يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 | Sunday 28 April 2024

پروژه بیمارستان دولتی ساوه پس از گذشت ۱۳ سال از کلنگ زنی، تنها ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حالا پس از گذشت این همه سال، گفته می شود که تفاهم نامه ای سه جانبه قرار است به داد این پروژه برسد و آن را که همچون بیماری در حال احتضار است، احیا کرده و به زندگی بازگرداند.

۱۶  آذرماه ۱۳۸۹ بود که با حضور دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر وقت بهداشت، کلنگ احداث بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ساوه به زمین زده شد تا این شهرستان به عنوان یکی از معدود شهرهای کشور که پس از انقلاب در آن بیمارستان دولتی احداث نشده بود، صاحب یک بیمارستان دیگر شود که پس از انقلاب احداث خواهد شد اما ساوجی ها خبر نداشتند که احداث این بیمارستان آنقدر طول خواهد کشید که حکایت آن ضرب المثل معروف شود که می گوید: "تا گوساله گاو شود دل صاحبش آب شود".

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت وقت در این آئین کلنگ زنی به خبرنگاران گفته بود: احداث این بیمارستان که از نیازهای ضروری ساوه است، از مصوبات دومین دور سفر هیات دولت به استان بوده و با مشارکت خیرین و وزارت بهداشت و درمان ساخته می‌شود و امیدواریم ظرف ۲.۵ سال آینده شاهد بهره برداری از این بیمارستان باشیم.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این بیمارستان، شهرستان ساوه به لحاظ تعداد تخت‌های بستری به حد نرمال و استاندارد خواهد رسید، اظهار کرده بود: این بیمارستان به صورت ۱۶۰ تختخوابی احداث می‌شود و در طرح توسعه بدلیل نیازهای درمانی و شرایط ویژه شهرستان، تعداد تخت های آن به ۲۲۰ تخت ارتقا می‌یابد.

پس از انجام مراسم کلنگ زنی طولی نکشید که منابع طبیعی شهرستان ساوه مدعی شد جانمایی صورت گرفته برای احداث بیمارستان دارای کاربری درمانی نبوده و اصولا این زمین متعلق به منابع طبیعی است و هرگونه ساخت‌وساز در آن ممنوع است.

متولیان حوزه سلامت شهرستان، پیگیری‌هایی را برای آغاز عملیات اجرایی احداث بیمارستان در آن نقطه انجام دادند اما به نتیجه نرسید و ناگزیر مسیر پیگیری خود را برای جانمایی مکان دیگری تغییر دادند و پس از گذشت ۹ سال کلنگ دیگری توسط دکتر نمکی وزیر بهداشت وقت در ۳۰ خردادماه ۱۳۹۸ در یک نقطه جدیدی بر زمین زده شد.

در این آئین دکتر عباس نیک‌روش رئیس وقت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: در بودجه سال ۹۸ یک ردیف بودجه مستقل معادل ۵۰ میلیارد ریال برای احداث این بیمارستان در نظر گرفته شد و تخصیص اعتبار منجر به تسریع در آغاز عملیات اجرایی این پروژه شد. با واگذاری زمین مورد نیاز برای احداث این طرح درمانی، این مرکز در زمینی به وسعت تقریبی پنج هزار متر مربع و زیربنایی به مساحت ۲۵۰ هزار متر مربع احداث می‌شود. برای احداث این بیمارستان افزون بر ۱۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و در سریعترین زمان ممکن احداث و افتتاح خواهد شد.

با وجود اینکه مسئولان وقت وزارت بهداشت، دانشکده و نماینده مجلس همواره صحبت از تزریق نقدینگی برای تسریع در اجرای پروژه می‌کردند اما واقعیت چیز دیگری بود و عملا با وجود آغاز عملیات اجرایی، پیشرفت چندانی صورت نگرفته بود چرا که پولی نبود که بخواهند این پروژه را احداث کنند.

بیمارستان نیمه تمام ساوه روی تخت احیا

سه سال از دومین عملیات کلنگ زنی این بیمارستان گذشته بود که سرپرست وقت دانشکده علوم پزشکی ساوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ساخت بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی در حال احداث ساوه فرصت سوزی شده است.

محمود کریمی چهارشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ با بیان اینکه فرصت‌های طلایی متعددی در گذشته برای احداث بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی از دست رفته است، معتقد بود در گذشته به استناد ماده ۵۶، دانشکده علوم پزشکی ساوه می توانست با استقراض از نظام بانکی بخش اعظمی از هزینه مورد نیاز ساخت این بیمارستان را تامین کند.

وی بیان کرد: در اجرای ماده ۵۶، طرح‌های دولتی که ردیف اعتباری دارند می‌توانند از نظام بانکی استقراض کنند و اقساط بانکی توسط دولت پرداخت شود، اگر اینکار دو یا سه سال پیش انجام شده بود تاکنون عملیات اجرایی بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه به اتمام رسیده بود ولی در حال حاضر با وجود محدودیت منابع مالی نمی‌توان تاریخ مشخصی برای بهره برداری از این طرح حوزه درمان تعیین کرد که مجموع این ماجرا بیانگر فرصت سوزی است.

دکتر کریمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصدی پروژه گفته بود: برنامه دولت در تخصیص اعتبارات سفرهای استانی، عدم تصویب اعتبار برای پروژه‌های کمتر از ۵۰ درصد است اما باید گفت که خوشبختانه این طرح به عنوان تنها طرح با پیشرفت کمتر از ۵۰ درصد در سفر ریاست جمهوری توانست اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب کند که روند احداث آن را با تخصیص کامل تسریع خواهد بخشید.

درست پنج ماه بعد از اظهارات سرپرست وقت علوم پزشکی ساوه خبری منتشر شد که در آن گفته شده بود که گروه صنعتی صفا پرداخت یک سوم هزینه احداث بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی شهرستان ساوه را متعهد شده است.

سرپرست وقت دانشکده علوم پزشکی ساوه در این خبر گفته بود که قرار بوده عملیات اجرایی احداث بیمارستان جدید، جایگزین بیمارستان شهید مدرس ساوه، همزمان با بیمارستان‌های اراک و خمین  از سال ۱۳۸۸ با مشارکت دولت و گروه صنعتی صفا آغاز شود، اما در حالی که بیمارستان‌های اراک و خمین با پیشرفت بالای ۸۵ درصدی در آستانه بهره‌برداری هستند، بیمارستان ساوه پیشرفت تنها ۱۲ درصدی دارد.

محمود کریمی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ باید ۵۰۸ تخت بستری در ساوه  احداث شود، اظهار کرده بود که ساوه و زرندیه تنها شهرستان‌هایی هستند که رشد مثبت جمعیتی دارند اما از نظر میزان تحت بستری با کمبود شدید مواجه هستند.

وی با بیان اینکه برای احداث بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه نیاز به تامین ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار است، گفته بود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه ۱۲ درصد است و در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی برای پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، اعتبار منظور شد که با پیگیری‌های صورت گرفته موفق به اخذ اعتبار شدیم ولی این اعتبار نیز کفاف اجرای پروژه را نمی دهد.

کریمی با اشاره به اینکه میزان تخت بستری در ساوه جوابگوی حجم مراجعات نیست، افزود: در آن مقطع با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار این بیمارستان ساخته می‌شد اما الان ۷۵۰ میلیارد تومان نیاز است و با اعتبارات محدود دولتی نمی‌توان در یک مدت دو یا سه ساله آنرا احداث کرد و نیازمند مشارکت خیرین و صنعتگران هستیم.

وی افزوده بود: اگر تا سه سال آینده بیمارستان جدید ساوه احداث نشود و به بهره‌برداری نرسد قطعا حوزه درمان با چالش مواجه شده و به دلیل افزایش نرخ جمعیت با بحران تخت بستری مواجه خواهیم شد.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی صفا نیز با اشاره به مشکل تغییر جانمایی پروژه گفته بود: این گروه صنعتی منتظر نهایی شدن مکان احداث بیمارستان بود و هیچ کوتاهی در خصوص انجام تعهد این گروه صورت نگرفته است.

وی بیان کرده بود که یک سوم سهم گروه صنعتی صفا از میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه از اردیبهشت ماه سال‌ ۱۴۰۲ براساس برنامه زمان بندی به صورت ماهانه واریز می‌شود و به تعهد خود عمل خواهیم کرد تا روند احداث پروژه تسریع و ساوه از یک بیمارستان مجهز و با امکانات پیشرفته برخوردار شود.

به گزارش ایسنا، پس از ۱۳ سال از نخستین کلنگ زنی بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه، آنچه عملا دیده می‌شود پیشرفت جزئی این پروژه عمرانی بزرگ است و با وجود اینکه در ردیف پروژه‌های سفر ریاست جمهوری قرار گرفته ولی تاکنون تخصیص قابل توجهی برای تسریع در پیشرفت فیزیکی آن صورت نگرفته و از گروه صنعتی صفا نیز برای تامین مالی و عمل به تعهدش خبری نشد تا جایی که متولیان مجبور به جلب مشارکت خیرین شدند و در نهایت گروه صنعتی شیشه کاوه پذیرفت که بخشی از اعتبار مورد نیاز را تامین کند و براین اساس تفاهم‌نامه‌ای امضا شد.

بیمارستان نیمه تمام ساوه روی تخت احیا

در همین رابطه رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عملیات اجرایی بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه با ۶ طبقه و ۲۵ هزار متر مربع زیربنا از اواخر سال ۱۳۹۷ آغاز شده اما به دلیل عدم تخصیص اعتبارات، این طرح تا ابتدای سال ۱۴۰۰ تنها پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

دکتر امیر قادی پاشا با اشاره به اینکه ردیف اعتباری بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه از سال ۹۷ در  قانون بودجه سنواتی قرار گرفت، اظهار کرد: در همان سال توسط وزیر بهداشت وقت عملیات کلنگ زنی انجام شد و پس ازطی مراحل طراحی، اجرای سازه پروژه از طریق مناقصه واگذاری صورت گرفت، لیکن با توجه به عدم توانایی پیمانکار در اجرای پروژه قرارداد پیمانکار فسخ شد. سپس مجددا از طریق مناقصه، اجرای سازه در سال ۱۴۰۰ به پیمانکار دیگری سپرده شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ پروژه در لیست پروژه‌های مصوب سفر ریاست جمهوری قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کلی پروژه حدود ۱۲ درصد و پیشرفت سازه حدود  ۲۶ درصد است.

قادی پاشا با بیان اینکه کاربری بیمارستان در حال ساخت ۲۵۰ تختخوابی ساوه برای توسعه کیفی بخش درمان و آموزش به مرکز آموزشی و درمانی تغییر پیدا کرد، افزود: برای این منظور با توجه به رشته‌های موجود، دانشکده ساوه استعداد ایجاد سه دانشکده پزشکی، بهداشت و پرستاری و مامایی را دارد و حدود ۷۰۰ دانشجو در این واحدها در حال تحصیل هستند که ۵۵ نفر از آنان دانشجویان پزشکی هستند که در نیمه دوم سال تحصیلی گذشته و نیمه اول امسال جذب شده اند.

وی گفت: هم اکنون حدود هزار دانشجو در رشته‌های مختلف از جمله پزشکی، پرستاری و مامایی، اتاق عمل، بهداشت حرفه‌ای محیط کار، بهداشت عمومی، بهداشت محیط، فناوری اطلاعات سلامت و فوریت‌های پزشکی در علوم پزشکی ساوه در حال تحصیل هستند.

به گزارش ایسنا، شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی و تجهیزات پزشکی کشور که کارفرمای احداث این بیمارستان است نیز اعلام کرده است که عملیات اجرایی این طرح تاکنون ۱۲ درصد پیشرفت داشته و باید براساس برنامه زمان بندی تا سال ۱۴۰۵ به پایان برسد.

براساس اعلام کارفرما، تاکنون بالغ بر ۲۹۹ میلیارد ریال مطالبات این مجموعه است که محل تامین اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای بوده و حتی جلساتی با خیرین و مسئولان ساوه برای تامین بخش دیگری از اعتبار مورد نیاز تکمیل این بیمارستان برگزار شده است.

همچنین مقرر شده است که تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی و تجهیزات پزشکی کشور، گروه صنعتی شیشه کاوه به عنوان خیر حوزه سلامت و دانشکده علوم پزشکی ساوه به منظور تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز احداث این مرکز درمانی منعقد شود که مراحل نهایی شدن را سپری می کند.

علیرضا عسکریان مدیرعامل گروه صنعتی شیشه کاوه در آیین بهره‌برداری از پردیس دانشگاهی دانشکده علوم پزشکی ساوه از قول مساعد این گروه تولیدی و صنعتی برای ساخت بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه خبر داده و گفته بود که در نظر داریم با مشارکت دولت این طرح ۲۵ هزار متر مربعی را در سه فاز برای جبران کاستی زیرساخت‌های درمانی شهرستان و ارتقای شاخص تخت‌های بیمارستانی این شهرستان احداث کنیم.

وی همچنین به انعقاد تفاهم نامه سه جانبه برای تخصیص اعتبار اشاره کرده تا بتوان شتاب لازم در احداث این نیاز درمانی ساوه ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، ساوه با وجود مجاورت با پایتخت از برخی زیرساخت‌ها در حوزه‌های گوناگون به ویژه در حوزه درمانی با کمبود جدی مواجه است که به نظر می‌رسد تکمیل این بیمارستان و افزایش سرانه تخت بیمارستانی بتواند ضریب اشغال تخت بستری در این شهرستان را کاهش دهد.

ساوه یک شهرستان کارگری است و استقرار بزرگترین شهر صنعتی کاوه از یک سو و نیز قرار گرفتن در شاهراه و کریدور مواصلاتی کشور از سوی دیگر موجب شده تا با حجم بالای سوانح رانندگی و حوادث ناشی از کار مواجه باشد و احداث این بیمارستان می‌تواند ضمن کاهش ضریب اشغال تخت بیمارستانی اقدامات درمانی در داخل شهرستان انجام شود و از اعزام بیماران و مصدومین به نقاط دیگر جلوگیری بعمل آید.

تبدیل کاربری بیمارستان در حال ساخت ۲۵۰ تختخوابی ساوه به مرکز آموزشی و درمانی با هدف توسعه کیفی بخش درمان و آموزش نیز اقدام مبارکی است که در قالب برخورداری دانشکده علوم پزشکی ساوه از پردیس دانشگاهی و نیز جذب رشته پزشکی می‌تواند بستر ارتقای دانشکده به دانشگاه را فراهم کند و گامی در جهت توسعه خدمات حوزه سلامت شود.

باید گفت که همه این مزیت‌ها زمانی محقق خواهد شد که عملیات اجرایی احداث بیمارستان تکمیل شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. بدیهی است اعتبارات دولتی به تنهایی قادر به پوشش کامل هزینه‌های ساخت بیمارستان نیست و باید از ظرفیت بخش خصوصی و خیرین استفاده کرد.

نهایی شدن تفاهم نامه سه جانبه‌ای که در این گزارش بدان اشاره شد موجب خواهد شد که روند اجرای این پروژه تسریع یابد و شاهد ارتقای شاخص‌های درمانی این شهرستان باشیم و مردم از این مزیت برخوردار شوند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group