شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

حدود ۲ سال است که سطل‌های زباله در شهر ساوه به خصوص در کوچه‌ها جمع آوری شده‌اند و اهالی ناگزیر هستند که کیسه‌های زباله خود را شبانه مقابل درب منازل قرار دهند اما در اندک زمانی یا توسط زباله جمع کن‌ها و یا گربه‌های پرشمار شهر پاره می‌شوند و محتوای آن‌ها با بوی نامطبوع پخش می‌شود.

به گزارش ایرنا، معضل پخش شدن محتوای کیسه‌های زباله خانگی به خصوص در ماه‌های گرم سال حادتر به نظر می‌رسد که علاوه بر خطر رشد برخی میکروب‌ها و تهدید سلامت شهروندان، سیمایی ناخوشایند را ترسیم می‌کند که لازم است در این رابطه چاره اندیشی شود.

با گشتی در شهر ساوه به خصوص ساعات اولیه صبح، متوجه می‌شویم که کارگران زحمتکش شهرداری با بیل در حال پاکسازی زباله‌های دپو شده هستند که از شب قبل در ابتدای  کوچه ها انباشت شده‌اند و در این بین شیرابه زباله‌ها همچنان بر روی زمین باقی می‌ماند.

جمع آوری سطل‌های زباله از سطح کوچه و خیابان‌های ساوه که حدود ۲ سال قبل انجام شد، با هر استدلالی که باشد اکنون مورد نارضایتی شهروندان قرار گرفته است و به نظر می‌رسد این مساله در کنار عواملی چون رعایت نکردن برخی شهروندان برای قرار دادن زباله‌های خود راس ساعت ۲۱ مقابل درب منازل و یا تفکیک زباله از درون خانه‌ها باعث پیدایش سیمای ناخوشایندی در سطح شهر شده است و اغلب کیسه‌های زباله توسط زباله گردها برای یافتن پلاستیک، مقوا و سایر مواد بازیافتی پاره و رها می‌شوند.

پیش از پردازش به مشکل، باید گفت که این مساله عمدتا جنبه فرهنگی دارد و شهروندان باید با احساس مسئولیت نسبت به تفکیک زباله‌ها از مبدا (درون منازل) اقدام کنند و پسماندهای تجدید ناپذیر مانند بطری‌های پلاستیکی را به صورت جداگانه از ته مانده مواد غذایی و سایر زباله‌ها جداسازی کنند تا کار برای شهرداری هم آسان تر شود بنابراین به نظر می‌رسد برگزاری دوره‌های آموزشی در این رابطه و همچنین جشنواره‌ها و مسابقاتی در این خصوص می‌تواند عاملی انگیزشی به شمار آید.

سیمای ناخوشایند معابر ساوه؛ سطل‌های زباله چه شد؟

شهروندان: هم ما مقصریم هم شهرداری 

شهروندان ساوجی نیز در این رابطه نظرات خود را با خبرنگار ایرنا مطرح کردند؛ بسیاری از آنها از نبود سطل‌های زباله گلایه دارند، عده ای دیر آمدن کامیون حمل زباله را دلیل بر زمین ماندن زباله‌ها تا روز بعد می دانند و برخی هم جوالدوزی به خود می زنند و معتقد هستند که مردم ابتدا باید با رعایت تفکیک زباله از مبدا و قرار دادن آنها در ساعاتی که از سوی شهرداری مشخص شده است به رفع این چالش کمک کنند.

«حمید کرامتی» از ساکنان یکی از کوچه های منتهی به خیابان طالقانی، گفت: زباله ها را ساعت ۹ شب مقابل درب منزل قرار می دهیم اما دقایقی بعد با صدای خش خش پلاستیک متوجه حضور گربه‌ها می شوم که آنها را پاره می کنند و این مساله سبب آلودگی محیط می‌شود و بنابراین اگر کامیون مخصوص حمل زباله راس همان ساعت اقدام به جمع آوری کند، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در کوچه ما گاهی اوقات از کامیون حمل زباله خبری نیست اما حوالی ساعت سه بامداد صدای غرش چرخ‌های سطل زباله متحرک یکی از کارگران شهرداری که بر روی آسفالت خشن کشیده می‌شود، ما را بیدار می کند و این فرد زحمتکش با بیل اقدام به جمع آوری زباله ها می‌کند که صدای کشیدن بیل بر روی زمین هم در سکوت مطلق شب باعث بر هم خوردن آرامش اهالی می شود در حالی که مانند همه شهرهای کشور می توان این اقدام را تا قبل از ساعت ۱۲ شب انجام دهند.

خانم بهشتی هم از ساکنان یکی از محلات پیک نیک گاز از نبود سطل‌های زباله در محله شان گلایه دارد و گفت: شهرداری بدون توجیه منطقی اقدام به جمع آوری سطل‌های زباله کرد و اکنون حدود ۲ سال است که معابر و کوچه‌های این منطقه محل انباشت زباله‌های خانگی شده که گاه تا چند روز بر زمین باقی می ماند و

وی افزود: در شرایط شیوع کرونا شاهد بی مبالاتی برخی شهروندان نسبت به رهاسازی ماسک‌های مستعمل  در کنار زباله‌های خانگی هستیم که این مساله با پروتکل‌های بهداشتی ویژه مقابله به این ویروس منافات دارد و انتظار ما این است که با روی کار آمدن شهردار جدید، فکری به حال این مساله نمایند.

در سطح شهر ساوه هم یک بستر رودخانه‌ای وجود دارد که از محله عباس آباد و شهرک هدایت تا خیابان های جمهوری و تعاون و در ادامه از بلوار منتهی به کمربندی اصفهان که بیمارستان مدرس هم مشرف به آن است، عبور می کند.

این رودخانه در برخی نقاط مانند روبروی بیمارستان شهید مدرس محل ورود فاضلاب خانگی بدون هیچ پوششی شده است و برای سلامت شهروندان خطرناک است که در همین رابطه  یکی از شهروندان ساوجی به نام «سیاوش یعقوبی» معتقد است که ساماندهی نشدن فاضلاب‌های خانگی در برخی نقاط شهر مانند همین رودخانه و یا در مناطقی مانند انتهای خیابان طالقانی باعث افزایش شیرابه ناشی از تجمیع زباله و فاضلاب خانگی و در نتیجه رشد جوندگانی چون موش ها شده است و در روزهای گرم سال با بوی نامطبوع شهروندان را آزار می‌دهد.

سیمای ناخوشایند معابر ساوه؛ سطل‌های زباله چه شد؟
 ورود فاضلاب به بستر رودخانه مجاور خیابان تعاون ساوه

این شهروند ساوجی اظهار داشت: البته نباید فکر کنیم همه مشکل متوجه نهادهای مسئول مانند شهرداری یا اداره آب و فاضلاب است بلکه رفتارهای غیرمدنی بسیاری از شهروندان که با بی توجهی به حقوق همنوعان خود اقدام به رها کردن زباله در معابر و یا مقابل مغازه‌ها می‌کنند هم باید مورد توجه واقع شود و همه ما به باید شهر را به چشم خانه دوم خود نگاه کنیم و حداقل ۲ اقدام جداسازی زباله‌ها از درون منازل و قرار دادن کیسه‌های زباله در ساعات تعیین شده را انجام دهیم.

وی گفت: به نظر می‌رسد جمع آوری سطل‌های زباله از کوچه‌های شهر به بهانه‌هایی از قبیل سرقت یا بیرون ریختن شیرابه از درون آن‌ها به روی زمین و تجمع سگ های ولگرد و گربه ها در نگاه اول منطقی به نظر برسد ولی چون گزینه و برنامه مناسبی در غیاب سطل‌ها وجود ندارد، بنابراین این مساله همچنان مورد نارضایتی شهروندان است.

بررسی استقرار مجدد سطل های زباله در دستور کار شورای شهر و بهداشت ساوه 

در همین رابطه نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساوه به ایرنا، گفت: جمع آوری سطل‌های زباله در اصل به درخواست اداره بهداشت شهرستان انجام شد.

«کبری طاهری» اظهار داشت: بهداشت ساوه به بهانه اینکه وجود سطل‌های زباله و ماندگاری زباله‌ها در آن باعث ریزش شیرابه و ایجاد بوی تعفن می‌شود و برای سلامت شهروندان خطرناک است، خواستار جمع آوری آنها شد و شهرداری هم پیرو این خواسته اقدام به حذف آنها نمود.

وی ادامه داد: البته این مساله مختص شهر ساوه نیست و در بسیاری از شهرهای کشور به اجرا در آمده است اما برای اجابت به خواسته شهروندان و ساماندهی جمع آوری زباله‌های خانگی حتما مراتب را در شورای شهر و در پیوند با مدیران شهرداری پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: سلامت شهروندان برای ما در درجه نخست اهمیت قرار دارد و این موضوع را دوباره بررسی خواهیم کرد تا راهکاری مناسب در این زمینه بیابیم.

سرپرست معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز، گفت: طبق بررسی‌های ما دلیل جمع آوری سطل‌های زباله از سطح شهر ساوه، درخواست و شکایت‌های مردمی بوده است.

«مجتبی ذکایی» به ایرنا، گفت: به اعتقاد ما اگر جانمایی مناسبی برای استقرار سطل‌های زباله با همکاری کارشناسان بهداشتی و شهرداری انجام شود، همکاران ما آمادگی دارند که به صورت آزمایشی در یکی از مناطق شهری این اقدام را اجرایی کنند تا پس از انجام نظرسنجی و ارزیابی میزان رضایتمندی مردم و در صورت اظهار خرسندی بیش از ۷۰ درصد شهروندان، می‌توان در همه مناطق شهر این سطل‌های زباله را مستقر کرد.

وی گفت: سطل‌های زباله به دلیل نارضایتی مردم و خطراتی که پسماندها و شیرابه برای سلامت عمومی ایجاد می کرد، جمع آوری شد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: اکنون هم معتقدیم در نبود سطل‌های زباله و رها شدن پسماندها در معابر شرایط مناسبی وجود ندارد و همکاران ما با رویکرد بهداشتی و نظارتی برای جانمایی مناسب سطل‌های زباله با شهرداری ساوه همکاری خواهند کرد.

ذکایی تاکید کرد: نظارت کارشناسان بهداشتی بر وضعیت جمع آوری پسماندها از این به بعد جدی‌تر خواهد شد و هر اقدامی که برای کمک به سلامت عمومی شهروندان لازم باشد، انجام می‌شود.

وی گفت: اصل این مشکل به جانمایی درست سطل‌های زباله باز می‌گردد و اینکه محلی برای دپوی پسماندها تعیین شود که مورد توافق همه اهالی کوچه و محله باشد ضمن اینکه باید نسبت به تفکیک زباله از مبدا و قرار دادن کیسه‌های حاوی زباله راس ساعت تعیین شده فعالیت‌های توجیهی و فرهنگ‌ سازی به عمل آید.

شهر ساوه دارای ۲۴۰ هزار نفر جمعیت است که در ۲ دهه اخیر افزون بر ۲۰ منطقه حاشیه‌ای و سکونتگاه غیررسمی به آن الحاق شده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group