پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

در سال ۹۷ بر اساس مصوبه ای که به تایید مسئولان استان مرکزی و شهرستان ساوه رسید قرار شد اداره هواشناسی این شهرستان که اکنون در حوالی شهر صنعتی کاوه (۱۰ کیلومتری شمال شهر) واقع است با ساخت اداره جدید به محلی در جاده قدیم ساوه به همدان منتقل شود.

برای انجام این پروژه که در صورت راه اندازی می تواند علاوه بر ارائه گزارش های مقرون به واقعیت جوی منطقه، زمینه را برای اعمال تعرفه برق مشترکان ساوجی بر اساس نرخ مصوب در مناطق گرمسیری نیز فراهم کند از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز قطعه زمینی اختصاص یافته است.

اما با گذشت حدود ۲ سال، اجرای این مصوبه که ۱۶ میلیارد ریال اعتبار دارد پیشرفت چندانی نداشته است و در این گزارش تلاش شده تا تازه ترین وضعیت آن مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی در این رابطه به ایرنا، گفت: جانمایی و اعتبارات پروژه هواشناسی ساوه بر اساس تفاهم سه جانبه میان رئیس سازمان برنامه و بوجه کشور، استاندار و ریس برنامه و بودجه استان مرکزی مشخص و برگه واگذاری زمین هم از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان اخذ شده است.

«امان محمد کمالی» اظهار داشت:‌ نقشه طراحی ساختمان و پلتفرم این پروژه از سازمان مرکزی هواشناسی کشور اخذ شده و منتظر دریافت پروانه ساخت از سوی شهرداری ساوه هستیم که تاکنون محقق نشده است و با وجود پیگیری های مداوم همکاران ما در ۱۰ روز اخیر ظاهرا به دلیل قطعی سیستم شهرداری این مساله انجام نشده است.

وی افزود: پیمانکار این طرح مشخص شده و منتظر صدور پروانه ساخت شهرداری هستیم که در این صورت عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی گفت: اعتبار اولیه و اختصاص یافته به این پروژه ۶ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال است که برای شروع پروژه مناسب است اما برای سایر امور از قبیل عملیات عمرانی، ساخت و ساز، محوطه سازی و دیوارکشی لازم است مسئولان استان کمک کنند.

وی تاکید کرد: برای تجهیزات فنی و سایر دستگاه ها مانند ایستگاه خودکار و... این پروژه از سازمان مرکزی هواشناسی کشور کمک خواهیم گرفت و با توجه به تامین این اقلام به صورت ارزی قول هایی در این خصوص به ما داده اند.

وی گفت: نقشه ای که برای هواشناسی جدید ساوه تهیه شده به صورت تیپ و مشابه سایر ادارات و ایستگاههای هواشناسی در سراسر کشور است و اکنون در اختیار پیمانکار است که امیدواریم با صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری ساوه هرچه زودتر عملیات اجرائی آن آغاز شود.

کمالی اظهار داشت: در صورتی که اعتبارات این پروژه تامین شود، تلاش خواهیم کرد ساختمان و اداره جدید هواشناسی ساوه را در هفته دولت یا حداکثر دهه فجر ۱۴۰۰ به بهره برداری برسانیم.

آغاز عملیات اجرایی هواشناسی ساوه تا ۲ هفته آینده

فرماندار ساوه نیز در این خصوص به ایرنا گفت: پیگیر صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه هستیم و این مشکل تا چند روز آینده حل خواهد شد.

«علی میرزایی» اظهار داشت: با توجه به نوع آب و هوای ساوه و وجود اقلیم های گرم و خشک و معتدل در این شهرستان نیاز است تا گزارش های دقیق و مستندی در کوتاه، میان و بلندمدت از سوی هواشناسی استخراج شود و این امر با توجه به شرایط کنونی هواشناسی کمی دشوار است و یکی از اهداف ساخت هواشناسی جدید نیز در همین راستا است.

وی گفت: محاسبه برق مصرفی خانوارهای ساوجی با تعرفه گرمسیری از مطالبات مردم این شهر است و امیدواریم با توجه به اینکه انجام این مساله مشروط به گزارش های میانگین بلندمدت آب و هوا است، ‌ با آغاز فعالیت هواشناسی مدرن ساوه و گزارش های آن بتوانیم امتیاز تعرفه گرمسیری را برای شهروندان اخذ کنیم.

فرماندار ساوه در مورد اعتبارات این پروژه که ۱۶ میلیارد ریال بر اساس مصوب سال ۹۷ است و با افزایش نرخ تورم برای تداوم اجرای این پروژه ناکافی خواهد بود، اظهار داشت: چون تامین اعتبار این طرح بر اساس تفاهمنامه سه جانبه است و سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار مرکزی در آن نقش دارند، این مساله حتما مدنظر قرار می گیرد تا در روند ساخت خللی ایجاد نشود.

تعرفه گرمسیری برق؛ مطالبه مردم ساوه

مردم و مسئولان ساوه در سالهای اخیر همواره خواستار محاسبه برق مصرفی خانوارهای این شهر مطابق با تعرفه گرمسیری هستند و دلیل آن را درجه بالای گرما در این منطقه عنوان می کنند.

آنها در این بین شهر قم در ۷۰ کیلومتری ساوه را مثال می زنند که برای ساکنان آن که آب و هوایی مشابه و برابر با ساوه را دارد تعرفه گرمسیری محاسبه شده است و انتظار دارند این مزیت شامل حال ساوجی ها نیز بشود اما پاسخ مراجع تصمیم گیر در وزارت نیرو و توانیر تا حد زیادی به هواشناسی مرتبط می شود و آنان معتقدند که باید میانگین بلندمدت هوای ساوه از سوی هواشناسی ارائه شود؛ ‌کاری که با شرایط کنونی میسر نیست و باید منتطر ساخت پروژه جدید هواشناسی ساوه باشیم تا محقق شود.

  در این رابطه مدیرکل هواشناسی استان مرکزی اظهار کرد: محاسبه برق مشترکان ساوجی در صورت راه اندازی هواشناسی جدید بر اساس تعرفه گرمسیری، گفت: در این خصوص مجمع نمایندگان استان از جمله نماینده مردم ساوه پیگیری های زیادی انجام داده اند و در صحبتی که با رئیس پژوهشگاه هواشناسی کشور در این رابطه داشتم، ایشان اعلام آمادگی کردند که در حیطه اختیارات و وطایف موجود همکاری و مساعدت کند اما چون متولی امر وزارت نیرو و شرکت توانیر است، آنها باید بر اساس یک طرح آمادگی خود را برای اعمال تعرفه گرمسیری اعلام کنند.

کمالی گفت: اکنون شرکت گاز با پژوهشگاه هواشناسی در مورد محاسبه تعرفه گاز مصرفی مشترکان به تفاهم رسیده است و این رویه در کل کشور اجرا می شود؛ از این رو توانیر یا وزارت نیرو نیز باید در این زمینه با پژوهشگاه یا سازمان هواشناسی کشور بر اساس یک طرح و پروپوزال برای محاسبه برق مشترکان با تعرفه گرمسیری به نتیجه برسند تا در استان مرکزی و شهرستان ساوه نیز اعمال شود.

وی افزود: در سالهای گذشته به خصوص سال ۹۴ طرح (پروپوزال) هایی در این رابطه در قالب تفاهمنامه تدوین شد اما از سوی توانیر پیگیری نشد در حالیکه پژوهشگاه هواشناسی آمادگی انجام این طرح را دارد و فقط موافقت و همراهی وزارت نیرو را لازم دارد.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی تاکید کرد: این اداره در قبال اجرای تعرفه برق مشترکان ساوه و سایر مناطق استان مرکزی مسئولیت مستقیم ندارد اما از نظر دانش هواشناسی و اقداماتی چون تحلیل و تولید داده ها آمادگی کامل دارد تا اطلاعات لازم را در اختیار توانیر قرار دهد اما در نهایت این شرکت توانیر است که باید با پژوهشگاه یا سازمان هواشناسی در مورد اعمال تعرفه گرمسیری مشترکان برق به توافق و تفاهم برسد.

 وی گفت: برای تحقق اعمال تعرفه برق مشترکان استان مرکزی به خصوص ساوه با نرخ گرمسیری هم شرکت توانیر استان مرکزی و هم توانیر کشور می توانند با پژوهشگاه یا سازمان هواشناسی کشور رایزنی کنند تا مردم استان از مزایای آن بهره مند شوند.

گفتنیست محل کنونی هواشناسی ساوه در نزدیکی شهر صنعتی کاوه قرار داد و گزارش های این ایستگاه به دلیل اینکه اغلب میانگینی از اقلیم های آب و هوایی این شهرستان را شامل نمی شود به خصوص در ایامی که با پدیده ریزگردها و آلاینده ها در جو مواجه هستیم مورد نقد کارشناسان است؛ ضمن اینکه اعمال تعرفه برق ساکنان ساوه به صورت گرمسیری از مطالبات عمومی مردم این شهر است زیرا آنها معتقدند که با توجه به شباهت دمای هوای این شهر با قم لازم است این قانون همانگونه که در استان همجوار اجرا شده، مشمول مشترکان برق ساوجی نیز قرار گیرد.

غرب و جنوب غربی شهر ساوه شامل بخش نوبران و شهر غرق آباد دارای هوایی معتدل و ییلاقی هستند در حالی که شهر ساوه و مناطق شرقی آن از نظر اقلیمی در زمره مناطق گرم و خشک محسوب می شوند؛‌بنابراین برای دریافت گزارش میانگین دمایی این شهرستان قرار است اداره حدید هواشناسی در جاده قدیم ساوه به همدان (تلاقی گاه این ۲ اقلیم) احداث شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group