سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه از هجوم افاغنه غیرمجاز چوپان به مراتع این شهرستان برای چرای دام ابراز نگرانی کرد و گفت: دامداران ظرفیت چرای مراتع ساوه را مدنظر قرار دهند.

سهراب پاژنامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به بازدید خود به همراه یگان حفاظت شهرستان از مراتع در راستای مدیریت چرای دام، اظهار کرد: متاسفانه در روز بارانی هم دامداران به مراتع شهرستان رحم نکرده و با وجود اخطار کتبی همچنان در حال تعلیف احشام هستند.

وی گفت: در زمان بارندگی پاچه گوسفندان همانند قلتک پاچه بزی باعث سفت شدن خاک می‌شود، با اینکار نفوذپذیری خاک کم شده و مرتع به شدت تخریب خواهد شد.

پاژنامه با تاکید بر اینکه کلیه چوپانان از اتباع بیگانه غیرمجاز و فاقد هر گونه مدارک شناسایی هستند، اظهار کرد: امروز چوپانان به بوته‌های مراتع هم رحم نکرده و برای گرم شدن خود نسبت به آتش زدن بوته‌های گون و پرند هم اقدام کردند.

وی گفت: متاسفانه گله‌های گوسفندان توسط افاغنه ای برای چرا به مراتع هدایت می‌شوند که فاقد کارت شناسایی بوده و به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند.

رئیس منابع طبیعی ساوه به تبعات منفی حضور افاغنه غیرمجاز در شهرستان اشاره کرد و گفت: افزایش سرقت احشام، عدم اشتغال نیروهای بومی و ایرانی و رعایت نکردن حدومرز چرای روستاها و چرای شبانه مزارع، گندم‌زارها و باغات روستاها از جمله آسیب‌های حضور افاغنه غیرمجاز است.

وی به مشکل دیگری نیز اشاره کرد و گفت: افاغنه چوپان با هدایت دام ها به سمت چشمه‌ها و قنات‌های روستاها و منابع آبی اقدام به مشروب کردن گوسفندان و سایرحیوانات از این منابع آبی می کنند که باعث آلوده شدن آب آشامیدنی روستاها می‌شود.

پاژنامه بیان کرد: به دلیل سپردن دام ها از سوی دامداران به افاغنه غیرمجاز در شناسایی مالک دام با مشکلاتی مواجه هستیم و به هیچ عنوان نسبت به معرفی مالک دام همکاری نمی‌شود، لذا انتظار می‌رود که دستگاه‌های قضایی و امنیتی و نیز فرمانداری نسبت به بروز این مشکل در شهرستان اقدام اساسی صورت دهند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group