جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از تشکیل 349 هزار و 114 پرونده با راه‌اندازی سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت) خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر رضا نظری در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: با تشکیل پرونده در سامانه سیب ضمن درج مشخصات و اطلاعات مردم مشخص شده است که 38 درصد مردم شهرستان اضافه وزن داشته و 27 درصد نیز چاق هستند که ناشی از عدم تحرک کافی و تغذیه نامناسب است.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از افزایش وزن مردم و کنترل تغذیه، کارشناسان دانشکده علوم پزشکی ساوه در قالب طرح تحول نظام سلامت به دنبال پیشگیری از افزایش وزن و چاقی که علت اصلی سکته‌های قلبی است هستند تا هدف اصلی که کاهش 25 درصدی مرگ و میرهای زودرس در 10 سال آینده است محقق شود.

وی در ادامه از استان مرکزی به عنوان سومین استان پیر کشور یاد کرد و افزود: وضعیت سنی جمعیت استان مرکزی ایجاب می‌کند که مردم استان از خدمات بهداشتی و درمانی بیشتری برخوردار شوند که لازمه آن همکاری جمعیت ساکن در استان با پایگاه های سلامت به منظور ثبت مشخصات آنهاست.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه از عدم مراجعه 29 هزار نفر از جمعیت ساوه و زرندیه به حوزه سلامت خبر داد و گفت: حدود 23.37 صدم درصد جمعیت تحت پوشش دانشکده هیچگونه خدمات مراقبتی را دریافت نکردند.

وی از انجام نظر سنجی به منظور ارزیابی از خدماتی که توسط سامانه سیب انجام می‌شود خبر داد و گفت: افزون بر 431 هزار نظرسنجی در حوزه خدمات بهداشتی صورت گرفته است که خوشبختانه 97.55 درصد از مردم رضایتمندی خود را از طریق نظرسنجی اعلام کردند.

وی خواستار مراجعه مردم برای دریافت خدمات بهداشتی در تمامی شهرها و روستاهای شهرستان به منظور برخورداری از خدمات خودمراقبتی و ارتقای شاخص‌های سلامت شد.

دکتر نظری در ادامه با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه بهداشت محیط که با حمایت قاطع دادستان و دستگاه قضائی صورت گرفت اشاره کرد و افزود: مردم چنانچه مشکلاتی را در حوزه بهداشت محیط می بینند از طریق تماس با سامانه 190 مراتب را گزارش دهند و قطعا برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، مسئول واحد بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز به 414 مورد بازدید از مدارس ساوه اشاره کرد و افزود: از این تعداد 27 مورد به دستگاه قضائی و 44 مورد نیز برای رفع نواقص به آموزش و پرورش معرفی شدند که عمده تخلفات مربوط به عرضه مواد خوراکی غیرمجاز در بوفه مدارس، ایمنی، بالا بودن تعداد دانش آموزان نسبت به ظرفیت کلاس‌ها و ... بوده است.

هادی بیاتی تصریح کرد: مدیران و کادر آموزشی مدارس علاوه بر انجام کار آموزشی وظیفه مهمتر دیگری نیز در محیط مدرسه بر عهده دارند و آن تامین سلامت دانش آموزان است و باید در مدت زمانی که در آموزشگاه ها مشغول به تحصیل هستند تمامی مولفه‌های سلامت به درستی رعایت شود.

وی از معرفی 160 مورد مراکز عرضه موادغذایی آلوده به اداره تعزیرات حکومتی و معرفی 42 مورد تخلف صورت گرفته در حوزه سلامت به دادستانی، خبر داد و افزود: در طول سالجاری 47 مرکز عرضه مواد غذایی آلوده پلمب و یا اخطار بهداشتی دریافت کرده‌اند.

بیاتی، راه‌اندازی واحد بهداشتی کشیک نوروزی و اجرای برنامه‌های سلامت در ماه رمضان و ماه محرم، بازرسی از مراکز عرضه مواد غذایی، نمونه‌برداری از نانوایی‌ها، شیرینی فروشی‌ها و مراکز پخت و توزیع مواد غذایی را از جمله اقدامات صورت گرفته بیان کرد و افزود: در سایه نظارت‌های صورت گرفته درصد استفاده از جوش شیرین در نانوایی‌های سطح شهر به کمتر از 10 درصد کاهش یافته است. همچنین 270 مورد بازرسی از 176 سامانه آب‌رسانی صورت گرفته است.

 

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: مردم با مراجعه به مراکز بهداشت صاحب پرونده الکترونیک سلامت شوند.

به گزارش ایسنا منطقه مرکزی، نسرین ممتازی در نشست خبری معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه و مدیران بهداشتی با خبرنگاران اظهار کرد: حوزه بهداشتی علاوه بر فعالیت در بهداشت محیط، بهداشت دهان و دندان، خانواده و جمعیت در مقوله‌هایی نظیر سلامت روان، تغذیه، ایمنی جاده‌ها و مسایل اجتماعی و ... فعالیت دارند.

وی از رسانه‌ها خواست تا به معرفی بیشتر خدمات بهداشتی به مردم بپردازند و نقش سربازان گمنام سلامت را به خوبی بین مردم تبیین کنند.

وی پیشگیری از بروز برخی از بیماریهای ویروسی در شهرستان را نشانگر عملکرد مطلوب حوزه سلامت برشمرد و افزود: باید با ارتقای سلامت و افزایش سواد مردم به گونه‌ای عمل کرد که منجر به تغییر رفتار مردم شود.

ممتازی با تاکید بر اینکه آموزش وقتی تاثیرگذار است که منجر به تغییر رفتار شود، خواستار تشویق مردم به مراجعه به مراکز بهداشت و فعال کردن پرونده سلامت شد.

به گزارش ایسنا، کارشناس بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: در حال حاضر 21 مرکز سلامت دهان و دندان در ساوه و زرندیه فعالیت می‌کنند که 14 مرکز در ساوه فعال هستند.

زهرا غفاری به خدماتی که این مراکز به مردم ارائه می‌دهند اشاره کرد و گفت: کودکان زیر 14 سال، مادران باردار و شیرده از اصلی‌ترین گروه‌های جامعه هدف هستند که خدماتی شامل کشیدن دندان‌های غیرقابل نگهداری، جرم گیری، ترمیم و ...را ارائه می کنند.

وی در ادامه گفت: 71 درصد دانش آموزان 12 ساله (پایه ششم) در ساوه و زرندیه دچار پوسیدگی دندان هستند و باید تا پایان سال تحصیلی آینده به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار گیرند. نحوه ارائه خدمات به این دانش‌آموزان بدین گونه است که با کشیدن دندان‌های شیری اقدام به ترمیم دندان‌های دائمی پوسیده می‌شود.

غفاری از ارائه خدمات با تعرفه دولتی در این مراکز خبر داد و گفت: مواد مصرفی در مراکز سلامت دهان و دندان علوم پزشکی ساوه از بهترین کیفیت برخوردار است.

وی به فعال سازی کلینیک سیار دندانپزشکی در مناطق محروم و روستاها اشاره کرد و گفت: این کلینیک از مردادماه سال 1396 فعال شده است و با وجود اینکه هزینه‌های آن باید توسط خیرین تامین شود اما تاکنون 1444 نفر بالغ بر 2500 نوع خدمت دریافت کرده‌اند که بالغ بر 90 درصد هزینه‌های آن توسط دانشکده تامین شده است در حالیکه هزینه دندانپزشکان و مواد مصرفی توسط خیرین تامین شود.

مسئول روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: برگزاری نشست ‌های خبری با معاونت‌های دانشکده علوم پزشکی ساوه با هدف بررسی تخصصی موضوعات مرتبط با حوزه سلامت به منظور ارتقای سطح آگاهی های مردم و اطلاع رسانی دقیق از فعالیت‌هاست.

اکرم نوری افزود: اولین نشست اختصاصی خبری به دلیل اهمیت بالای حوزه بهداشتی با معاونت بهداشتی دانشکده به دلیل تاثیرگذاری بالا در جامعه برگزار می‌شود.

وی به نقش بالای رسانه ها به عنوان بازوان حمایتی حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: رسانه ها در ارتقای سطح سواد سلامت و آگاهی بخشی به جامعه نقش مهمی دارند و کاهش بیماری ها با ارتقای سطح سواد و آگاهی‌های مردم عملی خواهد شد.

 

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group