پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

کمبود نیروی انسانی، کادر آموزشی، مدارس دوشیفته، تراکم بالای دانش آموزی، مشکلات مربوط به آموزش غیرحضوری، از جمله مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت در شهرستان ساوه است، اما با این وجود دانش آموزان ساوجی ویترین آموزشی آموزش و پرورش این شهرستان را که آزمون کنکور، المپیادهای علمی و امتحانات نهایی هستند، هر سال پر بارتر کرده و با درخشش در مارتن های علمی امسال به مراتب بیشتر از سال گذشته درخشیدند.

به همین منظور در گفت‌وگویی با مدیر و معاونین آموزش و پرورش شهرستان ساوه به تشریح نیازها، کاستی ها و موفقیت های آموزشی پرداختیم.

ابراهیم فراشیانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه به جای حرف زدن باید عمل گرا باشیم، اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، زیرساختی و ... اقدامات بسیاری در نظام تعلیم و تربیت شهرستان ساوه تعریف و اجرایی شده است.

وی بهینه سازی و استانداردسازی فضاهای آموزشی و حذف بخاری از سیستم گرمایشی را از برنامه های اجرا شده دانست و افزود: استانداردسازی هر مدرسه ای به طور میانگین و بسته به فضای آموزشی حدود 150 میلیون تومان هزینه در بر دارد و خوشبختانه تنها معدود مدارسی هستند که سیستم گرمایشی آنها استانداردسازی نشده و امیدواریم تجهیز مدارس به شوفاژ تا سال آینده به طور کامل انجام شود.

وی به جایگاه برتر آموزش و پرورش شهرستان ساوه به نسبت جمعیت آموزشی افزون بر 52 هزار نفری استان مرکزی اشاره کرد و افزود: به دلیل مزیت مهاجرپذیری شهرستان، سالانه بالغ بر 1200 نفر به جمعیت دانش آموزی ساوه افزوده می شود و با احتساب جمعیت 300 نفری برای هر مدرسه می توان گفت که ساوه سالانه به احداث چهار مدرسه جدید نیاز دارد و خوشبختانه این مطالبه زیرساختی در حوزه آموزش و پرورش این شهرستان با مشارکت خیرین برآورده شده و هم اکنون عملیات اجرایی احداث 6 مدرسه در نقاط کمتر برخوردار در دست اجراست و تا مهر آینده چهار مدرسه افتتاح می شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه به رتبه اول جشنواره خیرین مدرسه ساز این شهرستان در سطح استان مرکزی اشاره کرد و گفت: احداث 6 مدرسه جدید در ساوه با مشارکت خیرین انجام می شود و آمار بالای مشارکت خیرین مدرسه ساز در استان موجب ارتقای جایگاه استان مرکزی در سطح کشور شده است.

وی به موضوع توازن رشته‌ای دانش آموزان مقطع نهم برای مقطع دهم(دوره دوم متوسطه) اشاره کرد و افزود: براساس سند تحول آموزش و پرورش باید 60 درصد دانش آموزان به سمت رشته های مهارت محور و 40 درصد به سمت رشته های نظری هدایت شوند و در این خصوص ملاک ارزیابی استان مرکزی به شهرستان ساوه بستگی دارد و با زحمات کادر آموزشی سالانه یک هنرستان در ساوه تاسیس و موضوع توازن رشته ای محقق شده است.

وی به دوره ای کردن مدارس ابتدایی براساس سند تحول اشاره کرد و افزود: در این سه سال آمار مدارس دوره ای از  16 مدرسه دوره ای به 48 مدرسه افزایش یافته است تا توازن در مقاطع تحصیلی ابتدایی ایجاد شود.

فراشیانی همچنین به کنکور به عنوان بزرگترین ماراتن علمی کشور و برند خروجی آموزش و پرورش و همچنین ملاک کیفیت آموزشی در مدارس اشاره کرد و افزود: مبنای ارزیابی خروجی آموزش و پرورش میزان پذیرفته شدن دانش آموزان در کنکور سراسری است که خوشبختانه از سال 1396 به بعد روند صعودی رتبه های برتر شهرستان ساوه در کنکور سراسری رقم می خورد و برای سومین سال پیاپی در قبولی های کنکور سراسری و  رتبه های زیر دو هزار روند صعودی وجود داشته و دانش آموزان ساوجی در دانشگاه های مطرح و در رشته های پزشکی و مهندسی ادامه تحصیل می دهند.

وی درخصوص اهداف و برنامه های آموزش و پرورش گفت: توزیع عادلانه و هدفمند امکانات در زیرساخت ها و فضاهای آموزشی و ورزشی بویژه در نقاط کمتر برخوردار و حاشیه شهر از برنامه های اولویت دار آموزش و پرورش است تا دانش آموزان از خدمات یکسان و عادلانه در نقاط مختلف شهر برخوردار شوند.

وی به تفکیک جنسیتی و مقاطع تحصیلی در مدارس ساوه اشاره کرد و افزود: در مدارس چرخشی سعی شده که توزیع مدارس ابتدایی در سطح شهر هدفمند شود تا مشکل ترافیک در هنگام تعطیلی مدرسه بوجود نیاید.

در ادامه معاون آموزش متوسطه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ساوه به روند صعودی کسب رتبه های برتر کنکور سراسری اشاره کرد و گفت: پذیرش 92 دانش آموز ساوجی با رتبه زیر دو هزار در کنکور 99 برای سومین سال پی در پی روند صعودی در این زمینه نشان می دهد.

ناصر احمدخانلو با بیان اینکه شهرستان ساوه در سال 97، 61 رتبه، در سال 98، 85 رتبه و در سال 99، 93 رتبه زیر دو هزار را در کنکور سراسری از آن خود کرده است، افزود: این نتایج درخشان حاصل تلاش های بی وقفه دبیران، اولیاء و دانش آموزان ساوجی است که با وجود همه سختی ها و کمبودها جهت ارتقاء سطح علمی دانش آموزان این شهر تلاش می کنند.

وی در ادامه، نیروی انسانی، فضای آموزشی و تجهیزات کارگاهی را سه چالش مهم پیش روی نظام تعلیم و تربیت دانست و افزود: با وجود محدودیت های زیرساختی و کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی و حتی دو شیفته و چرخشی بودن بالغ بر 70 درصد مدارس دولتی، شاهد درخشش دانش آموزان در ماراتن های علمی از سال 1396 به بعد در این شهرستان هستیم و آینده سازان ساوجی در کنکور سراسری این سال ها خوش درخشیدند.

وی درخشش دانش آموزان در کنکور سراسری و المپیادهای علمی را مرهون تلاش همه جانبه کادر آموزشی و دانش آموزان دانست و افزود: شهرستان ساوه به دلیل جاذبه های صنعتی و کشاورزی همواره پذیرای مهاجرین بوده است و بار سرریز جمعیتی چندین استان کشور را تحمل می کند که بالتبع، با افزایش جمعیت شهرستان بر آمار دانش آموزان نیز افزوده می شود در نتیجه تقویت زیرساخت های آموزشی نظیر نیروی انسانی شامل معلم و خدماتی، فضای آموزشی و تجهیزات کارگاهی ضروری است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهرستان ساوه افزود: در حال حاضر 149 کلاس متوسطه اول در این شهرستان وجود دارد در حالی که نیاز دانش آموزان این پایه تحصیلی 173 کلاس بوده و 24 کلاس درس دیگر پسرانه و 12 کلاس دخترانه با تراکم 30 نفر مورد نیاز است تا در این پایه تحصیلی به صورت دوشیفته و چرخشی خدمات آموزشی ارائه شود.

وی ملاک کیفی بودن آموزش را تک شیفته و در نوبت صبح دانست و افزود: مشارکت خیرین شهرستان موجب شده است تا نظام آموزشی ساوه به مدارس دو شیفته قانع باشند در حالی که تک شیفت بودن، ملاک آموزش کیفی است. استاندارد وزارت آموزش و پرورش برای جمعیت دانش آموزی در هر کلاس درس بین 24 تا 26 نفر است در حالی که تراکم دانش آموزی در مدارس ساوه حداقل 30 نفر است و این کمبود مدرسه حق دانش آموزان ساوجی نیست.

وی کمبود نیروی انسانی را چالش مهم دیگر دانست و افزود: در مدارس دخترانه 2314 ساعت و در مدارس پسرانه 3940 نفر کمبود نیروی انسانی معلم در مقطع متوسطه اول وجود دارد که این کمبود با تدریس معاونین، بازنشستگان، نیروهای سایر مناطق و نیز معلمین حق التدریس تامین می شود.

احمدخانلو در خصوص موضوع توازن رشته ای نیز گفت: پیش بینی برای ثبت نام در دوره دوم متوسطه نظری و فنی و حرفه ای دخترانه به ترتیب 55 درصد و 45 درصد و فنی و حرفه ای و نظری پسرانه به ترتیب 55 و 45 است که با انجام ثبت نام، میانگین آمار پسران به 63 درصد و دختران 43 درصد و میانگین مجموع 50 درصد تغییر یافت که نسبت به میانگین 42.16 درصدی گذشته رشد داشته و از میانگین استان حدود هشت درصد بالاتر است که حاصل هدایت تحصیلی صحیح در سایه تلاش مشاورین و هدایت درست دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای با توجه به مزیت صنعتی بودن این شهرستان است.

وی به درخشش دانش آموزان ساوجی در امتحانات نهایی اشاره کرد و افزود: در رشته علوم انسانی میانگین نمره 95 صدم درصد افزایش و میزان قبولی 5.73 درصد افزایش داشته است. در رشته تجربی نیز 1.78 صدم درصد رشد قبولی و میزان قبولی در رشته ریاضی و فیزیک 78 درصد بوده است که بیانگر کیفی بودن آموزش در مدارس حتی در شرایط کرونایی بوده است.

وی به کمبود تجهیزات کارگاهی در هنرستان های سطح شهر نیز اشاره کرد و افزود: تجهیزات موجود و مدرن شدن زیرساخت در برنامه ششم توسعه با توجه به تاکیداتی که در حوزه صنعتی می شود، ضرورت دارد، اما تجهیزات زیرساختی ساوه جوابگوی نیاز شهروندان نیست و قطعا با تامین نیازهای زیرساختی این حوزه شاهد درخشش دانش آموزان هنرستانی خواهیم شد. خوشبختانه مشکل خاصی در تامین نیروی انسانی هنرستان ها وجود ندارد و اگر کمبودی احساس شود با جذب معلمین از محل خرید خدمتی کمبود را برطرف خواهیم کرد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش شهرستان ساوه به کسب رتبه های برتر دانش آموزان در المپیادهای علمی در پنج گروه درسی اشاره کرد و افزود: دانش آموزان ساوجی سهم 27 درصدی در کسب رتبه برتر المپیادهای علمی کشوری در سطح استان مرکزی دارند. در جشنواره نوجوان خوارزمی دانش آموزان ساوجی در دو رشته درسی زبان و سازه ها رتبه اول کشور را کسب کردند.

وی به ارائه مدل های متنوع و ترکیبی و بسته های خودآموز و یادگیری آموزشی در شرایط کرونایی شامل آموزش حضوری و غیرحضوری اشاره کرد و گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد آموزش تعطیل شود و با ارائه پنج مدل آموزشی در شرایط بحرانی هیچ کمبودی متوجه دانش آموزان نخواهد شد.

در ادامه، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش ساوه با یادآوری کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: خروج نیروی انسانی آموزشی به دلیل کمبودهای موجود را به حداقل رساندیم و در مجموع، با نیروهای جدید بکار گرفته شده و انتقالی از 266 نیروی ورودی تنها 77 نیروی خروجی صورت گرفته است تا بتوانیم نیاز آموزشی 52 هزار و 700 دانش آموز ساوجی را برآورده کنیم.

عبدالرضا حامدیخواه در ادامه، آئین تجلیل از معلمان نمونه مدارس دولتی و غیردولتی، جمع آوری و داوری آثار اقدام پژوهشی فرهنگیان، تولید محتواهای پژوهشی و تحقیقاتی ارائه شده در شبکه شاد، راه اندازی سیستم ثابت اینترنتی با هدف کاهش هزینه ها، برگزاری بیش از 50 جلسه کاربری پژوهشی و کلاس بندی ها براساس سامانه سناد را از جمله فعالیت های پژوهشی و برنامه ریزی بیان کرد.

همچنین معاون پشتیبانی آموزش و پرورش ساوه نیز گفت: افزوده شدن سالانه به طور میانگین 1200 دانش آموز به جمعیت دانش آموزی این شهرستان ضرورت تقویت زیرساخت های متعدد آموزشی، عمرانی و فرهنگی را دو چندان می کند.

حامد حاجیلو به کار جهادی کارکنان آموزش و پرورش برای ارائه خدمات بهینه به آینده سازان اشاره کرد و گفت: تامین تجهیزات و بازسازی برخی مدارس شهرستان در کوتاهترین زمان ممکن بعضا حداکثر ظرف مدت چهارماه و بدون تخصیص بودجه از اداره کل نوسازی مدارس استان و صرفا با مشارکت خیرین صورت می گیرد.

وی با تقدیر از مشارکت خیرین مدرسه ساز گفت: خوشبختانه هم اکنون با مشارکت خیرین و کار جهادی، ساوه به کارگاه عمرانی مدرسه سازی تبدیل شده است و رتبه اول استان را دارد، با این حال همچنان افزون بر 70 درصد مدارس دولتی به صورت چرخشی و دوشیفته اداره می شود که لازم است بری تک شیفت کردن و کیفیت بخشی به آموزش طبق استانداردهای آموزشی مشارکت بیشتری از سوی خیرین صورت گیرد.

حاجیلو احداث مدارس در دست ساخت نظیر مدرسه سلمان ساوجی با مشارکت حاج ابراهیم عسگریان، مدرسه نجفی، اصلاحچی و یک سالن ورزشی در هنرستان شهدای هنرجو را از جمله طرح های در دست اجرا بیان کرد و افزود: سال گذشته پنج مدرسه تهذیب، فجر پسرانه، مدرس، فردوسی و شهید مولایی بطور کامل استاندارد سازی شد بدین معنی که بخاری حذف و به سیستم گرمایشی پکیج و شوفاژ تجهیز شدند و تا سال آینده کلیه مدارس شهرستان استانداردسازی خواهند شد.

وی به تجهیز 18 مدرسه از نظر تجهیزات زیرساختی و ابنیه در نقاط حاشیه ای اشاره کرد و افزود: نوسازی و بازسازی و نیز اقداماتی نظیر نقاشی و ایجاد زیرساخت های بهداشتی هفت مدرسه حاشیه شهر با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان، اهدای 30 عدد میز تنیس، 10 عدد کامپیوتر و پرینتر، 500 عدد صندلی نو، 400 عدد کف پوش ورزشی و فرش نمازخانه ای در سکونتگاه های غیرمجاز، بخشی از فعالیت های حوزه پشتیبانی در نقاط حاشیه ای شهرستان بوده است. همچنین حدود 10 هزار متر مربع آسفالت برای 9 مدرسه انجام و 51 عدد کامپیوتر، 30 عدد کولر و پنج عدد دیتا پروژکتور در سایر مدارس توزیع شده است.

حاجیلو از تشکیل صندوق تعاونی با حضور 3200 نفر از فرهنگیان و معلمان شهرستان برای اعطای وام ضروری خبر داد و افزود: ماهانه حدودا برای 75 فرهنگی شهرستان تسهیلات قرض الحسنه به میزان 25 میلیون تومان که در مجموع دو میلیارد تومان است پرداخت می شود و در آینده نزدیک میزان پرداختی وام و بروز شدن آن مناسب تر خواهد شد.

وی همچنین از تشکیل کلاس درس در تمامی روستاها خبر داد و افزود: هیچ دانش آموز روستایی از تحصیل بازنمانده است و با مشارکت خیرین بهترین مدارس از نظر تجهیزات و کیفیت در روستاها بویژه در طرازناهید، قره چای، سقانلیق، یل آباد و ... احداث می شود و از مراجعه دانش آموزان به شهر جلوگیری شده و حتی با جمعیت اندک دانش آموزی نیز کلاس درس دایر شده است.

در ادامه معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز به بیان عملکردهای و کمبودهای این حوزه پرداخت و به گستردگی حوزه پرورشی و تربیت بدنی که فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سلامت و قرآنی را نیز شامل می شود، اشاره کرد و افزود: در حوزه قرآن، عترت و نماز سالیان متمادی است که دانش آموزان این شهرستان رتبه های برتر کشوری و استانی را کسب می کنند.

رضا عفتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه قرآن، عترت و نماز گفت: ساماندهی 95 امام جماعت روحانی و 120 امام جماعت فرهنگی با تعامل حوزه علمیه، اجرای روحانیون طرح امین که بیشترین آمار در این حوزه متعلق به ساوه است و هم اکنون در فضای مجازی برای تولید محتوا برای دانش آموزان فعالیت دارند، اجرای طرح پیوند مدرسه با مسجد و خانواده، جشن تکلیف دختران در 11 نوبت به استعداد 2300 نفر دانش آموز پایه چهارم و 1700 دانش آموز پسر، برگزاری مسابقات قرآن و عترت و نماز با حضور 1800 دانش آموز در سطح منطقه ای که در مرحله استانی با حضور 75 شرکت کننده ساوجی به صورت مجازی و در شرایط کرونایی برگزار شد و 47 نفر حائز رتبه های برتر در رشته های متعدد شدند.

وی در ادامه، برگزاری مسابقات بصیرت افزایی با اجرای طرح بصیر یک و دو در دهه ولایت و دهه اول محرم در ایام کرونایی، مسابقه نور با شرکت 250 نفر در ماه محرم و انتخاب 40 نفر در مرحله استانی، مسابقه بصیرت زینبی با شرکت 40 نفر در ایام اربعین، تفسیر سوره فجر با برگزیده شدن 30 نفر، مسابقه دل نوشته کربلا در قالب هر خانه یک حسینیه در ایام محرم و صفر که 160 نفر شرکت کردند و از 14 دل نوشته تجلیل شد، برگزاری آئین احلی من العسل با راه اندازی کاروان عاشورایی، برگزاری طرح ملی حفظ جزء 30 با شرکت 11 هزار دانش آموز ساوجی را بخشی از فعالیت ها برشمرد که 2500 نفر موفق به حفظ جزء سی ام شده و گواهینامه هولوگرام دار دریافت کردند.

عفتی، آموزش رسانه ای در فضای مجازی با هدف ارتقای سواد رسانه ای و آموزش برنامه شاد، آموزش قرآن از طریق آموزش غیرحضوری، اجرای طرح مصباح الهدی، برپایی محافل انس با قرآن به صورت حضوری و غیرحضوری، توزیع هزار جلد کتاب پژوهشی با 72 عنوان با موضوع نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و ... برای آمادگی دانش آموزان در مسابقات استانی را از دیگر فعالیت های قرآن و عترت برشمرد افزود: در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری با تجمیع کانون های فرهنگی و هنری بر دارالقرآن ها تمرکز شد.

وی برگزیده شدن 175 دانش آموز در رشته های متعدد مسابقات نقاشی استانی از بین 14760 شرکت کننده، برگزاری نمایشگاه کتاب در مدارس در مناسبت های مختلف، اجرای طرح بروزرسانی کتابخانه های مدارس و اجرای طرح وقف کتاب، برگزاری بیستمین دوره فراخوان ملی پرسش مهر رئیس جمهور با شرکت 44 نفر، برگزاری جشنواره دانایی و توانایی با شرکت 2230 دانش آموز، برگزاری جشنواره های موضوعی گلدسته های سرو، آئینه زمان، حمایت از کالای ایرانی؛ سوگواره شعر عاشورایی و ... را از دیگر فعالیت ها دانست.

عفتی به فعالیت حوزه آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: تجهیز مدارس و تقویت فعالیت های فرهنگی در نقاط حاشیه ای و سکونتگاه های غیرمجاز، تعمیر و تجهیز سرویس های بهداشتی مدارس و زیرساخت های ورزشی با جذب اعتبارات، برگزاری کارگاه های آموزشی کاهش آسیب های اجتماعی، انعقاد تفاهم نامه با نیروی انتظامی و شورای مبارزه با مواد مخدر برای مدیریت آسیب های اجتماعی، برگزاری جشنواره نوجوان سالم، نشست های تخصصی با والدین، همکاران فرهنگی و دانش آموزان، اجرای طرح نماد مخفف نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، جذب همیار مشاور از بین دانش آموزان توانمند برای ارائه خدمات به دانش آموزان نیاز به مشاوره، جذب رابطین مشاوره در حوزه دانش آموزی، انجام به موقع آزمون های تخصصی هدایت تحصیلی و راه اندازی پایگاه کنکور از دیگر فعالیت‌ها بوده است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان ساوه به فعالیت های حوزه تربیت بدنی اشاره کرد و افزود: تشکیل انجمن های ورزشی دانش آموزی، تدوین آئین نامه های انضباطی و ورزشی، برگزاری مسابقات والیبال، شطرنج، تنیس روی میز، بدمینتون، شنا، فوتسال، هندبال، بازی های بومی و محلی پسران و دختران در سه مقطع در شرایط غیرکرونایی و برخی رشته ها در فضای مجازی در ایام کرونایی، توسعه سالن ژیمناستیک، احداث اتاق انتظار و رختکن، تدوین مسابقات ورزشی برای فعالیت قانونمند و نظام مند مربیان ورزشی، دوره های مهارت افزایی ورزشی برای آموزگاران مقاطع ابتدایی، توزیع 400 بسته ورزشی شامل انواع توپ و تجهیزات ورزشی در مدارس، تجهیز و مرمت سالن های تنیس روی میز مجموعه ورزشی تختی و مابقی رشته های ورزشی این مجموعه از جمله اقدامات ورزشی بوده است.

وی احداث کانال ورزشی در بستر شاد، اجرای طرح ملی کوچ(کنترل وزن و چاقی دانش آموزان) با تامین زیرساخت های لازم با هدف افزایش فعالیت بدنی دانش آموزان در ایام کرونایی، برگزاری جشنواره تولید محتوا، انجام کارهای عمرانی در سالن های ورزشی و برگزاری مسابقات ورزشی ویژه فرهنگیان در بستر شاد از مهمترین برنامه ها بوده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز گفت: ثبت نام و کلاس بندی دانش آموزان با پیگیری و جدیت تمام که رضایت اولیا ایجاد شود با توجه به ورود تعداد بسیار زیاد دانش آموزان میان پایه و اول از مدارس غیر دولتی به مدارس دولتی، رصد و پیگیری به اسم و نفر به نفر دانش آموزان که در عضویت شاد نیستند جهت اقداماتی که از آموزش محروم نمانند و پیگیری تارکین تحصیل با جدیت تمام جهت جذب در آموزش که هیچ دانش آموزی در صورت امکان تحصیل، از آموزش محروم نمانند بخشی از اقدامات انجام شده است.

فرامرز عسگری افزود: با توجه به حدود 30 هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی که قریب به ۶۰درصد دانش آموزان شهرستان را شامل می‌شود، اقدامات زیر بنایی در حوزه آموزش ابتدایی صورت گرفته است که از جمله آنها دوره‌ای کردن مدارس ابتدایی در راستای سند تحول بنیادین است که در مدت سه سال مدارس دوره‌ای از ۱۶ مدرسه به ۴۸ مدرسه افزایش یافته و در سال آینده نیز برنامه ریزی شده تا ۱۰ مدرسه دیگر را در سال دوره ای کنیم.

وی گفت: توانمندسازی معلمان ابتدایی، اجرای کامل طرح کیفی توصیفی در مدارس شهرستان  و ... از دیگر اقدامات حوزه آموزش ابتدایی است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group