سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

 ایرنا -بلای مهلک کرونا افزون بر هفت ماه است دامنگیر کشور شده و شیوع آن با وجود تلاش های جهادگونه کادر درمان، پزشکان و پرستاران در مقاطعی روندی کاهشی داشت اما اکنون در موج سوم همه گیری شرایطی را تجربه می کنیم که به جای سخن گفتن از زردی و زیبایی‌های پاییز، همه جا قرمزی کرونا نقل محافل است.

در اوایل اسفند سال گذشته نخستین نشانه های ابتلا به بیماری ویروسی کرونا در کشور ثبت شد و به سرعت دولت، وزارت بهداشت و کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور برای مقابله بر دامنه فعالیت های بازدارنده خود افزودند.

اجرای طرح های فاصله گذاری اجتماعی، توزیع ماسک و اقلام بهداشتی، ضدعفونی معابر عمومی و سایر راهکارهایی که در پیش گرفته شد برای مقاطعی به خصوص در نیمه فروردین امسال توانست تا حد زیادی از قدرت انتشار این بیماری جلوگیری کند ولی باز هم شماری از هموطنان به خصوص با مسافرت به نقاط مختلف کشور، مراعات نکردند و در نتیجه موج های دوم و سوم هم از راه رسید.

این ویروس تا پایان روز گذشته و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت منجر به از دست دادن ۳۰ هزار و ۷۱۲ تن از هموطنان شده و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند.

در شهرستان های ساوه و زرندیه نیز وضعیت قرمز سبب شده که شمار مبتلایان و جانباختگان به خصوص از ابتدای شهریور تاکنون با سیر صعودی همراه باشد و طبق آماری که در پایان وقت اداری هر روز از سوی دانشکده علوم پزشکی منتشر می شود، شمار مبتلایان جدید به صورت روزانه بین ۱۰ تا حتی ۲۵ نفر هم در نوسان بوده و در برخی روزها نیز گاه تا چهار فوتی به دلیل کرونا ثبت شده است.

در ۲۴ ساعت منتهی به پایان روز گذشته (۲۸ مهر) ۲۴ نفر که ۶ تن از آنها را اهالی زرندیه تشکیل می دهند در این شهرستان ها به کرونا مبتلا شدند و چهار نفر هم جان خود را از دست دادند که برای این منطقه با جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر آماری نگران کننده محسوب می شود.

واقعیت آن است که پزشکان و کادر درمانی و پرستاری بیمارستان های مدرس و چمران ساوه و امام رضا (ع) مامونیه همه توان خود را برای بهبود حال مبتلایان به کرونا به کار گرفته اند اما وضعیت این شهرهای عمدتا با بافت صنعتی و کارگری به گونه ای است که شهروندان چندان تمایلی به ماندن در خانه ندارند و فاصله گذاری اجتماعی ظاهرا برای آنها به نوعی کلیشه تبدیل شده است.

هرچند با تصمیم قرارگاه پدافند زیستی ساوه اقداماتی از قبیل مسدودسازی ورودی برخی بوستان ها، ضدعفونی معابر و اتوبوس های عمومی درون شهری و نظارت بر فرایند تولید و توزیع ماسک و ژل بهداشتی در دستور کار قرار گرفته اما به نظر می رسد مرکز ثقل اشاعه ویروس کرونا یعنی بازار سرپوشیده، مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ همچنان بدون نظارتی جدی به کار خود ادامه می دهند.

در حاشیه بلوار خلیج فارس شهر ساوه (نبش خیابان سلمانیه) بازاری از دستفروشان در ساعات بعداظهر برپا می شود که در آن  به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می توان یافت؛ ‌ انواع ابزارهای خودرو، ‌پیراهن، شلوار و کفش دست دوم، باتری خودرو، کپسول و پیک نیک گاز، بخاری برقی، ‌ انواع چاقو،  کارد و ظروف مربوط به آشپزخانه و... جملگی در این بازار به فروش می رسد و اتفاقا یکی از شلوغ ترین مراکز شهر هم محسوب می شود.

در این بازار همچون بازار مرکزی شهر هیچ نشانی از رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی به چشم نمی خورد، دقیقا مانند پاساژ ایرانیان که در چند طبقه غرفه های متعددی برای فروش انواع تلفن همراه و خدمات جانبی و نیز پوشاک و خیاطی و... وجود دارد و جمعیت در فضایی محدود و بسته موج می زند.

در گفت و گوی مختصری که خبرنگار ایرنا با برخی کسبه بازار دستفروشان خلیج فارس و همچنین مرکز شهر داشت، اغلب آنها معیشت و گرفتاری های مالی را بهانه می کردند و در پاسخ به سئوال مربوط به فاصله گذاری اجتماعی هم ظاهرا استفاده ماسک را برای ایمن ماندن از کرونا کافی می دانستند.

در فصل برداشت انار قرار داریم و به این بهانه روز گذشته سری به دهستان «یل آباد» از مراکز باغی انار ساوه زدیم که تعدد غرفه های فروش انار و حجم مراجعه مشتریان به این مراکز نیز در نوع خود جالب بود اما قدر مسلم از فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک چندان خبری نبود به خصوص کارگرانی که در این غرفه ها فعالیت داشتند اغلب بدون ماسک بودند.

حجم مسافرت از شهر ساوه و حتی شهرهای قم و تهران به منطقه ییلاقی و خوش  آب وهوای غرق آباد و نوبران به خصوص روستای «بالقلو» هم از نکاتی است که می تواند عامل اشاعه بیشتر ویروس کرونا باشد به خصوص اینکه در بعداظهر روزهای تعطیل ترافیکی پرحجم و ممتد در مسیر برگشت جاده قدیم همدان به ساوه را شاهد هستیم و این مساله چندی پیش در جلسه قرارگاه پدافند زیستی مورد گلایه بخشدار این منطقه واقع شد.

«یوسف حیدری» اظهار داشت: ورود پرشمار خودروها و مهمانان سایر مناطق به بخش نوبران نگرانی های عمیقی را در میان ساکنان ایجاد کرده است و درخواست ما این است که در صورت امکان تردد خودروها به این منطقه از سوی پلیس راهور و نیروی انتظامی کنترل شود.

با اینکه مدیران کارخانه ها و صنایع ساوه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی از قبیل ضدعفونی کردن اتوبوس و مینی بوس های حمل کارگران، توزیع ماسک در محل کار و فاصله گذاری در رستوران ها اقداماتی را انجام داده اند اما همچنان در این زمینه هم نگرانی هایی وجود دارد زیرا کارگران در ساعاتی که از محیط کارخانه دور هستند، تماس و ارتباطاتی دارند که ممکن است ناقل ویروس در میان همکاران خود شوند.

وضعیت تعمیرگاه های خودرو در مناطقی چون بلوارهای سید جمال الدین اسدآبادی، آزادی، بهشتی و میدان فلسطین هم نیاز به نظارتی جامع از سوی دستگاه های مسئول دارد زیرا در اغلب این واحدها نه استادکار و نه شاگرد از ماسک استفاده نمی کنند و اکثر آنها در شرایطی غیربهداشتی فعالیت دارند.

ساوه در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و لازم است در کنار فعالیت ها، اقدامات و تصمیم گیری های ارگان های عضو قرارگاه پدافند زیستی، مردم و شهروندان نیز رفتاری مسئولانه داشته باشند و ضمن خویشتن داری از حضور در مراکز پرتردد و شلوغ شهر استفاده از ماسک را نیز جدی بگیرند؛ ‌موضوعی که هرچند از سوی اغلب مردم رعایت می شود اما در مقابل افراد کم توجهی نیز هستند که کرونا و ماسک را به شوخی و سخره می گیرند.

مردم، کسبه و بازاریان باید این مساله را درک کنند که در این شرایط با وجود تنگناهای درآمدی و معیشتی، مهمترین نعمت زندگی را باید در اولویت قرار دهند و آن هم «جان شیرین» است که خدای ناکرده اگر مساله ای برای سلامت آنها اتفاق افتد شاید با هیچ پول و ثروتی قابل برگشت نباشد و امروز که خطر کرونا، سلامت همه را به هم وابسته و پیوسته کرده است باید بدانیم که تضمینی نیست که «هر نفسی که فرو می رود، مُمِد حیات باشد».

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group