پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

مدیر امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه گفت: در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 14 درصد افزایش یافته است .

سیدجلال شاهرخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، حجم فعلی آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه را 53 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در مدت مشابه سال قبل حجم آب این سد 46.5 میلیون متر مکعب بوده است .

وی عنوان کرد: هم اکنون آب قابل توزیع از محل ذخیره سازی در دریاچه سد الغدیر ساوه در سال جاری 37 میلیون متر مکعب است که از این میزان 10 میلیون متر مکعب برای مصارف شرب و 17 میلیون متر مکعب برای مصارف کشاورزی در نظر گرفته شده است .

شاهرخ با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان آب قابل توزیع از سد الغدیر 31 میلیون متر مکعب بوده است، عنوان کرد: بارش‌های بهاره در سال جاری منجر به بهبود دبی ورودی به سد الغدیر شده است اما با نقطه مطلوب همچنان فاصله داریم و آب موجود ناکافی است .

وی میزان دبی ورودی آب به سد الغدیر ساوه را در سال گذشته هشت متر مکعب اعلام کرد که این میزان هم اکنون به دو متر مکعب رسیده است و بدین مفهوم است که در سال گذشته میزان دبی ورودی آب بهتر از امسال بوده است .

عضو هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص دلیل افزایش 14 درصدی میزان آب ذخیره شده در سد الغدیر با وجود کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش دبی ورودی آب چیست، گفت: با انجام عملیات لایروبی به طول 49 کیلومتر در حوضه آبریز رودخانه قره‌چای که به سد الغدیر سرازیر می‌شود میزان دبی ورودی در ایام مختلف سال بهبود یافته و منجر به افزایش ذخیره سازی شده است .

وی تصریح کرد: در ایام غیر زراعی انهار منتهی به سد بسته نمی‌شد و شاهد جریان آبی بودیم که به دلیل نبود مسیر هموار به خوبی هدایت نشده و با توقف و حرکت کند آب هیچ ثمره‌ای در بر نداشت. جریان آب در فصول غیرزراعی موجب شده بود که در پنج ماه سرد سال در پائیز و زمستان آب کمتری به سمت سد الغدیر سرازیر شود، اما با انجام عملیات لایروبی مسیر آب باز و روان‌تر شده و اثربخشی آب پایه در رودخانه قره چای و جاری شدن آن به الغدیر تثبیت یابد .

شاهرخ ادامه داد: با توجه به گستردگی حوضه آبریز قره‌چای که از شهرستان شازند آغاز می‌شود و مسیر 340 کیلومتری را طی می‌کند تا به الغدیر برسد در میانه راه به حوضه آبریز استان همدان هدایت شده و هیچ آبی از مبدا قره چای و در ادامه از حوضه‌های آبریز کمیجان و خنداب و حتی استان همدان به الغدیر نمی‌رسد که دلیل آن خروج آب از استان مرکزی است .

وی تاکید کرد: تنها منابع آبی که از بالادست سد الغدیر ساوه دریافت می‌شود مربوط به حوضه آبریز شهرستان تفرش و بعد از روستای آقچه قلعه نوبران ساوه است که با انجام عملیات لایروبی میزان ورود آب به سد ساوه بهبود یافته است .

سد الغدیر ساوه با 265 متر طول تاج و حجم 277 میلیون متر مکعبی آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال 1372 با هدف تامین برق و آب کشاورزی اراضی شهرستان ساوه احداث شده است .

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group