پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

گرانی و مشکل در تامین داروهای تک نسخه ای برای حدود ۵۷۰ بیمار مبتلا به انواع سرطان در شهرستان های ساوه و زرندیه از یک سو و توان پایین اقتصادی برای تامین این اقلام سبب شده که این روزها خانواده های دارای چنین بیمارانی به شدت در تنگنا قرار بگیرند.

بر اساس آمارهای پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران ممکن است با افزایش ۴۳ درصدی شمار مبتلایان به سرطان در ایران، این میزان تا سال ۱۴۰۴ خورشیدی به ۱۶۰ هزار نفر افزایش یابد و ۱۰ سرطان شایع در کشور نیز شامل پستان، پروستات، روده بزرگ، معده، ریه، مثانه، تیروئید، لوکمی (خون)، رحِم، مغز و سیستم عصبی است.
بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به آن دسته از امراضی گفته می‌شود که در جامعه عمومیت ندارند و برای درمان آنها باید شرایطی ویژه‌ فراهم شود و در واقع این دسته از بیماری‌ها درمان دائمی ندارند و فرد مبتلا تا آخر عمر با آن دست و پنجه نرم می کند.  

فقر و بیماری؛ دردهای مضاعف خانوارهای مبتلایان ساوه و زرندیه

مدیرعامل موسسه خیریه امام حسین (ع) ساوه و زرندیه که در راستای کمک و حمایت از بیماران مبتلا به سرطان فعالیت می کند، امروز (دوشنبه ۲۹ شهریور) با خبرنگار ایرنا تماس گرفت و خواست که این رسانه صدای بیمارانی باشد که برای تهیه داروهای تک نسخه ای و هزینه های سنگین خارج از توان خانواده ها در رنجی فراتر از بیماری قرار گرفته اند.

«سید سبحان حبیبی» اظهار داشت: تامین دارو های تک نسخه ای مانند وینکریستین، روفولین، بیزوپرولول، میکرورلین ویدازا و لوکازا، و یا قرص ونتوکلکس ۱۰۰ میلی گرمی علاوه بر اینکه کمیاب است، در ماه حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه بر گُرده خانواده های دارای بیماران مبتلا به سرطان تحمیل می کند که خارج از توان آنها است و به همین دلیل ما دست یاری به سمت سازمان غذا و دارو دراز می کنیم و انتظار داریم که در این خصوص عنایت ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: داروهای تک نسخه ای و مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان غیرقابل دسترس شده است و تهیه آنها با حقوق دریافتی اقشار کم درآمد سازگاری ندارد.

مدیرعامل موسسه خیریه امام حسین (ع) ساوه و زرندیه افزود: متاسفانه بعضی از اقلام دارویی ایرانی هم با قیمت های سرسام آور فروخته می شود و تهیه نوع داخلی داروهای تک نسخه ای نیز بسیار مشکل است.  

حبیبی اظهار کرد: از یک سو،  خیرین منطقه هم تحت فشار تامین نیازهای معیشتی و روزمره اقشار کم درآمد و محروم قرار دارند و همین مساله سبب شده تا توان آنها برای کمک به انجمن حمایت از بیماران سرطانی با هدف تهیه دارو و سایر ملزومات مورد نیاز این اقشار تحلیل برود بنابراین انتظار داریم  که سازمان غذا و دارو با اتخاذ تدابیری نسبت به رفع مشکل مذکور به حمایت از خانواده های دارای بیمار سرطانی در ساوه و زرندیه بیاید.

 مدیرعامل موسسه خیریه امام حسین (ع) ساوه از نهادهای ذیربط کشور مانند معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان و مدیران بیمه های تأمین اجتماعی،  سلامت و ایرانیان درخواست کرد که هرچه سریع تر در خصوص تحت پوشش قرار دادن بعضی از داروهای واجب تک نسخه ای بیماران سرطانی تجدیدنظر کرده و آنها را به حال خود نکنند.

حبیبی با انتقاد از سقف حمایتی بیمه های تکمیلی حافظ که عهده دار شمار زیادی از بیمه تکمیلی کارکنان دولت و همچنین بیمه های تکمیلی کارگران است، عنوان کرد: لازم است در خصوص ماهیت بیمه تکمیلی اقدامات مسئولانه تری انجام شود زیرا سقف پرداختی متناسب با نیازهای اقشار یاد شده نیست.

لازم به یادآوری است که خبرگزاری ایرنا در سالهای اخیر در قالب گزارش و مصاحبه های متعدد نسبت به بازتاب شرایط بیماران مبتلا به سرطان در شهرستان های ساوه و زرندیه اقدام کرده است و در آخرین مورد هم گزارشی با عنوان «رنج های مضاعف بر درد سرطان» را در تاریخ ۱۹ اردیبهشت امسال منتشر کرد که به بیان وضع موجود، مشکلات بیماران سرطانی، لزوم ایجاد داروخانه تخصصی در این مناطق، اتخاذ راهبردهایی برای حذف دلالان از چرخه تامین داروهای مورد نیاز و ایجاد شبکه تحقیقات و توزیع در دانشگاههای علوم پزشکی کشور پرداخته شد که بخشی از آن گزارش و گفت و گو با دکتر «مژگان میرحبیبی» عضو شبکه ملی سرطان ایران که بی ارتباط با مطلب امروز مدیرعامل موسسه خیریه امام حسین (ع) ساوه نیست،  به شرح زیر بازنشر می شود:

بیماران سرطانی در ساوه و زرندیه و وضعیت خدمات رسانی به آنها

دکتر میرحبیبی اظهار داشت: در رایزنی هایی که با معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت انجام دادیم، موافقت آنها را برای تهیه داروی مورد نیاز بدون حضور فیزیکی بیماران سرطانی شهرستان های ساوه و زرندیه اخذ کردیم ولی این مشکل برای بسیاری از استان های کشور همچنان وجود دارد و هنوز داروخانه ها الزام می کنند که دارو باید با حضور و رویت بیمار تحویل شود.

وی گفت: در ساوه و زرندیه اکنون ۵۶۷ پرونده فعال مربوط به بیماران سرطانی داریم که البته قبلا بیش از یک هزار مورد بود اما با بهبود یا فوت برخی از مبتلایان، اکنون به این تعداد خدمات رسانی می شود هرچند شمار کل مبتلایان به انواع سرطان در این شهرستان ها بیشتر از این رقم است و بسیاری از خانواده ها، بدون نیاز به حمایت های انجمن نسبت به درمان و مراقبت از بیماران خود مبادرت می کنند.

مشاور موسسه خیریه امام حسین (ع) ساوه که با انجمن حمایت از بیماران سرطانی این شهرستان همکاری می کند، افزود: بیماران سرطانی ساوه و زرندیه از رده سنی کودکان تا جوانان، میانسالان و افراد کهنسال بالای ۸۰ و ۹۰ سال را شامل می شوند که اغلب آنها از اقشار بی بضاعت جامعه هستند و در مواردی هم خطر از دست دادن شغل آنها را تهدید می کند و آن دسته از مبتلایان کارگر هم به دلیل اینکه حداقل دستمزد را دریافت می کنند از سوی کارفرمایان بدون پرداخت اضافه کار، فقط حقوق پایه را دریافت می کنند.

وی گفت: موسسه خیریه امام حسین (ع) ساوه در کنار انجمن حمایت از بیماران سرطانی ساوه علاوه بر ارائه کمک هایی از قبیل تامین سبدهای غذایی در زمینه تامین ملزومات بیماران از قبیل واکر، ویلچر، تخت،  تشک، پوشک و دستگاه اکسیژن ساز نیز فعال است.

عضو شبکه ملی سرطان ایران گفت: دسترسی سخت بیماران صعب العلاج و مبتلایان به سرطان در برخی نقاط کشور مانند ساوه و مناطق دوردست در غرب و شمال غربی به داروهای مورد نیاز از مشکلات حل نشده است.
وی اظهار داشت: در شهر ساوه و بسیاری از شهرهای کشور نیاز مبرم به یک تاسیس داروخانه تخصصی که دسترسی آسان و بی دردسر به دارو را برای گروههای هدف میسر کند، محسوس است و نبود چنین ساز و کاری سبب شده که بیمار و همراهان آنها نسخه به دست برای یافتن دارو در داروخانه های شهر و حتی استانهای مجاور از جمله تهران سرگردان باشند.
دکتر میرحبیبی یادآور شد: در برخی از شهرهای کشور داروخانه تخصصی این قشر راه اندازی  شده است و در این رابطه هم قبلا با مسئولان شبکه بهداشت ساوه رایزنی هایی شد اما هنوز اقدامی به عمل نیامده است.
وی گفت: مثلا برخی بیماران جراحی شده مبتلا به سرطان روده نیاز مبرم به کیسه استومی دارند اما در ساوه این کالا قابل دستیابی نیست یا هر از گاهی وجود دارد و بیماران ناگزیرند آن را از تهران یا قم تهیه کنند.
استاد سابق دانشگاه تهران، همچنین نبود داروهای تک نسخه ای را از دیگر مشکلات بیماران سرطانی که برای آنها عمل شیمی درمانی انجام شده است، عنوان کرد و افزود: برای این بیماران از سوی پزشک فقط یک دارو تجویز می شود اما بیمار باید برای تهیه به داروخانه های مختلف تهران مانند سیزده آبان، شهید کاظمی یا امدادگران عاشورا رجوع کند در حالی که متولیان امر به راحتی می تواند این نوع دارو را به حالت شبکه ای توزیع کنند و با اطلاع رسانی نسبت به میزان موجودی و مکان های توزیع، بیمار یا همراهان او را از سرگردانی نجات دهند تا آنها ناچار نباشند ساعت ها در صف داروخانه ای منتظر بمانند و وقتی نوبت شان رسید، به آنها بگویند که دارو تمام شده است.
وی گفت: حدود ۸۰ انجمن خیریه یا ابرخیریه در سطح کشور اقدام به تأسیس شبکه ملی سرطان کرده اند که هدف آن ساماندهی خدمات به جامعه هدف است.

در ساوه و زرندیه هم اکنون حدود ۵۷۰ بیمار مبتلا به انواع سرطان تحت حمایت انجمن حمایت از بیماران سرطانی و موسسه خیریه امام حسین (ع) قرار دارند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group