پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پس از بررسی‌های فنی عملیات محوطه سازی مسجد جامع ساوه ادامه می‌یابد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمدحسن طالبیان در جریان بازدید از مسجد جامع تاریخی ساوه که به همراه نماینده مردم ساوه و زرندیه و مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی صورت گرفت، اظهار کرد: مسجد جامع ساوه یک جایگاه ویژه در تاریخ کشور دارد و به لحاظ قدمت و معماری بکار رفته در آن از اهمیت فوق العاده‌ای در حوزه حفظ و صیانت و احیا برخوردار است.

وی با اشاره به انجام کاوش‌های محوطه مسجد جامع ساوه و اجرای کارهای چند رشته ای در حوزه عمرانی و پژوهشی در این اثر زیبای تاریخی گفت: در جریان این بازدید قرار بر این شد که یک هیئت عالیرتبه فنی و باستان شناسی با بررسی‌های فنی در خصوص محوطه مسجد، اولویت بندی لازم را صورت دهند و امور به ترتیب زمانی عملیاتی شود.

طالبیان ادامه داد: با برگزاری جلسات مستمر با حضور کارشناسان و باستان شناسان از هفته آینده و اولویت بندی کارها، اعتبارات لازم نیز برای مرمت و احیای این مسجد در نظر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دوره های مختلفی مرمت و بازسازی در مسجد جامع ساوه صورت گرفته و به عنوان یک پایگاه ملی پژوهشی در کشور معرفی شده است، گفت: شناخت دقیق همراه با پژوهش در خصوص این مسجد از سال‌های گذشته آغاز شده و همچنان برای تثبیت آن ادامه دارد.

معاون میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: آنچه مسلم است باید مسجد جامع ساوه به یک مقصد مهم ملی و بین‌المللی برای گردشگران فرهنگی تبدیل شود و لازمه آن معرفی بیشتر این بنای تاریخی به جهان است تا در معیشت و اقتصاد منطقه ساوه نیز تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به اجرای پروژه از مسجد تا مسجد ساوه(مسجد انقلاب تا مسجد جامع) گفت: این دو مسجد مهم به عنوان یک محور فرهنگی محسوب می‌شود و باید ساماندهی شود و با پشتیبانی و پیگیری نماینده مجلس و همکاری شهرداری و مشارکت بین بخشی برای ساماندهی این محور تلاش خواهیم کرد.

طالبیان گفت: در خصوص محوطه‌سازی مسجد نیز در جلسه فنی و تخصصی هفته آینده تصمیمات لازم برای ادامه روند آن اتخاذ خواهد شد.

وی بیان کرد: یک سری ضوابط عرصه و حریم در حوزه مرمت و بازسازی بناهای تاریخی وجود دارد و برای بررسی تمام ابعاد آن در جلسه مربوطه تصمیم گیری خواهد شد از این رو فعلا کار محوطه‌سازی متوقف خواهد شد تا با بررسی فنی و اصولی و براساس ضوابط کارشناسی و قوانین موجود ادامه کار انجام شود.

وی در خصوص استقرار اداره میراث فرهنگی ساوه در محوطه اداری مسجد جامع ساوه گفت: تلاش خواهیم کرد تا اداره میراث فرهنگی ساوه در مکانی دیگر و خارج از منطقه مسجد جامع مستقر شود چرا که وظایف گسترده ای دارد و باید در حوزه های مختلف فعالیت کند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group