پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

داشتیم کرونا را در دقایق آخر بازی شکست می دادیم اما دریغ که وادادگی و بی خیالی برخی ها سبب شد تا ویروس دوباره در ساوه کامبک بزند و حالا در وضعیتی نامناسب و پشت چراغ نارنجی هستیم و شاید هم قرمز!

به گزارش ایرنا، اجرای محدودیت های تردد و بستن تالارها در ساوه که همزمان با سراسر کشور در ماه گذشته اجرا شد، شیب کرونا را نزولی کرد و این شهرستان را از وضعیت قرمز تا آبی بهبود بخشید اما دریغ که ساده انگاری و بی تفاوتی برخی از شهروندان و آغاز مراسم های عروسی و سفرهای پرشمار به مناطق ییلاقی شهرستان از قبیل شهر و روستاهای نوبران و غرق آباد، دوباره گسل کرونا را فعال کرد تا جایی که سخنگوی دانشکده علوم پزشکی برای این شرایط حتی تعبیر انفجار را هم به کار برد.
همین ۲ هفته پیش بود که یک فرد مبتلا بدون توجه و احساس مسئولیت وارد یک مراسم عروسی در ساوه شد و ۱۲ نفر را مبتلا کرد؛ از شلوغی مسیرهای منتهی به شهر غرق آباد و سد الغدیر و روستاهای کوهپایه و یولاق هم حرفی نزنیم بهتر است و حجم خودروهای عبوری، گویاست.
بسیاری از ساکنان ساوه را اهالی سایر استانهای کشور تشکیل می دهند که در مراکز صنعتی این شهرستان مشغول به فعالیت هستند و با تأسف در هفته های نخست بهمن و تعطیلات اخیر راهی دیار خود شدند که ره آورد آنها ابتلای شمار زیادی از همسایگان، اعضای خانواده و همکاران شان بود و طبق گفته سخنگوی دانشکده علوم پزشکی این وضعیت باعث شد تا شهرک فجر ساوه در کنار شهر غرق آباد به ۲ کانون پرخطر شهرستان تبدیل شوند.

افزایش چهار برابری شمار مبتلایان در سه هفته؛ احتمال قرنطینه غرق آباد


معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در این رابطه به ایرنا، گفت: در مناطق نوبران و غرق آباد به خاطر فرایند مهاجر و مسافرپذیری که دارند شاهد افزایش و گسترش شیوع ویروس کرونا و شمار مبتلایان هستیم.
دکتر «محمود کریمی» افزود: آمارهای دانشکده حاکی از آن است که وضعیت شهر غرق آباد و روستاهای گردشگری منطقه در زمینه شیوع ویروس کرونا اصلا مساعد نیست و به همین خاطر پیشنهاد قرنطینه این مناطق را مطرح کردیم تا در چند روز تعطیلی پیش رو از ورود مسافران جلوگیری و در نتیجه شیب شیوع کرونا هم نزولی شود و اینکه وضعیت چند ده بیماری که از این شهر داریم را تثبیت نماییم.
به گفته او، داده های دانشکده علوم پزشکی ساوه نشان می دهد که در نیمه نخست بهمن نسبت به ماه دی، شمار بیماران مبتلا به کرونا در غرق آباد حدود چهار برابر افزایش یافته که مسأله ای نگران کننده است.
وی اظهار داشت: در درون شهر ساوه هم کانون های آلوده ای از قبیل شهرک فجر وجود دارد که درصد شیوع و ابتلا در آن نسبت به سایر مناطق بیشتر است و دلیل این مسأله هم سفر برخی از ساکنان این محله به استانهای دیگر بود که در بازگشت سبب ابتلای خود و اعضای خانواده، همسایگان یا همکاران شان در کارخانه ها شده اند.
سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه از مردم درخواست کرد که از سفرهای غیرضروری درون و برون شهری بپرهیزند و با خودمراقبتی به کاهش زنجیره شیوع ویروس کرونا کمک نمایند.

برنامه واکسیناسیون در ساوه و شیوه جدید فعالیت تالارها
دکتر کریمی در مورد واکسیناسیون گروههای هدف در شهرستان ساوه نیز، گفت: تا قبل از پایان سال تلاش می کنیم که کادر بهداشت و درمان و برخی گروههای آسیب پذیر را واکسینه کنیم و در سال آینده هم طبق برنامه ابلاغی سعی خواهیم کرد تا تیر ماه نسبت به افزایش شمار افراد واکسینه شده اقدام کنیم تا در نهایت این بیماری مهار شود.
سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: باز شدن تالارها و آغاز اجرای برنامه های نمایشی و جنگ های شادی را می توان پاشنه آشیل مبارزه با کرونا در این شهرستان دانست.
وی افزود: قرار بر این شد که تالارها با یک سوم ظرفیت فعالیت کنند و مشکل دیگر هم این است که بعد از تالار معمولا عروس و دامادها به منزل و فضایی کوچکتر با ازدحام زیاد جمعیت می روند که وجود تنها یک نفر مبتلا می تواند سبب ابتلای ۱۰ تا ۱۵ نفر باشد؛ از این رو امکان نظارت و بازرسی از این خانه ها برای ما میسر نیست و یکی از موارد افزایش شیوع همین مسأله است.
دکتر کریمی برای بیان وخامت اوضاع هفته جاری نسبت به مدت مشابه ماه قبل در زمینه افزایش شیوع کرونا و شمار مبتلایان از واژه «انفجار» استفاده کرد و گفت: قصدم از این تعبیر بیان حاد بودن شرایط افزایش چند برابری بیماری در این مدت است که ضرورت توجه شهروندان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی را ایجاب می کند.
وی تاکید کرد: طبق آمارهایی که در دسترس دانشکده علوم پزشکی ساوه قرار دارد، در هفته سوم بهمن نسبت به نخستین هفته از همین ماه شمار مبتلایان به کرونا در سطح شهرستان چهار برابر افزایش یافته است که یکی از دلایل آن باز شدن تالارها و برگزاری مراسم های عروسی و جنگ های شادی است.

 معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: در پروتکل های جدید و مورد تایید وزارتخانه قرار است تالارهای عروسی با هر ظرفیتی که دارند صرفا با حضور ۳۰ تا ۵۰ نفر مراسم ها را برگزار کنند و از قرارگاه زیستی شهرستان نیز انتظار داریم در مورد اجرای این دستورالعمل جدیت داشته باشد.

وی تاکید کرد: با روند کنونی شیوع کرونا در ساوه قرار گرفتن در وضعیت نارنجی محتمل است و ما حتی به برخی از خانواده هایی که قصد برگزاری مراسم عروسی دارند نیز اعلام کردیم که فعلا از توزیع کارت های دعوت خودداری کنند اما اگر روند فعلی (وضعیت زرد) تداوم یابد، تالارها می توانند با حداکثر ۵۰ نفر برنامه های خود را اجرا کنند.
وی همچنین بخشی از دستورالعمل های مربوط به شیوه فعالیت تالارها را برای خبرگزاری ایرنا ارسال کرد که بر اساس آن باید فاصله ایمن ۲ متری میان افراد در بخش های عمومی مانند نمازخانه، سلف سرویس و مسیرهای ورود و خروج رعایت شده و نحوه خدمات دهی هم باید به گونه ای باشد که منجر به تشکیل صف نشود.
به گفته دکتر کریمی، طبق این دستورالعمل تالارها در مناطق آبی باید با حداکثر ۷۵ و در شهرهای زرد نیز با ۵۰ نفر فعالیت کنند و هر مهمان هم باید چهار مترمربع فضا در اختیار داشته باشد.
وی گفت: بر همین اساس مراسم در فضای باز نیز باید با رعایت فاصله طولی ۲ متر و فضای در اختیار چهار مترمربع برای هر مهمان باشد و حداکثر افراد مجاز در شهرهای آبی ۱۵۰ و در مناطق زرد نیز ۱۰۰ نفر است.

از آغاز شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفند پارسال تاکنون ۱۳ هزار و ۲۷۸ در شهرستان های ساوه و زرندیه مبتلا شدند و در همین مدت ۳۲۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group