شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024
استفاده از این دستگاه‌ها در درازمدت موجب ایجاد بیماری می‌شود.

Imageنيمي از استفاده كنندگان از دستگاه‌هاي آب شيرين كن خانگی اطلاعات صحيح از مكانيسم

تصفيه و چگونگي بهره‌برداري مناسب از آن را ندارند.

 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، در بررسی‌ها و نظر سنجی بعمل آمده 72 درصد از شهروندان ساوه ای درخصوص شست‌وشو و تعويض به موقع فيلتر و هيچ يك ازبهره برداران از ارزش تغذيه‌اي آب و زيان‌هاي ناشي از  مصرف آب فاقد املاح ضروري اطلاعي ندارند.

 

‌سطح آگاهي مردم درخصوص كيفيت آب تصفيه شده وچگونگي بهره‌برداري مناسب از دستگاه‌هاي آب شيرين كن پايين و در مواردي غيرعلمي و اشتباه است.

 

 به منظور جلوگيري از شيوع بيماري‌ها و ارتقاء سطح سلامت افراد جامعه لازم است مقامات بهداشتي نسبت به اطلاع رساني به مردم در خصوص ارزش تغذيه‌اي آب و كاربرد مناسب آب شيرين كن ها اقدام کنند.

 

‌در این گزارش بدلیل اطلاع رسانی صحیح در این موضوع در گفت‌وگویی با کارشناسان مربوطه به بررسی دقیق آن پرداخته‌ایم.

 

‌معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهرستان ساوه در این خصوص با بیان اینکه استفاده کنندگان از دستگاه‌های تصفیه، تخصصی در این خصوص ندارند و نمی‌توانند بر کیفیت آب خروجی نظارت کنند، افزود: کارتریج و فیلترهای استفاده شده در این دستگاه‌ها محل مناسبی برای رشد باکتری‌های بی‌هوازی (HPC) است و زمانی که این فیلترها به موقع تعویض نشوند، HPC به شدت افزایش می‌یابد.

 

ابوالفضل شهباز بیان کرد: در تحقیقی که توسط دفتر کنترل کیفیت و امور آزمایشگاه‌ها در سال 1387 بر روی کیفیت میکروبی آب خروجی از این دستگاه‌ها صورت گرفته، در تمامی موارد HPC آب خروجی چند برابر آب ورودی بوده است. میزان HPC برای بیمارانی که آسیب های سوختگی دارند ( زخم های پوستی و سوختگی )، افرادی که ضعف سیستم‌های ایمنی دارند ( نوزادان، افراد مسن و بیماران HIV ، هپاتیت) و تحت درمان داروهای کورتی کوستروئید هستند، خطرناک است.

 

 وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های آب شیرین کن با فرآیند اسمز معکوس ترکیب آب را به هم زده و آب را خیلی خالص می‌کند به گونه‌ای که موجب حذف ریز مغذی‌های آب نظیر کلسیم‌، منیزیم‌، فلوراید‌، فسفر و پتاسیم می‌شود‌، ادامه داد: این پدیده علاوه بر ایجاد طعم تلخی در آب‌، باعث حذف ارزش تغذیه‌ای آب می‌شود.

 

 وی تصریح کرد: نوشیدن آب فاقد املاح و یا با محتوای املاح اندک، ضمن ازدیاد 20 درصدی حجم ادرار و اختلال در خون سازی و جذب اندک عناصر تغذیه‌ای، سبب افزایش دفع یون‌های کلسیم‌، سدیم‌، منیزیم، پتاسیم و کلرور از بدن می‌شود و احتمال ابتلا به فشار خون‌، بیماری‌های عروق کرونر قلب‌، زخم معده و عارضه‌های متعدد در نوزادان همچون یرقان‌، کم خونی و آسیب‌های ساختاری در رشد از پیامدهای فقدان املاح در آب آشامیدنی است.

 

شهباز خاطرنشان کرد: حذف کلر باقیمانده در آب تولیدی در دستگاه آب شیرین‌کن خانگی و امکان رشد مجدد در آب به خصوص این وضعیت زمانی تشدید می‌شود که آب تولید شده در ظروف پلاستیکی و برای مدت چند روز نگهداری می‌شود.

 

وی یاد آور شد‌: عدم بازدید از فیلترها و کارتریج‌های دستگاه که موجب ایجاد طعم‌، بو‌، رشد میکروبی و همچنین عدم تغییر در کیفیت شیمیائی آب خروجی می‌شود، به گونه‌ای که بعد از 3 الی 6 ماه عملا کیفیت آب ورودی و خروجی یکسان است.

 

‌کارشناس مهندسی بهداشت محیط و مدرس دانشگاه ساوه نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: آب آشامیدنی، آب گوارائی است که باید عوامل فیزیکی، شیمیائی و بیولوژیکی آن در حد استانداردهای مصوب باشد و مصرف آن عارضه سوئی در کوتاه مدت یا دراز مدت در انسان ایجاد نکند.

 

 محمد شرافت افزود: استفاده از شبکه آبرسانی شهری و روستائی، ایستگاههای آب شیرین که تحت نظارت و تولید شرکت آب و فاضلاب شهری و روستائی و مرکز بهداشت است، بهداشتی و مصرف آن بلامانع است.

 

 وی با بیان اینکه استفاده از آب‌های بسته بندی شده دارای مشخصات لازم فنی و بهداشتی و داشتن مجوز از مراجع ذی‌صلاح بلامانع است‌، اظهار کرد: هرگونه تولید و عرضه آب آشامیدنی بهداشتی و سالم با داشتن مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح که شامل شرکت آب و فاضلاب‌، مرکز بهداشت‌، آزمایشگاه‌های معتبر و مجاز و سازمان استاندارد باشد مورد تائید است.

 

وی همچنین یادآور شد : مصرف آب‌های سطحی مانند چشمه‌ها‌، قنوات و چاهها با اطمینان از سلامت آن و با جوشاندن به مدت 3 دقیقه قبل از مصرف و یا با استفاده از محلول پرکلرین گندزدایی کرده و مورد استفاده قرار گیرد.

 

مدیر آزمایشگاه پارس داریون ساوه نیز با اشاره به مضرات استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن گفت: استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی در طولانی مدت برای سلامتی بدن مضر است.

 

محمد اسماعیل کاوه افزود: در صورتی می‌توان از سلامت آب دریافتی از طریق دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی مطمئن بود که مرتب از طریق آزمایشات لازم مورد بررسی قرار داد و از آنجائیکه هزینه آزمایش آب در حدود 29 هزار تومان است، لذا مقرون به صرفه نیست.

 

وی از شهروندان خواست تا برای حفظ سلامتی بدن خود از دستگاههای آب شیرین کن مورد تائید شرکت آب و فاضلاب استفاده کنند.

 

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان ساوه نیز با تأکید بر ضرورت جمع آوری دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی در این شهر گفت: استفاده از این دستگاه‌ها در درازمدت موجب ایجاد بیماری برای مصرف کنندگان می‌شود.

 

یوسف عرفانی نسب با بیان اینکه دسترسی به آب شیرین و بهداشتی از آرزوهای دیرینه مردم ساوه بود، افزود: با همت دولت و مسوولان این آرزو محقق شد و هم اکنون آب گوارا و بهداشتی از طریق دستگاه‌های آب شیرین کن توزیع می‌شود و این موجب ارتقا سلامت در بین شهروندان محترم می‌شود.

 

وی همچنین با تاکید بر ضرورت جمع‌آوری دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی به دلیل از بین بردن املاح موثر در آب، افزود: استفاده از این دستگاه‌ها در دراز مدت موجب ایجاد بیماری برای مصرف کنندگان می‌شود.

 

وی با بیان اینکه نمونه‌برداری شیمیایی از آب آشامیدنی این شهر انجام می‌شود، افزود: آزمایش‌های مکرر کارشناسان بهداشتی درمانی بیانگر افزایش کیفیت و بهداشتی بودن آب دستگاه‌های آب شیرین کن شهری است.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهر ساوه همچنین عنوان کرد: به منظور كاهش اثرات خشكسالي و نحوه مقابله با آن در شهر ساوه طرح شبکه دوم توزیع آب شهر ساوه در دهه فجر سال 1386 با 15 کیلومتر شبکه توزیع و 30 ایستگاه برداشت آب به روش اسمز معکوس اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 

عرفانی‌نسب با اشاره به توسعه خدمات رساني به مشتركين از طريق طرح شبكه دوم توزيع آب اين شهر تصريح كرد: در حال حاضر این طرح با 41 کیلومتر شبکه توزیع و 150 ایستگاه برداشت آب در حال بهره برداری است.

 

وی با اشاره به رضایت مشترکین از این طرح گفت: با بررسی‌های به عمل آمده و ابراز رضایت مشترکین در خصوص طرح شبکه دوم توزیع آب شهر ساوه از مسوولان تقاضای تخصیص اعتبارات بیشتری جهت توسعه شبکه و دستگاه‌های آب شیرین کن را داریم.

 

وی از عمده‌ترین مشکلات در این راستا را تخریب عمدی دستگاه‌های آب شیرین کن توسط افراد سودجو دانست و از نیروی انتظامی خواستار همکاری‌های لازم در این باره شد.

 

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب شهر ساوه در پایان طریقه نگهداری از کارت‌های آب شیرین را به دور از اشیاء مغناطیسی، کارت‌های اعتباری دیگر و تلفن همراه عنوان کرد و از شهروندان ساوجی رعایت موارد مذکور را خواستار شد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group