری و مالی آن برطرف شود .

آمره ای مدیرعامل شرکت سهامی منطقه‌ای آب منطقه ای استان مرکزی گفت: خوشبختانه با اقداماتی که در حوضه آبریز سد ساوه اتفاق افتاد هم اکنون ۴۱ میلیون لیتر ذخیره حجم آب سد الغدیر ساوه است و نگرانی از تامین آب شرب و کشاورزی نیست.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ کیلومتر طول خط انتقال آب از سد کوچری از محل تصفیه خانه در منطقه دودهک قم است، اظهار کرد: در مسیر خط انتقال آب سهم ساوه از سد کوچری دو‌ شهر از شهرهای استان قم و ۲۷ روستای ساوه از این سهم آب برخوردار خواهند شد.

وی اجرای این پروژه از طریق فاینانس بانکی را راهکار تسریع در اجرای پروژه آبرسانی به ساوه دانست و گفت: تاکنون ۱۵ کیلومتر از سمت دودهک قم لوله گذاری انجام شده است و حدود پنج کیلومتر هم از سمت ساوه اجرا شده است و علاوه بر آن حدود ۳۲ کیلومتر آماده لوله گذاری شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته اعتبارات این طرح به صورت اوراق مشارکت چهارساله بوده است و بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: در سالجاری نیز ۲۹ میلیارد تومان نیز اعتبار تخصیص یافته است . . در سال ۹۸ نیز ۳۴ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است و برای تکمیل پروژه در مجموع حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

آمره ای بیشترین سهم آب معادل ۴۴۴ لیتر بر ثانیه را از سد کوچری متعلق به ساوه دانست افزود: به محض تامین لوله و تخصیص اعتبار جدید تعداد پیمانکاران را افزایش خواهیم داد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group