شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: استان مرکزی رتبه هشتم تصادفات درون شهری و رتبه نهم تصادفات برون شهری کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فتح اله حقیقی در جلسه کمیته فنی سامانه‌های هوشمند نظارتی استان مرکزی و شهرستان ساوه با تاکید بر اینکه موضوع تصادفات جاده‌ای از مهمترین مسائل حوزه امنیتی استان به شمار می‌رود، عنوان کرد: قرار گرفتن استان مرکزی در رتبه هشتم و نهم تصادفات درون شهری و برون شهری رتبه خوبی نیست و باید یک عزم جدی در کاهش سوانح جاده‌ای صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ساوه در آمار سوانح جاده‌ای رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است، گفت: جلسات متعددی برای اتخاذ راهکار مناسب به منظور کاهش تلفات جاده ای با اولویت ساوه و اراک برگزار شده است و به لحاظ اهمیت محورهای مواصلاتی ساوه جلسه استانی این کارگروه در شهرستان ساوه برگزار شده است.

معاون استاندار یکی از اهرم‌های پیشگیری از وقوع حوادث جاده ای را نصب دوربین های کنترل سرعت بیان کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده تا پایان سال 60 دوربین مداربسته در شهر اراک، ساوه و برخی نقاط حادثه خیز استان نظیر منطقه زالیان نصب خواهد شد که قطعا در کاهش آمار تصادفات درون شهری و برون شهری تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه از محور ساوه همدان به دلیل تردد خودروهای سنگین، تحت عنوان بزرگترین قتلگاه استان یاد کرد و گفت: محور قدیم ساوه همدان و اتوبان احداث شده در این محور بیشترین آمار تصادفات استان را به خود اختصاص داده است و علاوه بر این دو محور، جاده قدیم ساوه سلفچگان و جاده شهر آوه نیز از جمله محورهای پرتردد و بالتبع پرسانحه این شهرستان هستند.

حقیقی با تاکید بر اینکه مدیریت استان هیچ توجیهی را در بی تقاوتی و کوتاهی برای ایمن سازی و کاهش سوانح جاده‌ای نمی‌پذیرد، اظهار کرد: عزم جدی و زمان بندی مناسب با کار جهادی به منظور کاهش آمار تلفات جانی محورهای حادثه خیز استان بویژه محور ساوه همدان مهمترین خواسته مدیریت استان در حوزه امنیتی است.

وی یکی از دلایل بروز سوانح جاده‌ای در اتوبان ساوه همدان را نبود مجتمع های خدماتی رفاهی و استراحتگاه های موقت به منظور ایجاد فضایی برای استراحت رانندگان و رفع خستگی ناشی از رانندگی دانست و افزود: ایجاد مجتمع خدماتی رفاهی در این محور نقش قابل توجهی در استراحت کافی رانندگان و ایمنی جاده دارد و صدور مجوزهای لازم برای راه اندازی این مجتمع‌ها نباید در گیرودار بروکراسی اداری قرار گیرد.

معاون استاندار بر ایمن سازی و نصب دوربین به منظور کاهش تلفات جاده‌ای در این محور تاکید کرد و گفت: عدم وحود استراحتگاه‌های موقت در این محور موجب یکنواختی جاده و خستگی راننده شده که نهایتا موجب خواب آلودگی و واژگونی خودروها می شود.

وی خواستار تقویت اهرم های نظارتی توسط پلیس در 90 کیلومتر از اتوبان ساوه همدان که در حوزه استحفاظی ساوه قرار دارد شد و تصریح کرد: به منظور تقویت ابزارهای نظارتی باید برای هر پنج کیلومتر یک دوربین در محدوده 90 کیلومتری این محور در لاین جنوبی نصب شود.

حقیقی اصلاح شیب شیروانی مناسب در حاشیه جاده برای جلوگیری از پرت شدن خودرو و سرنشینان را موجب کاهش بخشی از تلفات انسانی در این محور دانست و افزود: ارتقای تعداد پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای، چراغ‌های مجازی و نیز پلیس مجازی از دیگر ابزارهای نظارتی در این محور است که باید تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه فلسفه احداث آزادراه ها تردد ایمن و آسان و کاهش بار ترافیکی و تلفات انسانی در محورهای هم عرض قدیم است، عنوان کرد: متاسفانه با وجود احداث اتوبان ساوه همدان هیچگونه کاهشی در تلفات جاده‌ای این مسیر مواصلاتی صورت نگرفته است و همچنان محور قدیم و اتوبان در این جاده پر تردد کشور رتبه اول حوادث را به خود اختصاص داده اند که باید دلیل این اتفاق نادر ریشه‌یابی شود.

در این جلسه که با حضور مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد راهکارهای مناسب برای کاهش سوانح و ایمن سازی این محور مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. پیگیری برای تغییر ضمانت نامه نقدی به چک یا سفته به منظور تضمین برای راه‌اندازی مجتمع خدماتی و رفاهی جهت تسهیل در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، نصب پنج دوربین هوشمند کنترل سرعت بصورت ضرب الاجل در اتوبان ساوه همدان، ایجاد سازوکار مناسب برای کاهش درصد دریافتی عوارض از کامیون‌ها توسط مدیریت آزادراه ساوه همدان در راستای هدایت تردد خودروهای سنگین از محور قدیم به اتوبان و کاهش سوانح جاده‌ای در محور قدیم ناشی از عبور و مرور وسایط نقلیه سنگین، کاهش درصد دریافتی مدیریت آزاد راه در احداث مجتمع خدماتی رفاهی از جمله مواردی بود که در این جلسه مصوب شد.

ابلاغ دستور احداث استراحتگاه های موقت، تسریع در احداث سه مجتمع خدماتی رفاهی تا پایان سال در لاین جنوبی اتوبان ساوه همدان، افزایش گاردریل و نیوجرسی و نیز شیب شیروانی ظرف مدت یکماه پس از ابلاغ توسط مدیریت آزادراه تعریض محور قدیم و ایجاد شانه خاکی مناسب در محور قدیم و اتوبان از دیگر مواردی بود که در این جلسه به تصویب رسید.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group