شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

ساوه نام قطب صنعت و تولید کشور را به یدک می‌کشد و سهم بسزایی در سرانه ناخالص ملی دارد اما، ۲۴۰ هزار نفر مردم ساکن در آن از نعمت داشتن یک سینمای مدرن و استاندارد محروم هستند و برای تماشای فیلم مکانی استاندارد و به‌روز ندارند.

به گزارش ایرنا، بسیاری از شهرهای کوچکتر از ساوه  این روزها با جمعیت محدودشان خدمات فرهنگی مدرن و سینما دارند اما، سال‌هاست که ساوجی‌ها چشم انتظار یک سینمای استاندارد هستند و اغلب خانواده‌های ساکن این شهر ضعف زیرساختی در حوزه فرهنگ را با تحمل رنج سفر به پایتخت می‌پوشانند و برای دیدن یک فیلم اکران شده ناچار هستند به شهرهای همجوار سفر کنند.

ساوه از سال‌ها قبل تنها یک سالن چندمنظوره دارد که مزین به یک پروژکتور و پرده سینما و صندلی‌هایی نه چندان راحت است و کاربری‌های مختلفی در آن تعریف شده و این تمام ماجرا برای جوانان و خانوارهایی است که اگر توفیق اجباری نصیب‌شان شود، هر از گاهی با حضور در این سالن غیراستاندارد و غیرتخصصی ساعاتی را به تماشای فیلم می‌نشینند.

با شیوع ویروس کرونا، کرکره تنها واحد نمایش فیلم ساوه هم پایین کشیده شد و تاکنون در این مرکز هنری به روی مراجعان بسته مانده و به‌تازگی درخواست‌های زیادی از سوی اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و همچنین شهروندان برای بازگشایی این مرکز ارایه شده است.

قطب صنعت ایران محروم از سینما

زیر ساخت‌های ضعیف فرهنگی، رفاهی و تفریحی ساوه گلایه مردم این شهر صنعتی را برانگیخته و برخی شهروندان در گفت و گو با ایرنا از نبود سیمای استاندارد در شهرشان ابراز تاسف دارند و از اینکه برای دیدن یک فیلم اکران شده و یا تفریحات باید به پایتخت سفر کنند گلایه دارند.

یک شهروند ساوجی که به واسطه شغل همسرش در شهرک صنعتی کاوه ۱۲ سال ساکن ساوه شده است، گفت: ایجاد امکانات رفاهی و زیرساخت‌های مورد نیاز یک زیست اجتماعی در این شهر به اندازه کافی وجود ندارد و این شهرستان متناسب با سهمی که در  حوزه اقتصاد کشور دارد در ابعاد فرهنگی و اجتماعی رشد نکرده است.

«مریم کریمی» افزود: در بسیاری از شهرهای کوچک که درآمد شهرداری آن‌ها کمتر از ساوه است، شهربازی، سینما و بوستان‌های زیبا وجود دارد که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند اما سئوال از اعضای مدیریت شهری و مسئولان ساوه در ادوار قبل  این است که علت ضعف در حوزه های فرهنگی و رفاهی این کانون قدرتمند صنعت کشور چیست؟

«پیمان نجفی»یک جوان دارای مدرک کارشناسی مدیریت صنعتی که همراه دوستانش در گوشه‌ای از چمن رنگ و رو رفته بوستان جنگلی ساوه نشسته و نوبتی به موتورسواری و حرکات نمایشی هیجان انگیز مشغول هستند، گفت: ساوه بازارهای خرید مدرن، سینما، شهربازی و امکانات رفاهی محدودی دارد و به همین دلیل گاهی با دوستانم به گیم‌نت‌های شهر رفته و اغلب در ساعات عصر هم موتورسواری می‌کنیم و تفریح دیگری در این شهر وجود ندارد.

«مهشید فیروزی» شهروند دیگر ساوجی نیز گفت: فرزندانم  ۹ و پنج ساله هستند و وقتی حوصله آنان  در خانه سر می‌رود، ناگزیر به کنار دریاچه یا بام ساوه می‌رویم ولی وسایل بازی این نواحی فقیر، فرسوده و خطرناک است و از سینما هم که حرفی نزنم بهتر است.

وی گفت: چندین سال است که شهربازی دریاچه ساوه بلااستفاده مانده و اراده‌ای برای بازسازی آن نیست و من و همسرم ناچار برای پاسخگویی به خواست بچه ها و خرید ملزومات مورد نیاز منزل یا راهی قم شویم یا به تهران سفر کنیم همانطور که هر از گاهی برای تماشای فیلم به سینماهای پایتخت مراجعه می‌کنیم و این در شان ساوه نیست.

این شهروند ساوجی گفت: انتظار است مدیران شهری با استفاده از ظرفیت بخش صنعت برای جمعیت پرشمار کارگری و شهری ساوه که اقلیم کویری و خشک دارد فضاهای پرنشاط فرهنگی ایجاد کنند و نسبت به ساخت سینما، شهربازی و امکانات دیگری مانند پارک آبی اقدام کنند زیرا ساختار شهری ساوه اکنون بیشتر شبیه به خوابگاهی بزرگ برای نیروهای کار شده است و روح اجتماعی و شادی در آن کمرنگ است.  

پردیس سینمایی ساوه طرحی راکد که دچار مرگ زودرس شد

آغاز عملیات اجرایی پردیس سینمایی ساوه در منطقه قاسم آباد در اردیبهشت سال ۹۹ با حضور مقام ارشد اجرایی استان خبر مسرت‌بخشی برای ساوجی‌ها بود و در اخبار اعلام شد که این طرح تا یک‌سال آتی تکمیل شده و برای استفاده مردم راه‌اندازی می‌شود با این وجود پیشرفت طرح مذکور تاکنون تنها در حد گودبرداری و محصور کردن زمین باقی مانده و حسرت بهره‌مندی از امکانات به‌روز سینمایی به دل مردم این شهر صنعتی مانده است.

استاندار سابق مرکزی منابع مالی برای تکمیل طرح سینمایی ساوه را ۶۲ میلیارد ریال عنوان کرد و نسبت به افتتاح آن تا موعد مقرر خوش‌بین بود ولی اکنون مردم ساوه مانده‌اند و یک وعده عملی نشده که حتی ممکن است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتباری که برای این طرح در نظر گرفته بود را به شهری دیگر تخصیص دهد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه در این خصوص گفت:  سینمای قدیمی ساوه با شیوع کرونا تعطیل شد و اکنون نیز در حال تعمیر برخی دستگاه‌ها مانند سیستم صوتی و ویدئو پرژکتور آن هستیم و با مساعدت فرماندار ساوه تلاش شده منابعی از محل اعتبارات شهرداری برای این منظور کمک شود.

«حسین محمودی‌فر» افزود: امید می‌رود که تا یک هفته آتی به شرطی که تامین قطعات مورد نیاز در تعمیرات این سینما دچار مشکل نشود بتوان این مرکز فرهنگی را به‌طور موقت راه‌اندازی و در مدار استفاده قرار داد.

وی در خصوص طرح  پردیس سینمایی ساوه که روند کار در آن ماه‌ها است متوقف شده نیز گفت: شهرداری در این رابطه به تعهد خود عمل نکرد و پیگیری در حل معضل ادامه دارد.

قطب صنعت ایران محروم از سینما
کلنگزنی پردیس سینمایی ساوه در ۳۰ اردیبهشت ۹۹

به گفته او، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی تصمیم دارد که بودجه تخصیص شده  و مبلغ کمک بلاعوض این طرح فرهنگی زیرساختی را به دلیجان اختصاص دهد که با رایزنی مسئولان شهرستان این مهم فعلا منتفی شده ولی اگر روند اجرای طرح همچنان راکد بماند ممکن است ساوه در این زمینه متضرر شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه ادامه داد: قرار است به اتفاق نماینده مردم این شهرستان برای رفع مشکل این طرح با شخص وزیر ملاقاتی داشته باشیم تا گشایشی حاصل شود.

محمودی‌فر از اعلام آمادگی یک سرمایه‌گذار برای ساخت سینما در ساوه خبر داد و گفت: اگر فرمانداری زمین مورد نیاز را در محلی مناسب به‌صورت رایگان تامین کند، می‌توان برنامه ساخت سینما را در دستور کار داشت و در صورت تحقق پردیس سینمایی، ساوه در آینده دارای ۲ سینما خواهد بود که یکی از آن‌ها استاندارد و مدرن نیست.

وی، برخی قوانین شهرداری ساوه مبنی بر اعطای حق بهره‌برداری ۲۰ ساله به سرمایه‌گذاران را عاملی بازدارنده در روند جذب سرمایه گذار برای طرح  پردیس سینمایی دانست و خواستار مساعدت بیشتر در این رابطه شد.

قطب صنعت ایران محروم از سینما

از مردم ساوه برای توقف پردیس سینمایی عذرخواهی می‌کنیم

 رئیس شورای اسلامی شهر ساوه  گفت: جانمایی ساخت پردیس سینمایی ساوه در منطقه قاسم‌آباد انجام شد و در طرح بازآفرینی شهری قرار دارد و این طرح فقط مختص سینما نیست بلکه فضاهای تجاری، مسکونی، فرهنگی و آموزشی و فضای سبز هم دارد اما به دلایلی اجرای آن به درازا انجامیده که از مردم بابت آن عذر خواهی می‌کنیم.

«احمد حاج‌امینی» افزود:  درفاز نخست این طرح  قرار است پردیس سینمایی با چهار سالن تخصصی و ظرفیت‌های متفاوت ایجاد شود و از آنجا که هزیته اجرای این طرح بسیار سنگین است بنابراین با توجه به بنیه ضعیف شهرداری نیاز به ورود بخش خصوصی است و مقرر شده که از محل منابع ملی، استانی و سهم آورده سرمایه‌گذار  این طرح تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

به گفته او، بعد از آغاز عملیات اجرایی و گودبرداری در نیمه نخست سال ۹۸،  فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام شد و برای مرحله نخست ۱۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که قرار شد هفت میلیارد ریال آن از منابع سازمان شهرداری و دهیاری‌ها و پنج میلیارد ریال هم از سوی وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی در قالب تامین تجهیزات به پروژه پردیس سینمایی ساوه اختصاص یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه گفت: سهم شهرداری هم در این طرح سینمایی ۴۰ میلیارد ریال بود که زمین اختصاص یافته را معادل این رقم در نظر گرفتند اما، مشکلاتی مانند افزایش نرخ تورم و گرانی مصالح ساختمانی و تجهیزات سبب شد که با وجود فراخوان انجام شده  هیچ سرمایه‌گذاری تاکنون از آن استقبال نکند و با تداوم کرونا از حضور در این فرآیند عقب‌نشینی شده است.

وی  اظهار داشت: ساوه و مردم آن شایستگی داشتن یک سینمای مدرن را دارند و برای تکمیل پردیس سینمایی  در پی جلب موافقت سرمایه‌گذاران جدید هستیم هرچند برای بخش تجاری و مسکونی این طرح  یک سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده است.

حاج امینی گفت: با سرمایه‌گذاران به‌صورت منعطف تعامل می‌شود تا با شرایط اعطای حق بهره‌برداری از این پردیس سینمایی منافع و نظر آنان نیز تامین شود.

وی تاکید کرد: برای ساوه که دومین شهر بزرگ استان تلقی می شود، در حوزه‌های زیرساختی و  رفاهی و احداث طرح‌هایی مانند سینما در سالهای گذشته کم‌کاری صورت گرفته و وضعیت موجود با امکانات حداقلی در خور  شهروندان ساوجی نیست در حالی که بسیاری از شهرهای استان مرکزی و کشور دارای امکانات متعدد مانند سالن‌های پیشرفته سینمایی، هتل و سایر ملزومات هستند.

رئیس شورای شهر ساوه گفت: هر عضو شورای اسلامی ساوه قبل از مسئولیتش در پارلمان محلی، شهروند این دیار است و دغدغه تامین نیاز و امکانات لازم برای شهروندان وجد دارد.

وی گفت: ممکن است به‌دلیل تاخیر در روند اجرای عملیات پردیس سینمایی ساوه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک پنج میلیارد ریالی خود به این طرح را با توجه به سپری شدن بازه زمانی تعیین شده به شهری دیگر تخصیص دهد که تلاش می‌شود این اتفاق نیفتد.

شهرستان ساوه دارای ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و چهار  شهر ساوه، نوبران، غرق آباد و آوه است و با روند توسعه صنعتی هر سال آهنگ مهاجرت و رشد جمعیت در آن افزایش می‌یابد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group