پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

با توجه به آمار قابل توجه مبتلایان به کرونا و افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری، نگرانی ابتلا به کرونا باعث شده است، بازار داغی برای کلاهبرداران و شیادان ایجاد شود.

یک پزشک متخصص طب سنتی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تایید این مسئله ناراحت کننده و در واقع خطرناک، اظهار کرد: متاسفانه به علت نبود نظارت مناسب، این افراد که هیچ کدام تحصیلاتی در زمینه پزشکی نداشته و اکثرا خود را کارشناس یا مشاور معرفی می‌کنند، در سطح وسیعی در فضاهای مجازی با تبلیغات دروغین، افراد را به دام کشیده و به عنوان مشاوره و مزاج شناسی که اکثرا هم رایگان انجام می‌دهند، بیماران را وارد شبکه فروش داروهای گرانقیمت و غیربهداشتی خود می‌کنند. این داروها هیچ کدام مجوز تولید و عرضه نداشته و این شیادی و بازی با جان و مال مردم، باید توسط فریب خوردگان پیگیری قضایی شود.

دکتر فاضله حیدریان افزود: متاسفانه داروهایی مثل دارویی که با عنوان داروی امام کاظم(ع) به فروش می رسد یا انواع قرص‌های دست ساز زنجبیل، معجون دوسین و سایر داروهایی گیاهی بدون مجوز و در شرایط غیر استاندارد و غیر بهداشتی تولید شده و در عطاری‌ها و سایر مکان‌ها بوفور در حال توزیع و فروش هستند. اینها نه تنها اثر دارویی نداشته، بلکه از نظر میکروبی و انگلی آلودگی دارند و خودشان می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های دیگری هم بشوند.

وی افزود: متاسفانه شاهد کمبود نظارت بر سیستم تهیه، پخش و فروش اینگونه اقلام هستیم و حتی در صورت گزارش دهی نیز اقدامات جدی برای جمع‌آوری و کشف سرشاخه‌های تولید و توزیع این داروها انجام نمی‌شود.

وی گفت: بیماری کووید ۱۹ یک بیماری نوظهور است، اما کروناویروس‌ها از سال ۱۹۶۵ به عنوان یکی از عوامل سرماخوردگی‌های معمولی شناخته شده بودند که معمولا در زمستان و بهار شیوع بیشتری دارند. آنها در حیوانات بیماری‌های جدی ایجاد می‌کردند ولی در انسان منجر به عفونت‌های تنفسی خفیف می‌شدند. متاسفانه با توجه به قابلیت نوپدید شدن کروناویروس‌ها، در ۱۰ سال اخیر بیماری های سارس و مرس و کووید ۱۹ شیوع یافته و منجر به همه‌گیری و مرگ و میر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و بیماری‌های شبیه آنها از نظر بالینی گاهی قابل افتراق با کووید ۱۹ نیستند، گفت: علائم کووید ۱۹ می‌تواند از ناقل بی‌علامت تا پنومونی شدید، نارسایی شدید تنفسی و اختلالات انعقادی شدید در بیماران متفاوت باشد و همین امر موجب مرگ و میر بیشتر شده است، زیرا متاسفانه بیمارانی که علائم ندارند یا علائم آنها شبیه سرماخوردگی‌های ساده ویروسی است بدون اینکه بدانند مبتلابه کرونا هستند، منجر به انتقال این بیماری به سایر افراد می‌شوند.

این متخصص طب سنتی در ادامه، با اشاره به اینکه علائم این بیماری، علائمی شبیه آنفلوانزا مانند سردرد، بدن درد و سرفه، تنگی نفس و سایر علائم بیماری‌های ویروسی است، اظهار کرد: از حدود روز دهم بیماری، واکنش‌ها و پاسخ‌های التهابی بدن منجر به علائم جدی‌تری خواهند شد. علائم گوارشی و اسهال در یک چهارم مبتلایان به کووید ۱۹ وجود دارد. یکی دیگر از علائم اختلال حس بویایی و چشایی در این بیماران است.

مزاج کووید ۱۹ سرد است

وی با بیان اینکه از دیدگاه طب ایرانی بیماری کووید ۱۹ دارای مزاج سرد است، گفت: به تجربه دیده‌ایم که علائم بیماری در افراد دارای اضافه وزن شدیدتر است. سردی ایجاد شده ناشی از کووید ۱۹ در معده، کبد، ریه، مغز، قلب، روده‌ها و سایر اعضا منجر به علائم می‌شود. وجود خلط پشت گلو، ضعف هضم، بی‌اشتهایی، ضعف بدن، اسپاسم عضلات، سرفه، تنگی نفس، مشکل در بویایی و چشایی و اختلالات انعقادی می‌تواند ناشی از همین سردی مفرط ایجاد شده در بدن باشند.

وی با اشاره به اینکه از نظر طب ایرانی برای پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ سه مورد مهم را باید مد نظر داشته باشیم، گفت: اولین مورد، عامل بیماری زا یا همان ویروس است. برای کم کردن عامل بیماری زا در محیط باید از ماندن در محیط‌های بسته و مجاورت با افراد بیمار پرهیز کرده، تهویه هوای محیط را همیشه در نظر بگیریم. مورد دوم کارکرد سدهای دفاعی بدن برای عدم ورود کروناویروس است. شستن منظم و صحیح دست‌ها و استفاده از ماسک در محیط خارج از منزل می‌تواند منجر به عدم ورود عامل بیماری‌زا به بدن شود.

وی ادامه داد: مورد سوم، بدن انسان است. از نظر طب ایرانی برای افزایش ایمنی بدن فعالیت بدنی مناسب، ضروری است. پیاده روی می‌تواند برای همه افراد بهترین فعالیت بدنی باشد. ورزش باید در مکان خلوت و به دور از شلوغی و در زمانی از روز انجام شود که هوا نه چندان گرم و نه خیلی سرد باشد. در زمان فعالیت بدنی حتما از قرار گرفتن در معرض باد سرد اجتناب شود.

خوب بخوابید

وی خواب مناسب را یکی از  نکات بسیار مهم در افزایش سطح ایمنی بدن دانست و گفت: خواب مناسب باید در ساعات سر شب یعنی بین ساعات ۱۰شب تا ۴ صبح وجود داشته باشد. خواب باید عمیق بوده و محرکات سطحی منجر به از خواب پریدن فرد نشود. زمان مناسب برای به خواب رفتن ۱۵ دقیقه است. محیط مناسب برای خواب باید نه چندان گرم و نه چندان سرد باشد و در محیط خواب، باد جریان نداشته باشد. محل خواب سفت یا خیلی نرم نباشد و بعد از برخاستن از خواب افراد احساس نشاط داشته باشند.

حیدریان افزود: یکی دیگر از موارد مهم برای افزایش سطح ایمنی بدن برقراری راه‌های مناسب برای دفع مواد زائد از بدن است. محیط، غذا و هوای ما مملو از آلاینده ها و سموم هستند و هضم مواد غذایی منجر به تولید مواد زائد در بدن می‌شود. مهمترین راههای دفع مواد زائد از بدن عبارتند از عرق، ادرار، مدفوع.

وی با اشاره به اینکه ورزش روزانه می‌تواند نقش مهمی در دفع مواد زائد از راه پوست داشته باشد، اظهار کرد: ادرار افراد باید به گونه‌ای باشد که در طول روز حدود هر سه ساعت یکبار نیاز به تخلیه مثانه داشته باشند و رنگ ادرار آنها زرد روشن باشد. اجابت مزاج یا دفن مدفوع افراد باید حداقل یک بار در شبانه روز وجود داشته باشد و مدفوع نرم و دفع بدون آزار و بدون زور زدن زیاد و بدون دفع ناکامل باشد.

بخور نخورهای کرونایی

او با اشاره به اینکه باید و نبایدهای غذا خوردن نیز در تقویت ایمنی بدن بسیار مهم است، گفت: خوب جویدن غذا، عدم پرخوری و عدم در هم خوری مهمترین نکات در این زمینه هستند. نباید دو نوع غذا در یک وعده استفاده شود یا حجم وعده غذایی به ‌گونه‌ای باشد که پس از اتمام وعده غذایی، فرد احساس سیری کامل کند. پرهیز کامل از غذاهای فرآوری شده کارخانه‌ای مثل  بیسکویت‌ها، کیک‌ها، کنسروها، چیپس و پفک، سوسیس و کالباس، انواع سس‌ها، غذاهای خمیری مثل لازانیا و ماکارونی، پنیر پیتزا، مصرف لبنیات یا ترشی و سالاد همراه غذا ممنوع هستند. شلغم، انار شیرین، سیب شیرین، پرتقال شیرین، لیموشیرین، سبزیجات تازه، استفاده از نخود در غذاها، کدو حلوایی پخته شده و مغزیجات بسیار مفید هستند.

این متخصص طب سنتی افزود: برای پیشگیری از کووید ۱۹ بخور آب گرم به صورت روزانه ۱۵ دقیقه، همچنین باز ماندن مجاری بینی برای تنفس، نقش مهمی در بهبود وضعیت ریوی افراد دارد. برای بازکردن مجاری بینی می‌توان از اسانس نعنا یا ویکس در کناره پره‌های بینی یا روی بالش، دستمال یا در داخل ماسک استفاده کرد.

وی افزود: نکته مهم آن است که بدانیم مواردی که به طور وسیع در این روزها برای افزایش ایمنی بدن به کار می روند هر کدام مضراتی هم دارند. به طور کلی سیاه دانه، عسل، زنجبیل، اکیناسه یا سرخارگل، دارچین، آویشن، آب سیب و شیر بادام می‌توانند باعث افزایش سطح ایمنی بدن شوند. اکثر این توصیه‌ها برای افراد گرم مزاج یا افرادی که بیماری‌های ناشی از غلبه خشکی در بدن دارند مثل اضطراب، افسردی، تشنج، پارکینسون، اگزما، سوریازیس و ... می توانند در دراز مدت بسیار خطرناک باشند.

او بیان کرد: سیاه دانه در افرادی که مشکلات کلیه و کبد دارند منع مصرف دارد چراکه می‌تواند باعث افزایش اوره و کراتینین در بیماران شود. سیاه دانه همچنین با داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد فشارخون و داروهای ضد انعقاد تداخل مصرف داشته و نباید با آنها مصرف شود. زنجبیل در کسانی که مشکلات قلبی دارند می‌تواند منجر به عوارض جدی و تغییرات ضربان قلب شود. همچنین در کسانی که اختلالات انعقادی دارند، مادران شیرده یا افرادی که مشکلات گوارشی دارند مضر است. مصرف زنجبیل می‌تواند باعث اسهال و ایجاد یا تشدید مشکلات کیسه صفرا شود. اکیناسه یا سرخارگل در مصرف طولانی مدت می‌تواند باعث مسمومیت کبدی و ایجاد مشکلات پوستی شود. این ماده با داروهای کتوکونازول، متوتروکسات و ایزونیازید تداخل مصرف داشته و نباید با آنها مصرف شود.

حیدریان بیان کرد: دارچین می‌تواند باعث اختلال عملکرد کبدی شده و در دوران بارداری و شیردهی و در کودکان زیر۱۳ سال نباید استفاده شود. دارچین در افراد عادی نهایتا تا سه ماه منجر به مشکلات جدی نخواهد شد. افرادی که دیابت دارند برای مصرف مداوم دارچین باید با پزشک خود مشورت کنند. دارچین با داروهای کاربامازپین، آمیودارون، متوتروکسات، متیل دوپا، فلوکونازول، اریترومایسین، فنی تویین، لوواستاتین، سیمواستاتین، استامینوفن و داروهای ضد دیابت تداخل اثر دارد و نباید همزمان مصرف شوند. آویشن می‌تواند منجر به اختلالات انعقادی شده ودر افرادی که سرطان‌های وابسته به هورمون مثل سرطان سینه و تخمدان داشته‌اند یا اندومتریوزیا فیبروم های رحمی دارند نباید مصرف شود.

وی یکی دیگر از موارد مهم برای افزایش سطح ایمنی بدن را پرهیز از استرس و کمک به برقراری آرامش دانست و افزود: دمنوش بابونه به عنوان آرام‌بخش تا یک ماه قابل استفاده است. همچنین تنفس‌های عمیق و طبی، ورزش مداوم و منظم و گذاشتن روزانه پاها در لگن آب گرم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه می‌تواند کمک موثری در کاهش اضطراب و آرام شدن افراد داشته باشد.

این متخصص طب سنتی ایرانی به بیان توصیه‌های طب ایرانی برای درمان کووید ۱۹ پرداخت و گفت: اولین و مهمترین موضوع برای بیماران تنظیم رژیم غذایی مناسب است. غذای بیماران باید سبک و زود هضم باشد. از لبنیات، ادویه‌ها، غذاهای سرخ کردنی و غذاهای سنگین پرهیز کنند. با افراد سالم در یک محیط نمانده و وسایل مصرفی آنها به دقت ضدعفونی شود.

وی ادامه داد: در زمان تب باید از مصرف شیر، پروتئین زیاد و غذاهای سنگین پرهیز کرد. در کنار مصرف داروهای ضد تب، می‌توان از بدن شویه یعنی شستشوی زیر بغل، قسمت پایینی قفسه سینه، شکم و پشت با آب یا جوشانده صاف شده ختمی و پنیرک استفاده کرد. بهتر است دقت کنیم آبی که برای بدن شویه استفاده می‌شود، نباید سرد بوده و باید دمایی در حدود ۳۰ تا ۳۵ درجه داشته باشد. مصرف مایعات زیاد، دمنوش پنیرک و ختمی، عرق کاسنی و شاتره و گلاب می‌تواند در کاهش تب کمک کننده باشد. همچنین آب سیب، آب لیمو شیرین و ماءالشعیر طبی می‌توانند در کاهش سریعتر تب کمک‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه برای درمان لرز بدن می‌توان از دمنوش بابونه یا شربت عسل استفاده کرد، گفت: درد بدن در بیماران کووید ۱۹ با مصرف مایعات زیاد، روغن مالی بدن با روغن بابونه یا بادکش گرم بدن و مصرف شربت عسل قابل کنترل است. سردرد بیماران کووید ۱۹ معمولا شدید بوده و به مسکن‌ها سخت پاسخ می‌دهد. می‌توان از بخور روزانه بابونه به مدت ۱۵ دقیقه، مالیدن اسانس نعنا به شقیقه و پیشانی و اطراف بینی بهره برد. در صورت وجود بیقراری می‌توان از شربت گلاب و تنفس‌های عمیق و آرام و قرار دادن پاها در لگن آب گرم چند بار در طول روز استفاده کرد.

حیدریان در ادامه گفت: برای درمان ضعف بیماران، استفاده از آب سیب هر چهار ساعت یک استکان، استفاده از شربت عسل، عصاره گوشت، تخم مرغ عسلی، پسته و بادام باشکر و ژل رویال مفید است. برای درمان بی‌اشتهایی می‌توان از رب انار ملس قبل غذاها یا شربت زرشک یا انار عسلی دو تا سه بار هر بار یک استکان کوچک استفاده کرد. گلو درد بیماران معمولاً با غرغره جوشانده ختمی تسکین پیدا می‌کند.

وی گفت: در بیمارانی که توسط پزشک معاینه شده باشند و مشکل ریوی نداشته باشند، برای بهبود علائم ریوی و تنفسی و تنگی‌نفس می توان از بخور بابونه و ختمی روزانه، نوشیدن لعاب به دانه، بادکش پشت، شربت زوفا و قلیان نعنا استفاده کرد. برای این کار در محفظه آب قلیان، عرق نعنا و چند قطره عصاره نعنا ریخته و بدون این که روی قلیان زغال بگذارند، از قلیان برای تنفس عمیق استفاده کنند. برای درمان نفخ و سوء هضم بیماران، مصرف گل قند یا پاشیدن پودر زیره سبز روی غذاها مفید است. برای درمان اسهال بیماران می‌توان از کپسول لومکس یا عرق زنیان به میزان یک استکان بعد غذاها  بهره برد. یبوست در بیماران با مصرف دو قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک استکان آب داغ بعد از غذاها یا مصرف گل قند قابل کنترل است.

وی بیان کرد: برای کاهش تهوع و استفراغ بیماران می‌توان از مکیدن تکه‌های کوچک زنجبیل تازه استفاده کرد. دل پیچه در بیماران کووید ۱۹با مصرف کپسول گاسترولیت درمان می شود. برای درمان اختلال بویایی بیماران می توان از بوئیدن اسانس نعنا، یا شستشوی روزانه بینی با آب یا جوشانده صاف شده بابونه استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: کودکان زیر۱۰ سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا داروهای خاصی را به صورت مداوم استفاده می کنند و افراد میانسال ۵۰ تا ۵۵ سال به بالا حتما از خود درمانی در این شرایط پرهیز کنند و فقط تحت نظر پزشک باشند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group