پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

کمبود روغن پخت و پز از نوع نیمه جامد و گاه مایع در فروشگاههای سطح شهر ساوه به خصوص در ماههای اخیر و تشکیل صف های فشرده و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان برای دریافت این کالا باعث تعطیلی چند مرکز از سوی بازرسان بهداشتی شد.

به گزارش ایرنا، در یکی از روزهای ماه گذشته از آغاز صبح صف طویلی مقابل یکی از فروشگاههای زنجیره ای شهر ساوه تشکیل شد که حتی برخی از افراد اذعان کردند شب قبل را نیز در همین صف به انتظار دریافت روغن نیمه جامد بوده اند و با نام نویسی روی یک برگه، ادامه صف را به دلیل دیروقت بودن به فردا موکول کردند.

این در حالی بود که به هر خانواده فقط یک حلب روغن نیمه جامد پنج کیلوگرمی به قیمت ۵۵ هزار تومان تعلق می گرفت و در میانه شیوع کرونا با رفتاری پرخطر، اغلب بدون ماسک و بدون رعایت فاصله معقول برای دریافت کالا می بایست ساعت ها به انتظار می نشستند.

هرچند آن واحد فروشگاهی پلمب شد اما واقعیت آن است که ماجرای کمبود و گرانی روغن از ماه‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های مردم شهر ساوه تبدیل شده است و به نظر می‌رسد در روزهای پایانی باز هم شاهد چنین صحنه هایی باشیم هرچند روغن سرخ کردنی به وفور در فروشگاهها موجود است اما چالش اصلی در کمبود نوع پخت و پز مایع و نیمه جامد این کالا است.

البته نباید فراموش کرد که علاوه بر مصرف کنندگان،  تولیدکننده های روغن نیز با چالش‌های خاص خود مواجه هستند و مشکل در تامین مواد اولیه عاملی مهم در کاهش سقف تولید این کالا و در نتیجه تزریق ناکافی به بازار است.
ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود زیرا این روزها عرضه روغن خوراکی به ابزار تبلیغاتی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان ساوه تبدیل شده است و اخیرا هم یک فروشگاه برای آیین افتتاحیه خود و برای تبلیغ و جذب مشتری چنین راهبردی را در پیش گرفت که البته با واکنش و برخورد بازرسان و مراجع نظارتی روبرو شد.
صف‌های طولانی و تجمع شهروندان برای خرید روغن، مسئولان دانشکده علوم پزشکی ساوه را نگران شیوع و خیز مجدد ویروس کرونا کرده است.
خبرنگار ایرنا آخرین وضعیت بازار روغن را از نگاه مسئولان و شهروندان ساوجی بررسی می‌کند.

البته که شهروندان هم می دانند که حضور در صف های به هم فشرده برای ساعت های متمادی در شرایطی که کرونا در ساوه خیز برداشته است، چه خطراتی دارد اما آنها ناگزیرند برای تامین این کالا در سبد مصرفی خانوار به چنین شرایطی تن دهند.

«فاطمه حسینی» بانوی ساوجی با گلایه از صف‌های طولانی خرید روغن پخت و پز، گفت: در این روزهای کرونایی که کادر درمان و پرستاران بیمارستان ها با ایثارگری و از خودگذشتگی خدمت می‌کنند، تشکیل صف خرید روغن و ازدحام جمعیت که عامل اوج گیری شیوع کرونا محسوب می شود، منصفانه نیست.
 وی بیان کرد: چند روز متوالی برای خرید روغن به فروشگاه های سطح شهر اعم از سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای مراجعه کردم اما هر بار قفسه های روغن خالی بود و از این رو انتظار داریم که مسئولان مدیریت تامین این کالا و همچنین نظارت بر شیوه توزیع درست و اصولی آن را در دستور کار قرار دهند.
«عباس» جوانی ۳۲ ساله و شاغل در یکی از واحدهای تولیدی شهر صنعتی کاوه است که در این رابطه گفت: به دلیل نبود روغن پخت و پز مجبور به استفاده از روغن ذرت و کنجد با قیمت‌های بالا هستم و هر بطری چهار لیتری را حدود ۱۰۰ هزار تومان خریداری می کنم که این شرایط برای فردی چون من که کارگر و مستاجر هستم واقعا سخت و کمرشکن است.
این شهروند ساوجی اظهار داشت: هر بار اعلام می‌کنند که مشکل کمبود روغن پخت و پز برطرف می‌شود اما در عالم واقع مساله چیز دیگری است و صف های فروشگاهها و کمبود این کالا گویای شرایط است از طرفی در توزیع این کالا هم نظارتی وجود ندارد و برخی فروشگاهها در این بین سوءاستفاده می کنند.

وی گفت: برخی از آشنایان ما به دلیل دست نیافتن روغن پخت و پز حتی از قصابی ها اقدام به خرید چربی گوسفند می کنند و برای تهیه غذا از آن استفاده می نمایند.
احتکار و توزیع روغن از سوی فروشگاه‌ها بین دوستان و آشنایان یکی از دلایل مهم نابسامانی بازار این کالا در شهر ساوه است و نباید فراموش کرد که برخی از شهروندان هم با بی مبالاتی چندین برابر نیاز خود را خریداری می کنند که همین مساله در خالی شدن قفسه های فروشگاهها نقش مهمی دارد و لازم است دستگاه‌های نظارتی در این رابطه ساز و کاری تعریف کنند تا نیاز هر خانوار بدون دغدغه برطرف شود.

مدیر یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ساوه نیز به ایرنا گفت: در حال حاضر میزان روغن موجود در فروشگاه ما محدود است و وقتی مشتری مراجعه می‌کند شرمنده آنها می‌شویم.

وی که نخواست نامش در گزارش آورده شود، اظهار کرد:  نبود روغن باعث سرگردانی مردم و همچنین خطری برای ابتلای شهروندان به کرونا در صفوف فروشگاهها شده است و ما هم راضی به چنین شرایطی نیستیم و اگر شبکه تامین و توزیع به درستی برنامه ریزی شود دیگر نه شاهد صف و نه بی روغن ماندن خانوارها خواهیم بود.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی از شهروندان نسبت به تهیه روغن پخت و پز طمع کرده و مازاد بر مصرف، خرید می‌کنند اما بسیاری از فروشگاه‌ها به هر فرد نهایتا ۲ عدد روغن می‌دهند تا شاید بازار این محصول کمی متعادل شود.

کارخانه تولید روغن در نزدیکی ساوه فعال است اما کمبود داریم


چندی پیش در سفر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به یکی از واحدهای تولید روغن در شهرستان زرندیه که در مجاورت ساوه قرار دارد، سرکشی کردیم که حجم وسیع تولیدات روغن در این کارخانه نشان می داد که اگر ساز و کاری تعریف و با مدیران این تولیدی هماهنگی های لازم به عمل آید، شاید بتوان نیاز مصرف کنندگان ساوجی که اغلب از اقشار کارگر و کم درآمد جامعه هستند را تامین کرد و این مساله ای بود که یکی از کارگران هم به آن اشاره کرد.
«پژمان بهرامی» از ساکنان شهرک فجر ساوه معتقد است که با وجود فعالیت یکی از کارخانه های بزرگ تولید این کالا در شهر صنعتی مامونیه که تا ساوه ۵۰ کیلومتر فاصله دارد، کمبود روغن پخت و پز در بازارهای این شهر جای تعجب دارد و اگر درصدی از تولیدات این واحد تولیدی را به فروشگاههای سطح شهر تزریق کنند، بساط صف های طولانی و کمیابی این کالا برچیده خواهد شد.

برخلاف ساوه، در شهرستان زرندیه اما شرایط متفاوت است و طبق گفته فرماندار این شهرستان مشکلی در زمینه کمبود روغن و صف شهروندان مقابل فروشگاههای شهر وجود ندارد.

فرماندار زرندیه نیز در خصوص مشکل کمبود روغن خوراکی،  گفت: متاسفانه این موضوع در کشور مشکلاتی را به وجود آورده است اما در شهرستان زرندیه یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن وجود دارد.
«سیامک سلیمانی» به ایرنا، گفت: این شرکت عرضه مستقیم روغن خوراکی دارد و با تزریق بخشی از تولیدات آن به بازار، کمبود جدی در فروشگاه‌های زرندیه نداریم.
وی عنوان کرد: به دلیل عرضه مستمر روغن در فروشگاه‌ها، مردم شهرستان زرندیه اطمینان خاطر دارند و تاکنون شاهد تجمع و تشکیل صف روغن در زرندیه نبوده‌ایم.

روغن نیمه جامد در ساوه توزیع نمی‌شود

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه نیز به ایرنا گفت: در زمینه توزیع روغن مایع، شرکت‌های پخش عرضه محصولات را افزایش دادند و در حوزه سهمیه صنوف هم روغن مورد نیاز اختصاص یافته است.
«بهزاد رضایی» با اشاره به اینکه روغن خوراکی با اولویت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی در شهرستان ساوه توزیع می شود، گفت: در زمینه تامین مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد که همین موضوع باعث کاهش عرضه این محصول شده است.
وی عنوان کرد: اگرچه کمیابی روغن نیمه جامد مسئله‌ای کشوری بوده اما سهمیه شهرستان برای صنوف، رستوران‌ و قنادی‌ها در نظر گرفته شده است.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه عنوان کرد: تجمع مردم و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی باعث صدور اخطاریه از سوی دانشکده علوم پزشکی شهرستان شد و در نهایت مدیر مجموعه فروشگاه‌های شهرستان و مسئولان دانشکده علوم پزشکی به این نتیجه رسیدند که تا اطلاع ثانوی روغن نیمه جامد توزیع نشود.
رضایی بیان کرد: در ‌تامین و عرضه روغن مایع مشکلی در سطح شهرستان وجود ندارد اما روغن نیمه جامد بنا بر مصلحت‌ توزیع نمی‌شود.

به هر حال در روزهای پایانی سال و به اصطلاح «شب عید» قرار داریم و مردم به طور سنتی اقدام به خرید مایحتاج خود از جمله روغن می کنند که لازم است در این خصوص تدابیری از هم اکنون اتخاذ شود تا دیگر شاهد صف های طولانی، خریدهای حجمی برخی افراد و استفاده تبلیغاتی فروشگاهها از این کالا نباشیم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group